/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP låser !
Fra : coehlen
Vist : 678 gange
200 point
Dato : 05-06-06 14:11

Jeg har fået et problem med min XP Pro, som ellers har fungeret upåklageligt i flere år.
Når jeg højreklikker på Skrivebordet, kommer der timeglas, og maskinen reagerer ikke på andet end Ctrl-Alt-Delete.
Herfra er det muligt at lukke, genstarte eller logge af - hvilket er mine eneste muligheder, da alt andet bare låser yderligere.

XP er fuldt opdateret.
Jeg er virus- og spywarefri,
der er diskopryddet
der er defragmenteret
registreringsdatabasen er renset (med RegHealer)
Skrivebordet indeholder stort set ikke andet end genveje.

Maskinen virker ellers ikke på nogen måde "tung" eller langsom.

Jeg ville være taknemmelig, hvis nogen kunne give mig en god ide til at starte en fejlfinding.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-06-06 14:19

Der er en højst sandsynlig en fejl i Xp, måske en defekt fil eller hvad ved jeg. Er det muligt at lave en systemgendannelse.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 05-06-06 15:34

Hej coehlen, den RegHealer du snakker om du har brugt , er det inden eller efter problemet opstod?
for det kan nemlig godt lyde som en fil der mangler i dit system eller også kan det være din registeringsdatabase der er blevet ødelagt efter RegHealeren.
Men umiddelbart er der kun to muligheder hvis du ikke har prøvet det allerede:
Du kan prøve at lave en windows scandisk og hvis ikke det virker kan du prøve at sætte din windows cd i og installere windows igen, ( altså oveni uden formatering) for så bliver din registreringsdatabase ihvertfald så god som ny...
og hvis du ikke ved hvordan du skal lave en scandisk, skal du bare gøre følgende :
1. Denne Computer
2. Højreklik på dit systemdrev og i egenskaber
3. Funktioner
4. Undersøg Nu ( ved Status og fejlsøgning)
5. Sæt flueben i,
Ret fejl i systemet automatisk og
Søg efter/genopret beskadige sektorer

Hilsen steno

Kommentar
Fra : Søren_Jensen

Dato : 05-06-06 15:35

Hej

Jeg havde samme problem for ikke så langt tid siden, hver gang at jeg højreklikkede på skrivbordet eller brugte genvejen <ctrl> + c og <ctrl> + v, så frys den. Jeg løste problemet ved at lave en systemgendannelse.

Med venlig hilsen

Søren

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 05-06-06 20:46

Hverken Systemgendannelse eller Scandisk hjalp.
Det var nu også helst en fejlfinding med efterfølgende fejlretning, jeg søgte. - Selvom en umiddelbar afhjælpning selvfølgelig er meget bedre end ingenting !

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 05-06-06 22:46

prøv med en rep. af windows

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 05-06-06 23:14

Hvad mener du med "rep. af windows", frederikshavn ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-06 23:46

rep. windows = repair windows

prøv at se punkt 4 her:

http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 06-06-06 13:37

andg.rep af windows
1.smid din xp i dit cd/dvd-drev
2. genstart pc'en
3 gå ind i din bios
4 sæt first boot til dit cd/dvd-drev
4 sæt second boot til det drev som du har dit windows instal. på
5. save changes (f10),og tryk enter
6.det første tilbud om rep.springer du let over
7.det andet tilbud om rep.vælger du så
8.nu lader du bare den køre færdig,det lligner en ny instal. af windows,men den rep.kun evt.beskade filer m.m
9.du mister ikke dine pgr.m.m,men dine opdateringer ryger sig en tur,men de kan jo hentes ned igen.

held og lykke med der,håber det virker fpr dig,ellers er der nok kun den hårde måde tilbage,en ren instal.af Bill Gates

Kommentar
Fra : peacekeeper

Dato : 29-06-06 15:18

Hvad burger du af antivirus og spyware programmer og evt. af firewall ?

Nogle spyware programmer ligger nemlig virus ind naar du installere den.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 29-06-06 17:15

Antivirus: AVG Free Edition
Firewall: Sygate Personal Firewall
Antispyware: Ad-Aware SE Personal og Spybot

Ovenstående kombination har aldrig givet problemer.

