/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
230V til en lysdiode?
Fra : Jesper84
Vist : 2377 gange
100 point
Dato : 05-06-06 00:47

Som elektronik-intereseret, har jeg flere steder set at folk henviser til at tilslutte en alm. lysdiode til 230V. Det kan man jo også sagtens i serie med en kondensator og en modstand, samt en diode anti-parralelt over lysdioden.

Men nogen siger at det skal være en D-mærket kondensator. Andre mener at den skal være af X2-typen. Hvad i alverden er hhv. D-mærket og X2?

Til sidst kan jeg (måske) se et problem i det. En lysdiode har overhovedet ingen elektrisk godkendelse og må derfor ikke tilsluttes til 230V hvis det skal være efter forskrifterne. Det kan godt være at der umiddelbart ikke sker noget ved det, men plastikken der sidder rundt om er ikke godkent som isolation...Har jeg ret i det? (Er elektriker, derfor jeg tænker sådan)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-06 08:43

Som elektriker burde du vide at det snart er mange år siden at elektriske komponenter skulle godkendes. Nu skal de bare overholde reglerne for at måtte markedsføres.

Du har da ret i din betragtning om at en lysdiode i sig selv ikke nødvendigvis er godt nok isoleret. Men del er da lige så god som en glødelampe, som man heller ikke skal røre ved hvis glasset er i stykker.

Kondensatoren skal kunne holde til konstant 220V + overspænding.
Dertil kommer at den ved tilkobling kan få et strømchock afhængig af hvor på spændingskurven det sker.
Det går mest ud over dioderne. Så en strømbegrænsende modstand er også nødvendig.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 05-06-06 09:31

ok, så langt så godt, men hvad mht. D-mærket eller X2 kondensatorer, hvad er det?

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 05-06-06 09:55

Ved nærmere eftertanke, så er alle stikk., afbr, og diverse andre komponenter jo mærket med en max. spænding og strømstyrke. Alle kabler vi bruger er mærket med 1000V. En PDS-ledning (Sådan en man bruger til at lave edb-netværk med) har jo ingen mærkning, og må derfor ikke benyttes til 400/230v, så jeg ved egentlig ikke alligevel. Men den med gløde-lampen kan jeg godt følge dig i, og alligevel ikke, da den jo har en mærkning og en elektrisk godkendelse.

Men de to kondensator-typer, d-mærket og X2, hvad er det?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-06-06 10:54

Hvad skal du bruge det til???
Telemecanique laver jo en holder med lysdiode, hvor alt er indbygget og kan tilsluttets 230 VAC.
Den er vist ikke D-mærket, men jeg tror ikke du finder noget, der er mere sikkert at bruge. De bruges jo overalt i tavler, styreskabe osv.

MVH

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 05-06-06 11:07

Hvad skal du bruge det til???
Telemecanique laver jo en holder med lysdiode, hvor alt er indbygget og kan tilsluttets 230 VAC.
Den er vist ikke D-mærket, men jeg tror ikke du finder noget, der er mere sikkert at bruge. De bruges jo overalt i tavler, styreskabe osv.

MVH

Ja, det er jeg klar over. Det er fordi jeg har indbygget en elektronik/el styring i et lille kabinet, hvor jeg får brug for omtrent 12 lamper til at indikere status for styringen, de 11 af dem er kun 24volt, men den sidste bliver 230v. At bruge lamperne fra Telemecanique, bliver både dyrt, og kommer til at se alt for stort og voldsomt og klodset ud, hvis de altså overhovedet kan være der...

Derfor mener jeg at løsningen med en lysdiode er bedre, men hvor vidt det er lovligt eller ej, kan jeg selv undersøge andet steds, og kan da også godt være at jeg bare sætter den i alligevel...

En ting er hvad elektrikeren laver hos sine kunder. Noget andet er hvordan der ser ud hjemme hos ham selv, altså, der hjemme kan man jo lissom tillade sig lidt mere...

Lige nu er jeg bare meget intereseret i hvad en D-mærket eller en X2-kondensator er for noget, for jeg har prøvet at søge efter dem, X1 og X2 kondensatorer kan jeg da også finde hos diverse elektronik-forhandlere, men hvad det er der lige gør det til X1 eller X2, eller sågar en D-mærket kondensator vil jeg meget gerne vide...

