/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tilgangsliste 1848 - Hvad star
Fra : 2601
Vist : 713 gange
300 point
Dato : 29-05-06 17:35

--------------------------------------------------------------------------------

Arkivonlin Randers Amt , Sønderhald herred, Fausing Sogn Tilgangslister 1831-1846 opslag 153 nr. 18, knud Knudsen Står der for jeg det til, men jeg mangler nogle ord og sætninger:
"
Tilgangsliste
Ankommet til sognet:
Knud Knudsen, 14. oktober. ( 1841)
Alder:
29 år.
Håndtering:
??
Hvorfra ankommet:
Droningborg, Arenstoffs? Mølle 1841.
Anmærkninger:
? 24 sep. 181? af Doktor Bar?
Fausing Kirkebog side 184 nr. 18. (opslag 153)

"

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 150 point
Dato : 29-05-06 19:08

Hej

Mit Bud:

Ankommet til sognet:
Knud Knudsen, 14. oktober. ( 1841)
Alder:
29 år.
Håndtering:
Tjen: ?? ??
Hvorfra ankommet:
Droningborg, Arenstoffs? Mølle 1841.
Anmærkninger:
ligeledes 29 sep. 1818 af Doktor Bar?

Lis

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-05-06 09:42

Til Lis

Jeg har søgt efter Doktor Bar% i folketælling i Århus, Randers og viborg Amt uden at finde nogen.

dette for at finde Knud Knudsens fødesogn.

Kan det tænkes at det ikke er et B. Jeg mener nu at det er det.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-06 10:59

Ja, der er ikke mange Knud Knudsen født i Midtjylland ca 1812...

Han her, den nærmeste jeg kan finde, er jo for ung:
"
KNUDSEN, Knud
   Birth Date:   26 Jan 1820
   Christening Date:   30 Jan 1820   Recorded in:   Lindum, Viborg,    Father:   Knud CHRISTENSEN
   Mother:   Charlotthe Amalia
"
og jeg finder ingen i Randers og Aarhus amt i mit uddrag af Family Search

Blev han mon behandlet af doktoren B??? som ca. seksårig?
Vel ikke vaksineret?? Det kendte man vel ikke dengang???
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-06 11:04

Her er en Knud Knudsen med den rigtige alder,
men langt fra Fausing... Svend
"
KNUDSEN, Knud   Age:   32   Marriage
   Wife:   Ane PEDERSDR   Age:   34
   Marriage Date:   27 May 1844   Recorded in:   Fiskbaek, Viborg,
"

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-05-06 12:24

Til svendgiversen

Jo de blev vaksineret fra ca. 1814. Dengang tog det ikke lang tid at indføre noget nyt hvis kongen vilde det. Ikke som i dag hvor alle skal spørges op til flere gange.

Jegvil se om det er min Knud du har fundet.

Droningborg, Arenstoffs? Mølle 1841. er jeg også usikker på mon det er Assentoff på nudansk?

hilsen 2601

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-06 13:31

Jeg ville også tro det er Assentoft, midt mellem Dronningborg og Fausing,
(det kan jo være stavet med et s, som måske ligner et r, og de sidste ff kan jo sagtens være ft)
men Dronningborg ligger jo nord for Randers fjord, så hvis Arentoft hørte herunder...
dengang var fjorde jo næsten landegrænser.

Så der er nok alligevel et Arentoft nord for fjorden?
Mølle nok vandmølle, går der en å gennem Dronningborg sogn??
Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-05-06 13:45

Til svendgiversen

Jeg har nu set på ægteskabet mellem Knud Knudsen og Ane Pedersdatter.

Knud Knudsen er angivet som fra Fausing og vaksineret 29 august 1815 af Doktor Bagger.

Jeg har nu gennemgået konfirmeret i Fausing fra 18122 til 1827, men der var ingen vaksineret 29. sep. 1818 eller nogne Knud Knudsen.

Jeg kan heller ikke finde nogle Doktor Bagger i folketællingerner.

jeg må lede efter en mølle i Arentoft.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-06 13:47

Arentoft er i dag knyttet til Hovedstaden..
men denne fornemme dame med tilnavn Arentoft, stammer fra Randersegnen
"
Astrid Marie Louise Gemynthe Arentoft. Født: 07 May 1890 i Danmark, Randers amt, Randers 3. Død: 14 Jun 1948 i Danmark, Københavns amt, Charlottenlund 5

Fundet her
http://www.oermen.dk/genged/grpf193.html
"
Mon ikke landsbyen kom før tilnavnet? Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-05-06 14:42

til svendgiversen.
Da jeg søgte på Assentogg så jeg at der løb en år tæt ved byen og der lå i 1844 en vandmølle der dog ikke hed Arenstoffs Mølle. Denne mølle skulle ligge i Udbyneder sogn i Gjerlev herred, Randers amt.

Forviret? for det er jeg.

hilsen 2601

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-06 14:49

Alt for nyt,

"
Kom så om bord igen i Randers, og inden længe sejlede vi tilbage til København, hvor vi skulle ... Der var også doktor Bagger, som hvert år havde en feriepige fra København.
"
Fundet her
http://www.kompaskurs.dk/stammen.htm

Men der findes altså en lægeslægt Bagger,
måske kender en af dem sin ældre slægtning?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-06 14:57

Udbyneder er næsten Hvalpsund langt nord for Randers og Dronningborg;
her ligger den kendte Lyshøj Mølle...

Mon der også er vandmøller?
Svend, også forvirret...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-06 15:10

Måske skulle du kontakte Arenkiel familien? Her:

... bla. på Aller mølle. Slægten har rødder tilbage til år 1000, via Hjerndrup - Hvide - Ravn og Øhlenschlæger slægter. Af godser og gårde som slægten har tilknytning til er: Bejerholm, Elmegård, Grillenborg, Hjerndrupgård, Højgård, Langmose, Medstedgård, Stenalt, Stubbumgård, Sodegård og Ultang. Slægtstavlen er lavet i Win-Family, i efternavnsregistret findes f.eks. Ahrenchill (Sv/Norsk gren), Arentoft, Boye, Boysen, Egebjerg, Fischer, Hvide, Højer, Juhl, Krog, Krogsnos, Løvenbalk, Ravn Voeth, Ytzen og en del -sen navne.

http://www.ahrenkiels.dk/

hilsen Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-05-06 16:20

Til svendgiversen

Tak for det tilsendte. Nu ved jeg at der findes en Doktor Bagger så må jeg på Biblioteket og finde ham.

Femø er dejlig jeg havde en skolekamerat der var dagelev fra den kostskole som jeg gik på. Så jeg har været hjemme nogle gange med ham lørdag og søndag på Femø.
Hilsen

PS. Ja jeg ved godt at Udbyneder er langt ude. Det var også Arenstoff, min familiegren der havde en mølle der fik mig på tanken.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 06-06-06 09:27

Til alle.

Jeg har nu været på Biblioteket for at finde en Doktorder begyndte med Bar%, men der var ingen.

Jeg har set i "Den danske lægestand 1786-1838 af Kristian Carøe."

hvad står der mund under Anmærkninger:
Lis fik det til"
Anmærkninger:
ligeledes 29 sep. 1818 af Doktor Bar?"

Hvad står der?

Veblig hilsen

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 08-06-06 08:28

Tak for svaret LisBJensen.

Det fik mig til at komme frem til følgende:

"Ankommet til sognet:
Knud Knudsen, 14. oktober. ( 1841)
Alder:
29 år.
Håndtering:
Tjener stedets Præst.
Hvorfra ankommet:
Droningborg, Arenstoff 14 Marts 1841
Anmærkninger:
Ligeledes 29 sep. 1818 af Doktor Baggr?
"

og da du var den der kom nærmest og samtidig fik mig på sporet af det synes jeg at du skal have fortjenesten.

Hav forsat en god dag og tak for din hjælp.

Stor hilsen

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 08-06-06 18:11

Tak for det. Forsat god jagt.

Lis