/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Poulsen Samsøe slægten
Fra : Påsse
Vist : 3652 gange
80 point
Dato : 08-06-06 13:45

Min bedstefar Niels Axel Poulsen Samsøe er født i Odense Dalum 10/3 1875, - søn af Nicolai Poulsen Samsøe født 1850 i Øster Wamdrup, og hustru Maren Kirstine Nielsen født 1852 i Dreslette.

Efter min bedstefars fødsel er de 3 personer som sunket i jorden, er der nogen der kender til familien, min bedstefar gifter sig i 1905, og bosætter sig i Fredericia.

Hilsen påsse

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-06-06 14:12

Hej der findes en hjemmeside for dem der forsker "på Samsø"
www.samsoeroots.dk

Det driller godtnok når man prøver at komme ind på siden,
men det kan lade sig gøre med lidt tålmodighed.

Håber du kan bruge det!!!!

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 08-06-06 14:25

Hej Modersvilje

Øv, jeg kan ikke komme ind på siden, den siger "Siden kan ikke vises", jeg må prøve igen, hvorfor mon der er problemer med siden ???

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 08-06-06 14:46

Hej modersvilje igen !

Nu kom jeg ind på siden, men det var kun om folk, der havde tilknytning til øen, vores slægsnavn er Samsøe med E i enden, og vi har ikke noget med Samsø Øen at gøre, men et godt forsøg, jeg har ledt utrolig længe efter dem, det lykkedes nok en dag alligevel.
Det er nok lægdsruller fra Odense jeg skal have fat i.
Men tak alligevel

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-06 18:13

Et øjeblik troede jeg det var din bedstefars storesøster:
"
SAMSO, Lovise Nicoline
   Birth Date:   5 Oct 1874
   Christening Date:   25 Oct 1874   Recorded in:   Graasten, Aabenraa, Denmark
   Father:   Nicolai HANSEN SAMSO
   Mother:   Lovise SAMSO JORGENSEN
"
men Hansen Samsø ikke Poulsen Samsøe...

Mon ikke det alligevel er din familie? Måske en kusine til din bedstefar??

Mest for at vise hvordan mormonerne takler dit ...søe
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-06 18:22

Her er andre Samsoe jeg kan finde på nettet:
"
TERKILDSEN SAMSOE, Poul   Bir   1862   Hade   Nustru
Fa:   Jens TERKILDSEN SAMSOE
Mo:   Ane Kirstine HYBSCHMANN

SAMSOE, Christian Peter   Bir   1863   Denm   Aabe   Graast
Fa:   Peter Henrik SAMSOE
Mo:   Cathrine Amalie HILDEBRANDT

SAMSOE, Pouline   Bir   1863   Denm   Hade   Nustru
Fa:   Jens TERKILDSEN SAMSOE
Mo:   Ane Kirstine HYBSCHMANN

DANNESKJOLD SAMSO, Frederikke Sophie Elisabeth   Bir   1865   Denm   Kobe   KongLy
Fa:   Christian Conrad Sophus DANNESKJOLD SAMSO
Mo:   Wanda Sophie Elisabeth Candia ZARTHMANN

SAMSOE, Mathilde Hansine   Bir   1866   Hade   Nustru
Fa:   Jens TERKILDSEN SAMSOE
Mo:   Ane Kirstine HYBSCHMANN

SAMSO, Marie   Bir   1869   Denm   Ribe   Baekke
Fa:   Erik NIELSEN SAMSO
"
Den første hedder jo Poul måske din oldefar?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-06 18:33

Måske din tipoldefar?

her er tilsvarende gifte Samsoe hos mormonerne:
"
ANSEN SAMSOE MESSING SCHLAGER, Nils   Marr   1792   Aabe   Bov
Sp:   Metta JENSEN

MICHELSEN SAMSOE, Jens   Marr   1794   Kobe   Kobenh
Sp:   Kirstine PEDERSDR

SAMSOE, Hans Peter   Marr   1845   Denm   Kobe   Kobenh
Sp:   Gorine MATHER

SAMSOE TEILMANN, Cathrine Margrethe   Marr   1854 Holb   StTaas
Sp:   Johan Christian LAUTRUP WINTHER

SAMSOE, Jens Frederik   Marr   1861   Denm   Kobe   Kobenh
Sp:   Elisa Frederikke Martine ULSTED