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 05-06-06 13:48

Det skal være en kondensator, der har et anerkendt godkendelsesmærke. Om det er et D-mærke, et UL-mærke, et S-mærke, et VDE-mærke er for så vidt ligegyldigt. En kondensator til det job er som regel mærket med hele bundtet og viser, at komponenten er af en pålidelighedsstandard, som gør, at den vedvarende kan udsættes for netspænding med forsvindende lille risiko for, at den selv går i brand eller ved kortslutning kan lave følgeskader

Godkendelse af svar
Fra : Jesper84

Dato : 05-06-06 14:01

Det skal være en kondensator, der har et anerkendt godkendelsesmærke. Om det er et D-mærke, et UL-mærke, et S-mærke, et VDE-mærke er for så vidt ligegyldigt. En kondensator til det job er som regel mærket med hele bundtet og viser, at komponenten er af en pålidelighedsstandard, som gør, at den vedvarende kan udsættes for netspænding med forsvindende lille risiko for, at den selv går i brand eller ved kortslutning kan lave følgeskader

Fint Fint!! Det er også hvad jeg netop selv er kommet frem til efter lidt mere søgen hist og her!

Dette link: http://my.execpc.com/~endlr/line-filter.html , beskriver det egentlig meget godt. Der er bl.a. noget med at en X1 kondensator kan tåle transienter og lign snavs op til 4,5kV og X2-eren kan så tåle op til 2,5kV.

Nej, men jeg undrede mig bare over hvorfor at det skulle være en særlig kondensator. Hvis en kondensator kan tåle 250v~ så kan den vel tåle 250v~ ?...Men et eller andet sted er det vel logisk at den skal have en godkendelse når den tilsluttes direkte til forsyningsnettet.

Næste store spørgsmål er så hvorfor det er så faen's vigtigt, når lysdioden ikke har en skid godkendelser!?! Men det kan være fordi at spændingsfaldet over lysdioden kun er 1 volt eller sådan. At den så er en del af et kredsløb tilsluttet til forsyningsnettet er så ligegyldigt? Hvem ved?

Men du skal have tak for svaret, jeg fandt hvad jeg søgte.

Nu fik jeg skrevet en hel roman her, men wtf, det overlever i nok alle sammen...

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-06-06 14:32
Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 05-06-06 18:59

http://www.brinck.dk/lysdioder.asp

LOL! Ja, den side kender jeg sq godt, men der står ikke noget om hvorfor at kondensatoren skal være D-mærket. Og der står heller ikke hvor vidt det er forsvarligt at sætte 230 til den mht. isoleringen.

Så selve det lille diagram kender jeg godt til. Ville bare gerne vide noget mere om D-mærke, X1 og X2 godkendelser m.v....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-06-06 19:37

Hvis du sørger for, at der er mindst 5 mm krybestrækning på isolation mellem dig og nettet, skulle den side af sagen være i orden. Inden i LED'en er gennemslagsspændingen langt højere end de 5 kV.
Og tak for pointene.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-06-06 20:35

D-Mærkning
http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/rasaml/efter1848/bygbo/B2026.htm

http://www.iecee.org/ARTICLES/demko.htm

Betegenselerne x1 og x2
dækker mange områder men synter at have at gøre med miljøgodkendelser.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 05-06-06 22:08

Hvis du sørger for, at der er mindst 5 mm krybestrækning på isolation mellem dig og nettet, skulle den side af sagen være i orden. Inden i LED'en er gennemslagsspændingen langt højere end de 5 kV.
Og tak for pointene.
mvh
pbp

Jeg er heller ikke bange for om isolationen kan klare 230v. Jeg tvivlede mere på om ikke at dioden skulle have en elektrisk godkendelse før man må bruge den til det formål. Og det er jo der at der er en hvis forskel på en elektriker og en klamp-hugger. Men om den skal have en godkendelse eller om den bare må bruges, det ved jeg ikke. Jeg er ikke installatør.

Betegenselerne x1 og x2
dækker mange områder men synter at have at gøre med miljøgodkendelser.

X er sikkerhedsklasser, har jeg fundet ud af. Jeg ved ikke hvor standarderne stammer fra, men det ses tydeligt i relavante datablade for diverse kondensatorer. Det er sikkerhedsklasser. F.eks.: "Safety Class X2"...