/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Vand som gas og benzin
Fra : Pete.Sinner
Vist : 840 gange
100 point
Dato : 18-05-06 19:41

Hvad går det her lige ud på.......
er det en nyhed eller er det gammel viden......
fedt at svejse med vand.....

http://www.metacafe.com/tags/1/water_as_fuel/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-05-06 21:38

Det er gammel viden, at vand spaltes af elektricitet til ilt og brint, og at ilt og brint i en passende brænder giver flammetemperaturer i flere tusind graders-klassen. Acetylen- og iltflasker er lettere at slæbe rundt på end sådan en klods, manden havde stående på gulvet (elektrolyseanlægget), så det er væsemtlig mere populært at svejse med end ilt/brint.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Pete.Sinner

Dato : 18-05-06 22:12

Ok...... Men ....Han holder da fingrene for enden af svejseflammen , og det kan man ikke normalt...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-05-06 09:54

Grunden til at man normalt bruger acetylen er at det giver den maksimale temperatur - jeg mener at huske at det er 4600 grader. Acetylen er den komponent som kemisk giver den højese temperatur.

Når man bruger brint i stedet er det ikke med samme høje temperatur - og det er netop den høje tempertur som normalt er ønsket.

Man kan sige at hvis man skal svejse meget og billigt så er det nok ikke nogen dårlig ide at bruge brint/ilt lavet ud fra elektrolyse - så det er nok en god måde hvis man skal lave et "hjemme-apparat". Det vil have fordelen at man med 220 V kan "lade" ilt/brint-svejseren op - og så kan man fyrer måske 10 kW af - sålænge man har brint/ilt i akkumuleringtanken. Det er jo typisk problemet at man ikke når tilsrækkelig effekt - så stålet omkring ikke bliver ordenligt varmt i et stort nok område.

Så er der problemet med ilt - som jo vil være tilstede i visse mængder - som vil give slagger. Det er jo derfor man bruger en CO2-svejser - så det er begrænset hvad man kan bruge en sådan brint/ilt-svejser til.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-05-06 10:02

Jeg kom til at tænke på en alternativ bombe som man også kan lave med samme princip.

Man tager lidt saltvand og putter i en lukket beholder - som kan klare højt tryk. Der indsættet et tændrør eller lign og to elektroder i beholderen som lukkes. Herefter sættes strøm på elektroderne - så spaltningen af vandet medfører ilt og brint. Når trykket (af brint og ilt) er højt nok - skal man bare give en gnist med tændrøret - så får man en kæmpe eksplotion !!!!

Alternativt kan lade brint/ilt ud af beholderen med så stor hastighed at der ikke sker tilbage-brænding. Hvis man får brint/ilten ud, så kan man bruge den som brændgas til alt mulig. Bare husk at gassen er eksplosiv.

Kommentar
Fra : Pete.Sinner

Dato : 24-05-06 10:52

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg kom til at tænke på en alternativ bombe som man også kan lave med samme princip.

Man tager lidt saltvand og putter i en lukket beholder - som kan klare højt tryk. Der indsættet et tændrør eller lign og to elektroder i beholderen som lukkes. Herefter sættes strøm på elektroderne - så spaltningen af vandet medfører ilt og brint. Når trykket (af brint og ilt) er højt nok - skal man bare give en gnist med tændrøret - så får man en kæmpe eksplotion !!!!

Alternativt kan lade brint/ilt ud af beholderen med så stor hastighed at der ikke sker tilbage-brænding. Hvis man får brint/ilten ud, så kan man bruge den som brændgas til alt mulig. Bare husk at gassen er eksplosiv.

PM..... er sendt til Bin Larden

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 24-05-06 16:17

Citat
fra Thomas_Mygind CO2-svejser

der er ikke noget der hedder en co2 svejser det hedder derimod en mig/mag svejser !! så ved du det til en anden gang