/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Farve ekkolod - hvorfor farve?
Fra : f.elsborg
Vist : 1873 gange
200 point
Dato : 20-05-06 19:35

Jeg har lige anskaffet mig en jolle, med påhængsmotor, og skal nu lige have købt mig en fishfinder til den - og der findes jo rigtig meget lækkert elektronok at vælge i mellem. Jeg står nu med et lille problem. Jeg har ikke et begreb skabt om fishfinders og vil bruge max 3.000 kr. på sagen. For de penge kan jeg få et S/H lod med 16 gråtoner og 2 frekvent transducer mm. eller et lod med en frekvens. som så til gengæld er i farve. Det der undrer mig er så:
Hvilke fordele er der ved at se tingene i farver i forhold til gråtoner? +1.000 kr er mange penge for at erstatte nogle grå nuancer med rød, grøn og blå. Der må være andre fordele, men hvilke?

Jeg håber. der er en erfaren sjæl herinde, der vil oplyse mig :)

Venlig hilsen
Finn

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-05-06 19:56

ved ikke en disse om det - men læste forleden noget om at det er komplet ligegyldigt hvisdet kun er til trolling og ikke dybhav

(se venligt bort fra mit billede her der drejer sig om noget helt andet )

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 20-05-06 20:02

det lyder sq lidt underligt. Hvad fordele skulle der være ved at fy dybhav i farver? så vidt jeg har kunnet læse mig til, forvirres ekkoet på dybt vand grundet flere springlag eller sådan noget, så her ver det vigtigere med en stor udgangs effekt, der rigtigt kunne "smække i gennem" alle lagene, så man kunne få et ordentligt billede af bundforholdene. Men jeg havde nu ikke tænkt mig at bevæge mig ud over 300 meter vand i min Limbo jolle - snarere sådan lidt mere almindelige fjord-dybder på en 2 til 30 meter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-05-06 20:06

som sagt - aner ikke en disse om det - synes bare det var sjovt du lige kom med spørgsmålet mens jeg huskede på hvad jeg læste (vi diskuterede det lidt men ingen af og havde forstand på det - udover en der gik - haha)
trækker mig herfra

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 20-05-06 21:54

Har spurgt min mand ,som selv har et uden farver og som han er meget glad for .forskellener blant andet er at når man ser røde prikker og bolde så er det fisk .men er de gule eller grønne så er det andet som man ikke er intrisseret i at fange .de øvede kan nokk også se hvad slags fisk det er ,da de røde tegn har forskellige former .Håber du får megen glæde både med din Jolle og din fishfinder.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 20-05-06 22:00

Tak Vonna. Gider du spørge din mand, om han ved, om farven ikke bare er afhængig af styrken af ekkoet? Man burde da kunne se det samme på et s/h lod - efter hvilken gå nuance der er

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-05-06 22:25

Hejsa
Efter min mening er der kun een fordel ved farve--det er nemmere at se i klart/solrigt vejr.
Med en gråtoneskærm skal du sørge for at den kan anbringes i skygge og det kan jo gøres på mange måder.
Smid f.eks. en papkasse med hul i over skærmen. Haveparasollen fylder nok for meget
Nu ved jeg ikke om din jolle er helt åben, men har du styrehus er det jo ikke noget problem.
Måske er jeg gammeldags, men jeg ville bruge pengene på et godt gråtonelod.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-05-06 22:29

Naturligvis kan du se det samme på en gråtoneskærm, det er kun et spørgsmål om øvelse.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 20-05-06 22:36

Tak dabj. Det vil sige, at det nok forholder sig som jeg havde en mistanke om; 15 - 1800 kr for lidt extra læsbarhed, og egentligt ikke andre features. Det fremgår ikke særligt klart af producenternes hjemmesider, men de har på den anden side heller ikke særligt travlt med at fremhæve farve loddernes fortræffeligheder. Jeg tror jeg vil bruge de extra penge på mere kvalitet og bedre opløsning.
Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent aftenen ud for at se, om der skulle dumpe en appelsin ned i min turban.

Accepteret svar
Fra : Vonna

Modtaget 200 point
Dato : 20-05-06 22:37

Først undskyld mig da jeg har svært ved at formulere meg ,men jeg prøver .som min mand siger det han bruger sit ekkolodd til er mest til at måle dybden og så kan man se om det er hård eller blød bund og selføgelig skriver den når der er fisk .men det er bare ikke den fisk han er ude efter ,det er mest fladfisk han fanger ,som jeg forstår det er det mere til dem der fisker på dypt vand ,torsk sild og anden rund fisk .som har mest glæde av et farve ekkolodd.forexempel makrel kan man ikke se i et ekkolodd.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 20-05-06 23:00

Hej igen Vonna.
Jeg synes da du formulerer dig fint.
Jeg regner ikke med at kunne se de fisk jeg håber at fange på ekkolodet. Jeg håber at kunne få lidt oplysniger om bundforhold, springlag, fødefisk og måske, hvor meget skidt der driver i vandet. Samtidigt har jeg kun de "lommepenge" banken efterlader ud af en almindelig lønindkomst, og vil jo selvfølgelig helst have mest muligt for mine penge. Om skærmen viser farver eller ej, betyder ikke så meget for mig. Jeg vil bare helst have så mange informationer som muligt ud af det, og har derfor ledt efter oplysninger om, hvilke konkrete fordele der er ved farvelodder (i den billige ende - erhvervs fiskerne med de dyre lodder, kan sikkert en masse, jeg aldrig får lært eller har brug for).
Jeg hældte, inden jeg stillede spørgsmålet,lidt til den opfattelse, at bedre opløsning, flere frekvenser (og dermed oftest bredere transducervinkel), bedre elektronik osv. i sort/hvid var en bedre investering, end farver med ringere opløsning og kun en transducer frekvens som skulle ordne det hele.
Jeg har kigget en del på furuno's model 4100 (et s/h lod), som koster lige knap 3 kilo, men der findes bestemt også modeller fra andre fabrikanter, der ser interessante ud, men det bliver jo så mit næste store problem; at vælge! Her bliver jeg nok nødt til at tage til en forhandler, der har dem stående, så jeg ved selvsyn kan sammenligne.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 21-05-06 10:06

Tak for hjælpen dabj og Vonna.
Desværre kan jeg kun give én af Jer pointene, selv om I fortjener dem begge to.
De går til Vonna, for det extra arbejde hun har haft med at kontakte sin mand.

Vh
Finn

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 21-05-06 10:46

Tak til deg f.elsborg for pointene.jeg tror at den beste information du kan få ,er at snakke med fiskere og andre nede i havnen som bruger ekkoldd til daglig .