DANNESKJOLD SAMSOE, Christian Conrad Sophus Marr   1863   Kobe
Sp:   Wanda Sophie Elisabeth Candia ZAHRTMANN
"
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 08-06-06 18:52

Hej svendgiversen

Tusind tak for oplysningerne, det vil jeg undersøge nærmere, men det er ikke mine tipoldeforældre, de hedder født i Haderslev Jels sogn, - og Karine Friis født Vejle Ødis sogn, de boede i følge FT. 1840 i Wamdrup.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-06 20:44

Hende her nederst er født i Vamdrup
"
vejle, Nørre Tyrstrup, Sønder Stenderup, Varmark, , Gaard, 1, FT-1870
Frederik Petersen, 51 , Gift, Husfader, Landmand, Stenderup S. Veile A.
Christiane Frederikke Petersen, 48 , Gift, Husmoder, , Slesvig
..
Cecilie Poulsen Samsøe, 22 , Ugift, Tyende, Tjenestepige, Vamdrup Ribe Amt
"
måske en søster?

Og så synes jeg lige du skal have disse 4 helt fremme i 1921, med faderen Poul Samsøe
"
haderslev, Haderslev, Haderslev Købstad, Haderslev købstad, Buegade 1, Forhus (5, , , FT-1921
Paul Samsøe, 2/3 1868 , gift, Husfader, Restauratør, Kolsnap
Chatrine Samsøe, 16/12 1869 , gift, Husmoder, , Raad
Kjestine Samsøe, 12/1 1901 , ugift, Datter, , Frørup
Christian Samsøe, 8/8 1907 , ugift, Søn, , Frørup
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-06 20:53

Altså dengang Christensen Samsøe...
"
ribe, Anst, Vamdrup, Wamdrup Sogn, Bastrup og ??under Østerbygaards Gods, Loe Herred, Ribe Amt, , et Huus, 8 a, FT-1840
Poul Christensen Samsøe, 35 , Gift, , Huusmand og Snedker,
Karine Friis, 26 , Gift, , Hans Kone,
Karen Poulsen Samsøe, 5 , Ugift, , deres Børn,
Anne Mathilde Samsøe, 3 , Ugift, , deres Børn,
"
Vamdrup ligger jo ved Kolding, jeg var ikke klar over at det hørte under Ribe Amt
Svend

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 08-06-06 21:01

Hej igen Svend

Min tipoldefars navn smuttede i mit tidligere indlæg : der skulle stå Poul Christensen Samsøe, så der er Christensen kommet ind i billedet, jeg har også navnene på hans forældre, og Cecilie Poulsen samsøe er deres datter, altså min oldefars søster.
De andre navne har jeg set før, jeg har printet en del folketællinger ud, men kan ikke få dem på plads endnu.
Jeg har talt med et ældre familiemedlem, angående min bedstefar og hans forældre, hun mener at Altona er inde i billedet, det er vist ved Hamburg, men jeg finder intet, uanset hvor jeg søger. Det er noget rigtigt rod.
Det er trist, det er lettere at gå til, jo længere jeg går tilbage i tiden, man skulle synes det var omvendt.
Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-06 21:07

Christensen efter tipoldefar Christen her, der ikke hed Samsøe?
hvorfra kommer dette tilnavn??
"
ribe, Anst, Vamdrup, Østervamdrup bye, , et Huus, 91, FT-1834
Christen Poulsen, 59 , Gift, , Aftægtsmand,
Karen Jørgensdatter, 53 , Gift, , hans Kone,
Poul Christensen Samsøe, 29 , Enkemand, , deres Børn, Dagleier,
Kirsten Samsøe, 16 , Ugift, , deres Børn, Dagleier,
"

Her har Poul og Karoline fået et par børn mere, også en søn Christen,
men endnu ikke efternøleren Nicolai:

"
ribe, Anst, Vamdrup, Ø. Vamdrup, , et Huus, 33, FT-1845
...
Poul Christensen Samsøe, 40 , Gift, , Snedker, Jels sogn, Haderslev amt
Karoline Friis, 32 , Gift, , hans kone, Ødis sogn, Haderslev amt
Karen Samsøe, 10 , Ugift, , deres børn, Ødis sogn, Haderslev amt
Ane Mathilde Samsøe, 8 , Ugift, , deres børn, Ødis sogn, Haderslev amt
Christen Samsøe, 5 , Ugift, , deres børn, Her i sognet, Haderslev amt
Christine Samsøe, 2 , Ugift, , deres børn, Her i sognet
"
Hvor boede de efter 1850?
Svend

