/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Dødslægen
Fra : Monsen1234
Vist : 2123 gange
100 point
Dato : 08-06-06 07:48

Dødslægen på vej til frihed, Har afsonet 11 år: Elisabeth Wæver planlægger nyt liv med børnemishandler, dømt for dødsvold.
http://ekstrabladet.dk/112/article202409.ece

En mordbrænder der fik fængsel på livstid ?!?! jamen det er jo ikke livstid.

Politimorderen Palle Sørensen der dræbte 4 politifolk fik også livstid, helt i orden ! men det tog 33 år før han med meget omtale og med nød og næbbe slap ud 71 år gammel.

Jeg forstår igenting, kan ikke finde ud af de danske regler !! Er sur på det danske system !

Monsen.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 08-06-06 08:21

FORFÆRDELIGT!

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 08-06-06 08:30

Skal lige have genopfrisket hukommelsen. Var det den sag fra Bornholm?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 08-06-06 08:30

hmmm

Det grundlæggende i det danske retsvæsen/retssystem er der egentlig ikke ændret alverden på i ret mange år.
Det blev i tidernes morgen bygget op mest for at beskytte ejendomsretten.
Derfor er det i dag sådan at en voldtægtsforbryder nogle gange får en dom på får måneder, men en der svindler med fast ejendom,penge eller papirer får flere år.

I Danmark er livstid ikke livstid som i USA, hvor man til gengæld kan blive dømt flere gange livstid (gemmer de mon liget i cellen?).

Min mening er, at der skal ryddes fuldstændigt op i vores straffesystem -Nej de skal ikke rydde op. Det er spil af tid..... smid de gamle retningslinier væk, og start forfra på nogle nye, så folk bliver straffet for hvad de gør.
Så kunne de også se på en mulighed for at straffe dem, der udnyttet børn under 15, der jo ikke kan straffes, og får dem til at lave det kriminelle, så de selv går fri.

Voldtægtsforbrydere, der klarer frisag eller får få månedersdom, og som løslades straks efter domsfællelsen, fordi de jo lige har siddet i fængsel men efterforskningen og retssagen står på,... jo det er sørgeigt i dagens Danmark.

Næ du - længere straf til alvorlige forbrydelser, indfør en livstid, der rent faktisk er resten af livet.
Selvfølgelig skal muligheden for en behandlingsdom være tilstede, hvis det er påkrævet, men hvis der blev strammet op, kunne det jo være folk tænkte sig om 2 gange.

Vi skulle godt nok bygge flere og bedre sikrede fængsler, men det sætter jo flere i arbejde. Ja de døjer måske med at få fængselspersonale nok,,,, så skil rockerne ad, så de ikke har magten i fængslerne - så var der måske flere der havde lyst til at gå den vej, eller omporter dem fra andre lande, det gør de jo med mekanikere, hospitalsfolk, bygningsarbejder mm.

Mulighederne er der. Det er bare om at bruge dem.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 08-06-06 09:00

Se bare hvad Thorsen fik, 6 ell.7 år! For hvad? Der var jo ingen skade sket. Personskade kan man jo heller ikke tale om her vel? Så hvorfor skal han have 6 ell. 7 gange så længe som en far der har drevet incest med sine børn hele deres liv? Uhhh! Kan blive så rasende!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-06-06 09:26

Økonomisk kriminalitet kan vel i sidste ende også skade mennesker, der jo folk der lider og dør fordi andre ikke kan få nok. Er dog enig i at straffene og fængselsystemet er helt gal på den, ingen burde slippes ud før de er fuldstændig afkriminaliseret, uanset om det er den ene eller anden slags kriminalitet
Og såvidt jeg ved har både Trads og Thorsen brugt tiden på at uddanne sig, de burde hellere blive sat på hårdt fysisk arbejde og få forlænget deres straf hvis de ikke gør fremskridt i "afkriminaliseringen"

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-06-06 09:36

Jeg mener at livstid er 18 år, hvor fra der skal fratrækkes år for "god opførelse" ca. 25% af tiden. Livsvarigt derimod er "til døden" medmindre man bliver benådet.

Helt enig i at retssystemet vurderer et menneskelivs værdi alt for lavt.

Ampere

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-06-06 10:13

Sikke meget vrøvl der kan siges på så lidt plads

Citat
Idømmes man livsvarigt fængsel, løber straffen, indtil man benådes. Det vil gennemsnitligt sige, at forbryderen afsoner 16 år og ni måneder i fængsel. Det viser den seneste opgørelse fra Direktoratet fra Kriminalforsorgen, der har set på, hvor længe de livstidsdømte, der er blevet benådet fra august 1985 og frem til nu, har siddet i fængsel.

