/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
partition
Fra : hvidovre
Vist : 1404 gange
100 point
Dato : 10-05-06 10:18

hvordan laver jeg partitioner som er større end 30 gbJeg har ang at lave partitioner kun viden om at lave dem hvor hver partition højst kan være på 30 gb

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 10-05-06 10:33

Hej, jeg vil anbefale at bruge Partition Magic så kan du altid ændre størrelse senere.

Du kan finde det ude på nettet f.eks. her:

http://www.9down.com/modules.php?name=News&file=print&sid=6303

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 10-05-06 11:20

du kan gøre det når du installere xp.

så kan du selv vælge hvor store de skal være,

fx har jeg følgende parationer.
25Gb=styresystem
100Gb=film + andet
100Gb=spil + andet
70Gb= til småting
90Gb=til småting.

dem parationer har jeg lavet i windows installationen, og det er nemt

Kommentar
Fra : popper

Dato : 10-05-06 11:54

--------------------------------------------------------------------------------
Du kan prøve at følge dette råd fra dr.dem her på kandu
" Gå ned i Start gå op til hjælp og support gå til indeeks skriv partition og læs hvad der står der, jeg vil tro det hjælper deg meget. "

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-05-06 14:45

Jeg mener at Partition Magi er både sikkert og nemt.

Kommentar
Fra : hvidovre

Dato : 10-05-06 15:16

Til
Dayworker
Jeg har før lavet partitioner med xp,men har ikke kunnet lave partitioner på max 30gb,jeg vil lave 2 stk med win98 på 50gb og xp på 30 gb

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-05-06 15:45

Denne gratis diskette kan næsten det samme som Partition Magic.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 11-05-06 16:33

Uden for emnet: Du er kommet til at stille dit spørgsmål 2 gange.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-05-06 07:53

Dette er hvad der står i Hjælp og support

Sådan oprettes en partition eller et logisk drev
Fra grænsefladen i Windows

Åbn Computeradministration (lokal).
Klik på Diskhåndtering i konsoltræet.
Hvor?

Computeradministration (lokal)
Lager
Diskhåndtering

Højreklik på et ikke-allokeret område på en grundlæggende disk, og klik derefter på Ny partition, eller højreklik på ledig diskplads i en udvidet partition, og klik derefter på Nyt logisk drev.
Klik på Næste i guiden Ny partition, og klik derefter på Primær partition, Udvidet partition eller Logisk drev. Følg derefter vejledningen på skærmen.
Bemærk!

Hvis du vil åbne Computeradministration, skal du klikke på Start og derefter klikke på Kontrolpanel. Klik på Ydelse og vedligeholdelse, klik på Administration, og dobbeltklik derefter på Computeradministration.
Du skal være logget på som administrator eller medlem af gruppen Administratorer for at benytte denne fremgangsmåde. Hvis computeren er tilsluttet et netværk, kan visse indstillinger for netværkspolitik også forhindre, at hele proceduren kan udføres.
Du kan kun oprette primære partitioner, udvidede partitioner og logiske drev på grundlæggende diske. Du bør oprette grundlæggende diskenheder i stedet for dynamiske diskenheder, hvis denne computer også kører MS-DOS, Windows 95, Windows 98, Windows Millennium Edition, Windows NT 4.0 eller Windows XP Home Edition.
På en MBR-disk (Master Boot Record) kan du oprette op til fire primære partitioner, eller du kan oprette op til tre primære partitioner og én udvidet partition.
På en GPT-disk (GUID partition table) kan du oprette op til 128 primære partitioner.
Fra en kommandolinje

Åbn Kommandoprompt.
Skriv:
diskpart

Skriv følgende ved DISKPART-prompten:
list disk

Noter disknummeret for den disk, du vil oprette en primær eller udvidet partition for.

Skriv følgende ved DISKPART-prompten:
select disk n

Vælg disken n, hvor du vil oprette den primære eller udvidede partition.

Skriv et af følgende ved DISKPART-prompten:
create partition primary [size=n] [offset=n] [ID=byte | GUID] [noerr]

eller

create partition extended [size=n] [offset=n] [noerr]

eller

create partition logical [size=n] [offset=n] [noerr]