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 08-06-06 21:24

Hej igen

Tilnavnet forstår jeg heller ikke, og jeg ved ikke hvor de boede efter 1850, Nicolai er efternøler født i maj 1850, derfor ikke med i folketællingen, der sker i februar.
Christen Poulsen og Karen Jørgensdatter er hans forældre, er søgt på kirkebøger online, Poul står som enkemand, men nogen vielse har jeg ikke fundet endnu.
Han må være blevet gift med Karine i ca. 1835, de har et barn på 5 år i folketællingen i 1840.
Samsøe navnet er åbenbart kommet ind i familien sammen med Poul, der bliver født 1805 i Jels Haderslev, men hvordan ????
Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-06-06 23:58

Dette er børn af:
Father: Christen Poulsen, Mother: Karen Jørgensdatter

JOHANNES KRISTENSEN SAMSOE
Gender: Male Christening: 29 OCT 1826 Vamdrup, Ribe, Denmark

PEDER SAMSOE CHRISTENSEN
Gender: Male Christening: 30 JUL 1820 Vamdrup, Ribe, Denmark

ANE MARIE SAMSOE CHRISTENSEN
Gender: Female Christening: 04 JUL 1824 Vamdrup, Ribe, Denmark

MVH
Modersvilje

13. PAUL CHRISTENSEN SAMSOE - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 25 OCT 1828 Frorup, Haderslev, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-06 06:55

Er det så Pouls første ægteskab?
Og kun to år efter at hans yngste lillebror bliver født??

Der er jo også en anden datter Kirsten født ca 1818 og Poul selv født ca 1805...

En lang periode for mor Karen i den fødedygtige alder,
Svend

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 09-06-06 09:52

Jeg er sikker på det er Poul Christensen Samsøe´s vielse i 1828 = min tipoldefar, men hvem blev han gift med ?, det har jeg ikke fundet i nogen kirkebog, han bliver enkemand inden folketællingen i 1834.

De andre fra 1820, 1824 og 1826 skal jeg have undersøgt lidt nærmere, det må jo være Poul´s søskende, trods den store aldersforskel.

Og ja,- et stort spring, mor Karen var måske en fertil kvinde.

På Virgo-fyn fandt jeg Nicolai Poulsen Samsøe´s vielse, søn af afdøde Poul Christensen Samsøe, Øster Wamdrup og Karine Friis.
Vielse af dem d. 21/2 1875 = mine oldeforældre får så min bedstefar Niels Axel Poulsen Samsøe, født ca. 3 uger senere, det var egentlig dem, der volder mig de store problemer, for hvor blev de af, tak for jeres støtte.
Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 11-06-06 11:25

Hej
Det er ikke meget hjælp jeg kan give. Jeg vil bare nævne, at der i min barndomsby Kollerup i Han Herred boede en gammel mand som vi kaldte Christen Samsø. Stavemåden skal jeg ikke kunne garantere for, men aldersmæssigt passer han med den Christen Samsø, som Svend fandt frem. Han var en besynderlig eneboer, der hele sit liv havde været sømand og hans stue var fyldt med klenodier fra et langt sømandsliv. Han havde en søn i australien, og så elskede han kogte torskehoveder. Det var ikke en del af fisken som min mor ville servere, så når vi fik torsk derhjemme, måtte jeg løbe ned til Samsø med uhyrets hoved!!
Venlig hilsen Karen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-06 12:28

Så gammel er du jo ikke Karen at du kan huske Christen Samsøe her:
"
thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Fior eller Strandgade fra Store Træebroe og øster ud, , No. 53, 60, FT-1787
Christen Samsøe, 47 , Gift, , consumptions betient,
Elizabeth Sophie Winther, 40 , Gift, , ,
Niels Christian Samsøe, 14 , Ugift, , ,
Karin Marie Samsøe, 11 , Ugift, , ,
Dorte Bang Samsøe, 6 , Ugift, , ,
"
Men der findes en familie Samsøe i Thy...
Tvivlsomt at de har nogen relation til dem fra SydJylland?
Svend

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 11-06-06 12:57

Hej Karen

En rigtig sjov historie, men om den har noget med min familie at gøre, ved jeg ikke, det kan jo være der dukker noget op senere. Hvad år drejer det sig om.