Fortsættes her http://www.dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2000/R%F8dovre%20mordene/60.htm

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-06-06 10:30

Hvis disse slaskedyr til politikere ikke tager sig alvorligt sammen, og følger det som befolkningen - deres vælgere - ber' om, så kan det da snart blive aktuelt med den linje der føres i denne film.

http://www.scope.dk/film.php?id=4168

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-06 10:58

Det er bare SÅ langt ude i hampen at den djævel i menneskeklæder skal have den mindste chance for at blive lukket ud

Jeg glemmer ALDRIG hendes iskolde kyniske øjne - og jeg glemmer heller aldrig da jeg læste om den stakkels stakkels lille dreng, der lige nåede at fortælle hvem der havde myrdet ham....før han måtte lukke sine øjne for stedse - og et liv sluttede før det endnu var begyndt - FOR FANDEN DA!

Desværre er det vores retssystem i en nøddeskal - jeg giver Klumme fuldstændig ret her...i dette er vores politikere nogle VATNISSER.

ARGH...jeg er rasende

Dorthe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-06 12:29

Ja, jeg giver vil.du helt ret her.

Men desværre er der i vores retssystem forskel på at have myrdet en betjent eller kvinder og børn

I nogen tilfælde mangler vi altså bare den dødsstrafparagraf

mvh dova

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 08-06-06 12:32

Okay, dødsstraf er jeg likdt modstander af.

hvem skal stille sig og være dommer over for hvem der fortjener at leve.

Og hvad hvis det nu er den forkerte???

Ville jo være frygteligt at henrette en person forefter nogen tid at opdage, at det rent faktisk var den forkerte mand....
Det er jo sket i andre lande.
Det kan man jo ikke rette op på igen.

Men for pokker da, det er jo rent ferie at være i fængsel.
Sæt de indsatte på plejehjem og dem på plejehjem i fængsel. Indsatte har det 100 gange bedre end plejehjemsbeboere.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-06-06 12:34

Klumme - http://web.uge-pressen.dk/default.asp?show=page&id=2337

Livstid og livsvarigt er ikke det samme. Ved livstid bliver man desuden prøveløsladt efter 12 år jf. straffeloven.

Ampere

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-06-06 14:04

Tjaeee for mig lyder det ulogisk og som noget husmandsævl, at man skulle operere med henholdsvis livstid / livsvarigt, og jeg har da heller ikke i straffeloven kunnet finde andet end "Fængsel på livstid". Så hvis jeg mod forventning skulle tage fejl, så vis mig det.... ikke noget een eller anden advokat har strikket sammen, men "LOVEN"

Citat
»§ 41. Når 12 år af en straf af fængsel på livstid er udstået, afgør justitsministeren, om den dømte skal løslades på prøve

Klippet herfra http://147.29.40.90/_GETDOC_/ACCN/A20000043330-REGL

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-06-06 16:59

Klumme - du kan jo prøve at læse straffeloven med kommentarer i stedet for at henvise til en forældet lovændring.

ampere

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-06-06 20:45

Nææ det synes jeg ikke jeg skal. Jeg synes du skal dokumentere din påstand..... Vis mig og andre med linkangivelse, hvor i straffeloven din påstand er nedfældet. Har du ret, så skal undskyldningerne flyde i en lind strøm.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-06 00:39

Der eksisterer ikke noget længere der hedder livsvarigt fængsel.
Og livsvarigt fængsel var i praksis, at "man regnede med 16 år", da man derefter kunne søge benådning, og der er meget få i DK der har siddet længere, Palle Sørensen er en af dem.

Det hedder nu fængsel på livstid og reglerne er som følger:

Citat
§ 33. Fængsel idømmes på livstid eller på tid, ikke under 7 dage og ikke over 16 år.
Stk. 2. I tilfælde, hvor der er hjemmel til at forhøje den straf, der er foreskrevet for en lovovertrædelse, kan der dog idømmes fængsel indtil 20 år.
Stk. 3. Straffen må ikke overstige fængsel i 8 år for en gerningsmand, der ikke var fyldt 18 år, da gerningen blev udført.«

Fra Straffelovens 6. Kapitel:

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/straffeloven_indholdsfortegnelse.html

mvh dova

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 09-06-06 10:41

Livstid/livsvarrigt.....

Det er flintrende ligegyldigt.

Problemet er, at der skal strammes op, så der kun eksisterer en straf af denne type.

Der er den der slutter, når din næste bolig er en et-værelset med låget sømmet godt fast.
BASTA

Kommentar
Fra : Brinsen

Dato : 09-06-06 14:30

Jaj kend en del til frankrig. Der igge været guillotine nu, men jeg virkli ønske der var, fårdi sådan morder må av med hoved. Det ligne igge nåwet at kvinden løslades. Dansk lov er puha svag.

Godkendelse af svar
Fra : Monsen1234

Dato : 10-06-06 12:07

Tak for svaret vil.du.
Citat
Jeg glemmer ALDRIG hendes iskolde kyniske øjne - og jeg glemmer heller aldrig da jeg læste om den stakkels stakkels lille dreng, der lige nåede at fortælle hvem der havde myrdet ham....før han måtte lukke sine øjne for stedse - og et liv sluttede før det endnu var begyndt - FOR FANDEN DA
!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-06-06 14:30

Selv tak Monsen, æv hvor er det forfærdeligt, helt ubegribeligt og uretfærdigt