/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Cirkulationspumpe
Fra : drala
Vist : 860 gange
100 point
Dato : 16-05-06 21:15

Hej
Nu er fyringssæsonen ved at være ovre, siger kalenderen, ikke DMI

Vi har et gasfyr hvor vi supplere med en vandgris, når vi kører med vandgris så starter vi en cirkulationspumpe. Nu når vi ikke mere skal fyre op i brændeovnen er det så nødvendigt at have pumpen kørerne ?

Drala

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-05-06 21:25

Næ det burde det ikke være.
Men det kommer lige an på hvordan systemet er bygget op.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-05-06 22:05

Jeg nener heller ikke det er nødvendigt, men slukker du pumpen så sæt et tænd og sluk ur til hvis du har mulighed for det og lad den køre i f.eks 4 gange et kvarter i døgnet, så sætter den sig ikke fast i løbet af sommeren. Jeg har gode erfaringer med det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-05-06 00:10

Hvorfor vil du slukke cirkulationspumpen ?

Anlægget har bedst af, at der er cirkulation, og man sparer altså kun ca. 150,- ved at slukke pumpen i de ca 5 måneder man ikke fyrer.

Og det er jo småpenge i forhold til hvis pumpen går til ved at stå stille.

mvh dova

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-05-06 07:35

Når vi slukker fyret - tidligere olie nu gas, slukker vi også pumpen i måske 5-6 mdr. Vi har aldrig tændt for pumpen, i denne periode, den har aldrig sat sig fast. Ammestuehistorier eller overtro? Sætter pumpen sig fast, var den nok på vej "ned" på et nært kommende tidspunkt.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 17-05-06 10:30

Der er forskel på Varmtvandscirkulationspumper og centralvarmecirkulationspumper.
Det varme brugsvand får tilført kalkholdigt vand hele tiden.
Centralvarmevandet er næsten det samme vand og defor vil der ikke være ret meget kalkudfældning.
Så når der tales for og imod kørsel en gang i mellem er det måske de to typer pumper man taler om.
Varmtvands-C bør køre en gang i mellem.
Det er ikke nødvendigt med centralvarme-C

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-06 11:38

Dovas bemærkning om at et centralvarmesystem har bedst af at køre med pumpen hele tiden er da også noget gammelt ammestuesnak. Det kan kun være en fordel for den derskal tjene penge på at den bliver slidt op.
Om det er nødvendigt, at den kører lidt engang imellen er der delte meninger om, men det er da ingen skade til om du engang hver faste ugedag lige starter og slukker igen manuelt.

Godkendelse af svar
Fra : drala

Dato : 25-05-06 10:02

Tak for svaret e.c.