Hej Svend

Den familie fra Thisted har jeg, men ved ikke om det er aner, jeg har på fornemmelsen at min familie er lidt af nomader.
Jeg har fundet ud af at Poul Christensen Samsøe bliver gift første gang i 1828 i Haderslev Frørup sogn, med Anne Kathrine Closter, der dør i barselsseng d. 27/5 1829. Hun bliver begravet den 30/5 1829 kun 24 år gammel, og samme dag døbes den lille pige, jeg har prøvet at lede efter hende. Jeg fandt een i København Ane Kathrine på 16 år gift, i Ft 1845, jeg har søgt i kirkebøgerne, men kan ikke komme det nærmere. Jeg tænker på at kontakte lokalarkivet i Haderslev, men jeg synes ikke der er et for Frørup.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-06 13:44

Closter så er hun nok fra Vilslev Ribe? Mulige forældre??
"
THOMASEN CLOSTER, Christen
   Christening Date:   1 Nov 1778   Recorded in:   Vilslev, Ribe, Denmark
   Father:   Thomas CLOSTER
   Mother:   Maren CHRISTENSDR
"
Anne Catrine her er tæt på, men... 1828 ikke 1829
faderen er rigtig men moderen ikke en Closter,
"
POULSDR, Anna Cathrine      Birth Date:   13 Nov 1828
   Christening Date:   16 Nov 1828   Recorded in:   Hjerting, Haderslev, Denmark
   Father:   Poul CRISTENSEN
   Mother:   Anna Maria HANSDR
"
Lidt for varmt til at søge inde og snart er der fodbold, Svend

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 11-06-06 13:59

Hej Svend

Du er på vildspor, hendes forældre er Nis Bertelsen og Marie Jørgensen Closter Frørup, jeg har tjekket i kirkebogen, god fodboldkamp, jeg skal til at gøre klar til grill, vejret er jo til det.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-06 17:34

Der var mange flere Closter i Vilslev...
Her er de rigtige:
"
haderslev, Sønder Tyrstrup, Frørup, Frörup, , , 31, FT-1803

Nis Bertelsen, 37 , Gift, Mann, Käthner mit Land,
Marie Jørgensen, 30 , Gift, Frau, ,
Jens Kloster, 9 , , ihr Kind, ,
Jörgen, 5 , , ihr Kind, ,
Nis, 3 , , ihr Kind, ,
Bertel, 1 , , ihr Kind, ,
Lena Kloster, 67 , Enke, Frauen Mutter, Hat freie Wohnung bey ihnen,
"
Men Marie hedder ikke Closter, det gør hendes tyske mor; men naturligvis på tysk med K.
Ane Katrine fødes så to år efter...

Her på deres gamle dage hedder hun Closter med C, men Jörgensen med tysk ø:
"
haderslev, Sønder Tyrstrup, Frørup, Frörup, , Parcelist., b., FT-1845

Nis Bertelsen, 82 , Gift, , Aftægtsfolk, Skourup
Marie Jörgens. Closter, 72 , Gift, , Aftægtsfolk, Frörup
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-06 18:06

Og der findes også flere Kloster familier med K; eksempelvis:
"
KLOSTER, Nis Christian   Age:   27   Marriage
   Wife:   Ingeborg HANSDR   Age:   25
   Marriage Date:   21 Sep 1861   Recorded in:   Stepping, Haderslev, Denmark
   Husband's Father:   Niels HANSEN KLOSTER
   Husband's Mother:   Kirsten KRISTENSDR
   Wife's Father:   Hans PETERSEN HOIER
   Wife's Mother:   Dorthea Kirstine BECK
"
Stepping er jo lige syd for Frørup så mon ikke samme Closter/Kloster slægt, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-06 19:57

Oma, Marie Closter' s mor Lena Kloster er jo 67 år i 1803;
det samme er hende her, hendes mulige tvillingsøster...
"
holsten, , Kiel Købstad, 1. Quartier, , Großer Kuhberg 277, 622, Vz-1803

Johann Hinrich Möller, 51 , Verheir., Hausvater, Mauergesell,
Margarethe Christine Mordhorst, 50 , Verheir., Dessen Frau, ,
Claus Jürgen Möller, 15 , Unverheir., Ihr Sohn, ,
Dorothea Regina Möller, 12 , Unverheir., Ihre Tochter, ,
Margarethe Gerdrut Fritzsche geb.: Kloster, 67 , Witwe, Einwohnerin, von Handarbeit,
"
Svend, der tror Closter/Kloster familien stammer fra de gamle Hertug dømmer;
der er flere Kloster i Sydslesvig...