Jeg prøvede SuperAntiSpyware ganske kort, men afinstallerede hurtigt, da den ikke tillod mit yndlingsspil, Red Alert 2, at loade (nu loader den fint).
Jeg ved ikke præcis, hvornår problemerne med det frysende XP-skrivebord opstod, men jeg har for nylig installeret Picasa.
Kan det mon være den ? (Jeg prøver at afinstallere - og melder tilbage.)

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 29-06-06 17:58

Det hjalp ikke at afinstallere Picasa (og rense registreringsdatabase). Øv.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-06-06 18:35

et lille ps - du er klar over at gratisversionen af din firewall sygate ikke opdateres mere ikke ??

Er du helt og aldeles sikker på du ikke har spyware ????? I hvertfald skader det ikke at hente hijackthis hos enten www.spywarefri.dk eller www.arlet.dk og lige sende loggen ind til gennemsyn for en sikkerheds skyld.

du kan sagtens have noget snavs på din pc uden at de er fanget af ovennævnte programmer du nævner

Kommentar
Fra : peacekeeper

Dato : 30-06-06 08:21

Prov at skifter AVG Free edition med AVAST Antivirus og Sygate Firewall med Zonealarm som ogsaa er gratis.

AVG Free edition er beromt for ikke at finde alle virus, Avast er efter min menig bedre og jeg har selv brugt Zonealarm som ogsaa er temlig god

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 30-06-06 22:55

I skal alle sammen have tak for Jeres interesse, men når man blot begynder at skyde vildt fra hoften i forsøg på at udbedre, finder man ikke årsag
Det er lige ved, at tråden kunne afspore og blive til en diskussion for og imod de forskellige sikkerheds-programmer.
Til trods for at ingen har begrundet deres velmente forslag, har jeg udskiftet både AVG og Sygate med TDC´s sikkerhedspakke (Norman).
Det har ikke afhjulpet problemet med det højreklik-fastfrosne XP-skrivebord.
( Og dog ! Nu forsvinder timeglasset efter ca. 3 min. og pc-en kører, - men det er næsten ikke til at leve med !)
Er der ikke nogen, der kan give mig en forklaring på, hvorfor "Skrivebordet" er den eneste mappe på computeren, hvor et højreklik med musen får computeren til at gå i knæ ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 07:42

kunne være opdaterings hastigheden på din skærm enten er for lav eller faktisk også for høj

(skud fra hoften - men har oplevet det på en bærbar fornylig)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 07:45

ps.. prøv lige at gå i start - kør - skriv msconfig og se om der er programmer der starter op du kan undvære - det kan meget nemt være en af årsagerne også

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 07:46

mente selvfølgelig ikke undvære - men undvære at starte op !!!

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 01-07-06 09:31

Opdateringshastighed og startende programmer er tilsyneladende ikke årsag til problemet.
Når jeg via Stifinder åbner mappen: "Skrivebord" er der ingen problemer med højreklik, så derfor faldt min mistanke på selve skrivebordets udseende ( som jeg da heldigvis kunne nå via kontrolpanel !)
Her bemærkede jeg, at der var over 100 små og store og MEGET STORE billeder at vælge mellem.
Hvordan sletter jeg alle disse ligegyldige valgmuligheder ? - (det kunne jo være, at den havde ondt ved at skulle indlæse dem alle ved højreklik !)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 10:12

Ved ikke om jeg forstår dig rigtigt nu - men jeg har altid sørget for at lægge mine billeder i en nyoprettet mappe og slettet den af ms forudoprettede mappe der hedder billeder - for de billeder lægger sig direkte så de kan bruges i diasshow under skrivebord. Er det hvad du mener ??

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 01-07-06 10:58

Ja mirit, det var præcis, hvad jeg mente.
Jeg prøvede, som du foreslog, at flytte alle billederne fra ms´s "Billeder", men øv, - det afhjalp ikke problemet.

Der må være en helt præcis, nørdet, forklaring på, hvad det er, der sker, når man højreklikker på et Windows-element.
Selvfølgelig har Windows nemmere ved at samle oplysninger om en bette sølle mappe med kun lidt indhold, end den har ved et så stort, komplekst element som "Skrivebordet". Men jeg kan ikke greje, hvad det er på MIT skrivebord, som han har så svært ved at tygge !
Det var til at forstå, hvis det var et problem, som var vokset i takt med at jeg havde svinet mit skrivebord til - - men det er altså kommet ret pludseligt.

Jeg ved ikke, hvad min sidste handling var, inden det hele frøs til - - - det er det, som jeg håber at kunne få hjælp til at spore mig ind til.

( og hvor er du en gutter-pige, der gider at hjælpe !)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 11:50

uvilkårligt opfatter jeg at du mener højreklik et vilkårligt sted på skrivebordet ????

Er det evt ikonet skrivebord i proceslinjen du mener ???

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 01-07-06 12:19

Det er: "højreklik et vilkårligt sted på skrivebordet ".
Hvis jeg finder mappen:"Skrivebord" på anden måde (Stifinder, Denne computer), er der ingen problemer at højreklikke.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 12:25

prøv lige at holde shift + F10 nede - får du ikke egenskaber for skrivebordet frem - så gør det igen ved at sætte musen på igen og bruge samme metode - der skal de så vises. Kan du se det så er der en fejl.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 12:34

arghhhh - jeg mente du skulle prøve mere end en gang ved at placere musen igen fordi den første gang ofte viser noget andet - og du skal minimere alt der er oppe for at få vist det rigtigt - undskyld !!!!

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 01-07-06 12:46

Vel ude på Skrivebordet, - ingen elementer markeret:
Shift+F10 eller højreklik = eet fedt.

Resultat: LAAANG ventetid med timeglas - - og så det lille skilt (med Skrivebordets Egenskaber i bunden)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 12:51

altså ca det samme - hmmmm

kan du ikke finde et tidspunkt før problemet opstod der kan køres systemgendannelse ????

(har du prøvet at smide den pc ud fra taghøjde ?? )

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 01-07-06 14:05

Da jeg ville kaste min PC ud oppe fra tagryggen, gled jeg på stigen og faldt ned og slog min fod.
Der var god effekt på computeren !
Den efterfølgende systemgendannelse og en gang med RegHealer fik repareret puteren fint. Det eneste, den ikke kunne få til at virke, var min fod - og så det der med højreklik på Skrivebordet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 14:23

jamen så har det i det mindste ikke slået klik for dig (foden kan bruges som en god undskyldning for meget )

takker for et godt grin midt i det hele

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 02-07-06 14:26

Har du et Nvidia grafikkort ?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 02-07-06 14:42

Anyway, så er det formentlig et problem med ContextMenuHandler. Se her -> http://windowsxp.mvps.org/slowrightclick.htm

Du kan så forsøgsvis deakivere de forskellige handlers med dette program -> http://www.nirsoft.net/utils/shexview.html

Nvidia og Symantec er ofte de skyldige i problemet.

Hvis du har Nvidia grafikkort, så kan du også prøve at opdatere driverne.

Hvis det ikke løser problemet, kan det være denne M$ opdatering der driller -> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bda%3B918165

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 02-07-06 19:01

Jeg har installeret og kørt ShellExWiew.
Af de handles, der er markeret med rødt, er der ikke nogen, der henviser til nyinstallerede programmer.
Der er mange, der har med Nvidia at gøre.
Er det opdatering af driver, der skal have 1. prioritet ?

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 200 point
Dato : 02-07-06 19:13

Det kan være både det ene og det andet, men prøv menuhandlerne for Nvidia, som starter med Desktop. Det var en af dem som drillede mig.

Jeg tror faktisk, at det problem kan komme af sig selv, lige pludselig.

Godkendelse af svar
Fra : coehlen

Dato : 03-07-06 00:52

Tak for svaret stl_s.
Jeg var aldrig selv kommet på, at højrekliksproblemet havde noget med grafikkortdriveren at gøre !
Jeg deaktiverede antivirusprogrammet, fjernede den gamle driver og installerede på ny fra Nvidia - og så var alle problemer løst.
Så pyt med, at jeg aldrig fandt ud af, om det var nogle Nvidia-handels eller noget helt andet, der var skurken.
Også tak til dig, Mirit, for at holde tråden varm og gejsten oppe. Hav en god sommer !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-06 00:56

GODT !!!!! hav en god sommer også

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 03-07-06 00:58

Det var sandeligt godt det lykkedes . Jeg ved selv hvor irriterende det problem er.

Tak for point