/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Tilslutning af trådløs bærbar
Fra : peteralf
Vist : 5932 gange
140 point
Dato : 19-05-06 17:48

Jeg har en bærbar PC med indbygget trådløs mulighed.
Den vil jeg meget gerne flytte rundt med hjemme i huset og samtidig kunne bruge internet og mail
På mit hjemmekontor har jeg ligeledes en stationær PC hvortil er tilsluttet en Router(Netgear)
Jeg har konfirgureret Routeren i den stationære Pc efter diverse foreskrifter via TDC-support.
Nu er der bare det at jeg kan ikke få konfigureret den bærbare idet jeg ikke ved hvordan man gør.
Er der nogen derude i det ganske land som kan punkt for punkt(på dansk) lære mig at få min Medion bærbare pc til at fungere med net og mail....så stiller jeg gerne alle mine 100 point til rådighed.
V.H.Peteralf

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-05-06 18:07

Først må vi så vide om du har den trådløse mulighed i din router. Det er en betingelse for at du kan køre med din MEDION via den trådløse del.

Hvis du har det på plads, så skal du bare starte den bærebare op og søge dit netværk. - Det bedste er, hvis du har givet dit trådløse netværk et navn i SSID. Så søger du bare efter det netværk og beder den bærebare at den altid skal logge op til dette netværk. Så risikere du ikke at den pludselig en dag logger på naboens.
Du skal så i din router, give den bærebare adgang ved at tillade dens MAC adresse, så den kan komme igennem. Ligeledes skal den bruge den samme kryptering som du evt. har sat op.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-06 18:18

Det er ikke nok at den bærbare har trådløst netkort. Det skal der også være i forbindelsen til internettet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-05-06 11:42

Det hjælper ikke du forhøjerpointene, du skal have en trådløs enhed af en slags ,som med ledning har forbindelse med internettet.
Ellers er det ligesom at eje en trådløs telefon uden basestationmed telefonforbindelse. Telefonen er god nok, men der er ingen den kan få forbindelse med.

Kommentar
Fra : peteralf

Dato : 21-05-06 12:04

til Transor
Tak for svaret, men jeg er desværre ikke rigtig med....men jeg kan prøve at forklare lidt bedre.
Jeg har som sagt en stationær pc som er tilsluttet nettet via ADSLstik.
Jeg har en Netgear-router som er tilsluttet til den stationære pc.
Den bærbare pc skulle efter hvad jeg har fået oplyst, en trådløs forbindelse og jeg har forstået det sådan at Routeren som er tilsluttet Adsl-modemet da skulle give mig trådløs forbindelse til den bærbare pc????
Det jeg så eftersøger er en "skåret ud i pap-oplysning" om hvorledes jeg får dette til at virke
Altså hvis det ka' lade sig gøre med en punkt for punkt og meget gerne letforstålig danskforklaring.
Jeg er desværre ikke særlig velbevandret i det tekniske så jeg håber her igennem "KANDU" at det kan lade sig gøre. På forhånd tak
V.H. Peteralf

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-05-06 12:53

Det er ikke alle routere der har mulighed for trådløs tilslutning, hvilken router har du? Her er et udvalg af Netgear routere, kan du finde din? http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=67&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=395&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction135=2&Sorted135=&Equal138=&Equal140=&Equal643=&Equal543=&Submit.x=29&Submit.y=5
fortæl venligst hvilken router du har, så tager vi det derfra

Kommentar
Fra : peteralf

Dato : 21-05-06 13:10

Navnet på min router er:
11 Mbps Wireless Router MR814v3
Jeg håber at det er noget som kan bruges.
V.H.Peteralf

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-05-06 13:49

Du skriver at du ikke er så velvandret i det tekniske, er du god til at forstå engelsk? så er her en god hjælpeside: http://kbserver.netgear.com/products/MR814v3.asp

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-05-06 17:32

I første omgang skal du køre uden nogen form for filtre og kryptering, så du kan få det til at virke.
Her vil jeg forslå, at du sætter routeren til at køre DHCP. Det vil sige at routeren styre det hele, med hensyn til tildeling af IP-adresser.

Routerens accesspoint skal have tildelt et unikt navn i SSID, så du kan genkende den når den bærebare søger efter trådløse netværk. - Hvis du kalder den for "peteralf" vil du se navnet dukke op, når den finder et netværk. Her beder du så den bærebare om at den altid logger på dette netværk.
Husk at den trådløse del kan slås fra og til i routerens opsætning. Så hvis du ikke kan komme på, så check lige om der er tændt for dit AP.

Hvilken kanal den køre på, er mindre vigtigt i første omgang, men kan have betydning, dersom alle dine naboer bruger samme kanal; for så kan der opstå forstyrelser.
Du da også kunne se om der er flere netværker, når du søger efter dit eget.

Hvis du får koblet dig på naboens, så kan du risikere at du ikke får forbindelse, dersom han har beskyttet sit netværk med filtre og kryptering. (Det er iøvrigt også ulovligt at bruge andres netværk uden tilladelse)

Kommentar
Fra : peteralf

Dato : 09-06-06 09:30

Hej severino!
Undskyld....jeg har været længe om at reagere.
Jeg roder stadig omend med forsinkelse......min trådløse bærbare virker stadig ikke og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Men ved opstart kommer der en melding frem:
ADVARSEL!
Winbind W89c33 mPci802.11 Wireless Lan Adapter Hardware Radio off ??????
Er det noget som har med mit problem og gøre???
V.H.Peteralf

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-06-06 09:46

Jeg er ikke teknikker, men jeg kører med en MAC som er tilkoblet en router (LINKSYS) og så igen er tilkoblet en højhastighed forbindelse via Stofa net. Der er ligeledes tilkoblet en farvekopimaskine og en postscriptlaserprinter.
Jeg købte så en bærebar (medion, som virker udemærket) med trådløs netværk. Denne bærebar PC kører trådløs på internet og kan printe på begge printere ved hjælp af nogle forskellige IP adresser. begge maskiner kan køre samtid på internettet med over 2mbit. Jeg havde en mand fra et kontor firma til at sætte det op.
Så det kan lade sig gøre.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-06-06 19:16

Hvis den skriver noget med "Radio off", kunne det tyde på, at dit AP (access point) er slået fra i routeren, så her må du ind i routerens menu og aktivere dit AP.
Prøv lige at se på din router om lampen for AP er tændt eller blinker!? - I såfald er der tændt for AP'en. Ud for lampen kan der typisk stå "WLAN"

Kommentar
Fra : andersburn

Dato : 10-07-06 22:56

ellers er det fordi dit wlan på din bærbar ikke er slået til, på min dell skal jeg trykke "Fn" og F2 og så kommer det et lille vindue med "wlan tændt" på din MEDION er det nok en anden tast der er måske et tårn på knappen.
jeg skal lige vide om hvad den skriver når du prøver at søge efter trådløse forbindelser i området? det kan du finde du af i -start -kontrolpanelet -netværks forbindelser -Wireless Network Connection(den hedder nok noget andet på din computer) -vis trådløse netværker -når du trykker på "F5" hvad skriver den så?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-07-06 09:18

På Medion'en er det også Fn og F2 som tænder og slukker for den trådløse del.
Når jeg tænder for min MEDION, så forsøger den først at opnå forbindelse via den trådløse; herefter forsøger den via LAN stikket. Ved start slår den selv den trådløse til.
Den skal dog aktiveres før du kan bruge den første gang. Det er for at den ikke skal bruge tid på at søge efter netværk, hvis man ikke har et AP.