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 11-06-06 22:30

Det er nok den rigtige linie, og min tipoldepars første kone bliver først født 2 år senere, det er en skam at der ingen folketællinger er før 1834, - men nu har jeg lidt at rode med, og prøve på at få sat sammen, jeg har lige skrevet til Haderslev Lokalarkiv, angående barnet der blev født i 1829, det kan jo være de kan hjælpe med at finde hende, man har da lov til at håbe.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-06 22:45

Noget jeg kom til at tænke over:
"
>>>>Jeg har talt med et ældre familiemedlem, angående min bedstefar og hans forældre, hun mener at Altona er inde i billedet, det er vist ved Hamburg, men jeg finder intet, uanset hvor jeg søger

>>>Christen Poulsen, 59 , Gift, , Aftægtsmand,
>>>Karen Jørgensdatter, 53 , Gift, , hans Kone,

>>Poul Christensen Samsøe bliver gift første gang i 1828 i Haderslev Frørup sogn,
>> med Anne Kathrine Closter, der dør i barselsseng d. 27/5 1829.
>>og Karine Friis født Vejle Ødis sogn

>søn af Nicolai Poulsen Samsøe født 1850 i Øster Wamdrup,
> og hustru Maren Kirstine Nielsen født 1852 i Dreslette.

"
Alle navne bortset fra "Oma" Lena Kloster er jo pæredanske,
kan tilknytningen til Altona ikke være via hende?
Altså Poul s første ægteskab??

Altona ligger jo nord for floden ved Hamborg i vort gamle hertugdæmme Holsten,
og der er Kloster familier både i Slesvig og i Holsten...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 11-06-06 23:05

Hej igen

Jeg kan snart ikke følge med længere, min bedstefar Niels Axel Poulsen Samsøe f. 1875.

søn af Nicolai Poulsen Samsøe f. 1850- og Maren Kirstine Nielsen f. 1852.

Nicolai er søn af Poul Christensen Samsøe f. 1805, og Karine Friis f. 1814 og boede i Øster Wamdrup. Iflg. Ft 1840 og 1845.

Jeg kan ikke gennemskue, at Poul´s første kone har noget med min bedstefar at gøre, eller mener du noget andet.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-06 23:27

Nej din bedstefar er barnebarn af Karine Friis i Pouls andet ægteskab
og ikke direkte i familie med Kloster familien fra Pouls første ægteskab.

Men der er ikke antydninger af tyske navne i dette andet ægteskab
og din ældre slætning kunne måske komme til at blande de to halvsøskende familier...
Godnat Svend

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 12-06-06 12:27

Jeg tror ikke den ældre slægtning er på forkert spor, det ligger 100 år tilbage før hendes tid, det blev der nok ikke talt mere om.

Hun er halvsøster til min far, altså Niels Axel´s datter af anden ægteskab, født i 1927, da de boede i Fredericia.

Altona kommer vel ikke af ingenting, så lægdsrullen er måske det rigtige sted at lede.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 07-07-06 21:20

Hej Påsse.
Vedr. mit tidligere indlæg har det vist sig at være en blindgyde. Jeg har spurgt mig for hos både min mor og min mormor, og de siger begge - uafhængigt af hinanden - at "min" Samsøs far hed Martinus Pedersen Samsø og var født i Kollerup sogn, Han herred, Thisted amt omkr. 1880'erne. Derfor mener jeg ikke, at de kan have noget med din familie at gøre.
Der er ikke folketællinger på nettet, som kan underbygge min mening. Men det er vist også unødvendigt.
Fortsat god jagt.
Venlig hilsen Karen

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 07-07-06 21:28

Hej Karen

Jeg siger tak; O) - selv om det sikkert ikke er noget af min familie, men man ved jo aldrig, jeg har stadigvæk ikke fundet de 3 personer fra Odense, men det lykkes nok for mig en dag. Tålmodighed er jo en dyd, siges der.

Hilsen Påsse

Annuller spørgsmålet
Fra : Påsse

Dato : 14-12-06 13:03

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål