/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Hvor finder jeg ???
Fra : maya123
Vist : 507 gange
200 point
Dato : 08-12-02 14:47

Hej Alle
Hvor på nettet finder jeg noget der kan besvare disse spørgsmål ? Det skal være på Dansk og i et forståeligt niveau, på højde med større skolebørn eller lidt ældre. Det skal også helst være det nyeste stof inde for forskningen.
Det skulle gerne være alle tre spørgsmål, men behøver dog ikke er være fra samme HP, men altså ikke så svært, at det næsten ikke er til, at forstå.
Nu kommer de :
1. Hvorfor udvider universet sig ??
2. Hvad er "de sorte huller til" ??
3. Hvad er formålet med krumningen af universet ??
Jeg håber på, at få besvaret dem alle tre, mange hilsner fra maya123

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 08-12-02 15:19

Stanley's foreslag er glimrende; men næppe så let forståeligt, som maya123 ønsker det.
Jeg tror ikke, disse spørgsmål kan besvares på en enkel og letfattelig måde; men Tor Nørretranders har belyst nogle af disse temaer i "Verden vokser". Jeg har ikke kunnet finde den på nettet; men der findes en anmeldelse på http://www.nbi.dk/~lautrup/artikler/tor.html.
Den kan måske give lidt stof til videre søgning.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 08-12-02 15:27

Hej stanley
Det er en god side, men desværre er meget af stoffet på engelsk, jeg fandt heller ikke rigtigt noget om krumningen. Desuden har jeg tillægsspørgsmål som vi kalder spørgsmål 4. Findes der parallelle universer, et eller måske flere ?
Mange hilsner fra maya123

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 08-12-02 15:36

Hej findovia
Tak for dit indlæg, det ser rigtig spændende ud og er jeg bange for *GGG* med til, at stille nye spøtgsmål, men nu holder jeg mig til de 4 jeg har stillet her, det er vist også rigeligt. *SSS* Fortsat god dag fra maya123

Accepteret svar
Fra : kanduolsen

Modtaget 200 point
Dato : 08-12-02 16:09

Måske kan du finde noget her
http://makeashorterlink.com/?F59D332B2

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 08-12-02 16:20

Jamen kanduolsen
Det ser jo helt godt ud, var ved at opgive, fik lige skimmet siden ( jeg har ikke mere tid i dag), den indeholder jo flere af mine, lad os bare sige STORE spørgsmål og så på Dansk, sprogbruget er til, at forstå, TAK for det. Jeg lader lige spørgsmålene stå åbne lidt, ok, men jeg tror vi har det hele med her. Mange hilsner fra maya123 sorry, men jeg er nødt til, at tilføje skidegodt OLSEN *GGGG*

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 08-12-02 20:08

Hej Maya123

Universet udvider sig i kraft af big bang effekten: For omkring 15 milliarder år siden udgjordes vores univers af et såkaldt superatom, som eksploderede og derved satte udvidelsen i gang.

Sorte huller er sammenbrasede kæmpestjerner, som har en så stor tyngdekraft, at end ikke lyset kan undslippe dem. Derfor er de sorte.

Universets krumning er ikke formålsbestemt, men en - formodet - realitet.

Intet af dette er dog mere sikkert, end at billedet af universet højst sandsynligt vil se anderledes ud om 50 år.

De bedste hilsner
Rellom

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 08-12-02 21:48

Tak for svaret kanduolsen og jer andre der har givet nogle gode svar. Jeg vil arbejde videre herfra, der dukker sikkert nogle flere spørgsmål op senere. Venlig Hilsen maya123