Værdi Beskrivelse
list disk Viser en liste over diske og oplysninger om dem, f.eks. størrelse, mængden af ledig plads, om disken er grundlæggende eller dynamisk, og om disken bruger partitionstypen MBR (Master Boot Record) eller GPT (GUID partition table). Den disk, der er markeret med en stjerne (*), har fokus.
select disk Vælger den angivne disk, hvor n er disknummeret, og skifter fokus til den.
create partition primary Opretter en primær partition på den aktuelle grundlæggende disk. Når du har oprettet partitionen, skifter fokus automatisk til den nye partition. Partitionen tildeles ikke et drevbogstav. Du skal bruge kommandoen assign for at tildele et drevbogstav til partitionen.
create partition extended Opretter en udvidet partition på det aktuelle drev. Når du har oprettet partitionen, skifter fokus automatisk til den nye partition. Der kan kun oprettes én partition pr. disk. Denne kommando mislykkes, hvis du forsøger at oprette en udvidet partition inden for en udvidet partition. Du skal oprette en udvidet partition, før du kan oprette logiske drev.
create partition logical Opretter et logisk drev i den udvidede partition. Når du har oprettet partitionen, skifter fokus automatisk til det nye logiske drev.
size=n Partitionens størrelse i megabyte (MB). Hvis der ikke angives en størrelse, fortsættes partitionen, indtil der ikke er mere allokeret plads i det aktuelle område. Størrelsen skal være et helt antal cylindre og afrundes til den nærmeste cylindergrænse. Hvis du f.eks. angiver en størrelse på 500 MB, rundes partitionen op til 504 MB.
offset=n Den byteforskydning, hvor partitionen skal oprettes. Hvis der ikke angives nogen forskydning, starter partitionen ved begyndelsen af det første ledige område på disken. Offset er et helt antal cylindre for diske af typen MBR (Master Boot Record). Offset afrundes til den nærmeste cylindergrænse. Hvis du f.eks. angiver en forskydning, der er 27 MB, og cylinderstørrelsen er 8 MB, afrundes forskydningen til grænsen på 24 MB.
ID=byte | GUID Kun beregnet til brug for OEM-producenter (Original Equipment Manufacturer).

Advarsel!

Hvis du opretter partitioner med denne parameter, kan du risikere, at computeren går ned eller ikke kan startes. Medmindre du er OEM-producent eller er IT-ansvarlig med erfaring med GPT-diske, anbefales det ikke at oprette partitioner på GPT-diske ved hjælp af parameteren ID=byte | GUID. Brug i stedet for altid kommandoen create partition efi til at oprette EFI-systempartitioner, kommandoen create partition msr til at oprette Microsoft-reserverede partitioner og kommandoen create partition primary (uden parameteren ID=byte | GUID) til at oprette primære partitioner på GPT-diske.
Ved MBR-diske kan du angive en partitionstypebyte for partitionen. Hvis der ikke er angivet en partitionstypebyte på en MBR-disk, oprettes en partition af typen 0x6 med kommandoen create partition primary. Du kan angive en partitionstypebyte med parameteren ID=byte | GUID. DiskPart kontrollerer ikke den pågældende partitionstypebyte for gyldighed, og der foretages heller ingen kontrol af parameteren ID.

Ved GPT-diske kan du angive en partition af typen GUID for den partition, du vil oprette:

EFI-systempartition: c12a7328-f81f-11d2-ba4b-00a0c93ec93b
Microsoft-reserveret partition: e3c9e316-0b5c-4db8-817d-f92df00215ae
MSDATA-partition: ebd0a0a2-b9e5-4433-87c0-68b6b72699c7
LDM Metadata-partition på en dynamisk disk: 5808c8aa-7e8f-42e0-85d2-e1e90434cfb3
LDM Data-partition på en dynamisk disk: af9b60a0-1431-4f62-bc68-3311714a69ad
Hvis der ikke er angivet en partition af typen GUID, oprettes en MSDATA-partition med kommandoen create partition primary. Du kan angive en partitionstypebyte med parameteren ID=byte | GUID. DiskPart kontrollerer ikke den pågældende partitions-GUID for gyldighed, og der foretages heller ingen kontrol af parameteren id.

noerr Kun til scripts. Angiver, at DiskPart fortsætter med at behandle kommandoer, som om der ikke er opstået fejl, hvis der opstår en fejl. Hvis parameteren noerr ikke bruges, afsluttes DiskPart med en fejlkode, hvis der opstår en fejl.

Bemærk!

Du skal være logget på som administrator eller medlem af gruppen Administratorer for at benytte denne fremgangsmåde. Hvis computeren er tilsluttet et netværk, kan visse indstillinger for netværkspolitik også forhindre, at hele proceduren kan udføres.
Klik på Start, peg på Alle programmer, peg på Tilbehør, og klik derefter på Kommandoprompt, hvis du vil åbne en kommandoprompt.
Du kan kun oprette primære partitioner, udvidede partitioner og logiske drev på grundlæggende diske. Du bør oprette grundlæggende diskenheder i stedet for dynamiske diskenheder, hvis denne computer også kører MS-DOS, Windows 95, Windows 98, Windows Millennium Edition, Windows NT 4.0 eller Windows XP Home Edition.
På en MBR-disk (Master Boot Record) kan du oprette op til fire primære partitioner, eller du kan oprette op til tre primære partitioner og én udvidet partition.
På en GPT-disk (GUID partition table) kan du oprette op til 128 primære partitioner.
Du kan ikke oprette partitioner på flytbare medier ved hjælp af DiskPart.
Klik på Relaterede emner for at få yderligere oplysninger om DiskPart.

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-05-06 14:33

Og her er lidt visuel forklaring på noget af det.

Partitioner af Bent Juul
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/