/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
"ravfiskeri"
Fra : lham
Vist : 1067 gange
100 point
Dato : 10-05-06 06:10

Når man leder efter rav på stranden er det så en fordel eller ulempe at bruge polaroid solbriller ( altså de gode hvor man nemmere ser fisk i vandet ) der må gerne være en forklaring med svaret

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-05-06 08:13

Hej Iham
Helt klart nej.
Du ser da mere klart uden solbriller og skal du finde rav er det med at se så klart som muligt.
Så skriver du noget om at se i vandet?? du leder vel ikke efter rav i vandet??---der finder du i hvert fald ikke rav
Hvis du ikke ved hvordan og hvor man leder efter rav må du lige sige til.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-05-06 10:48

Hvis det er solbriller der ikke misfarver omgivelserne alt for meget, vil jeg mene det er ligegyldigt om du har dem på eller ej.

Men hvis du ikke finder rav, kan det være fordi du "begår" samme fejl som mange andre, nemlig at de leder efter de skinnende blankpolerede stykker som man ser forarbejdet til f.eks. smykker.

Men når man skal finde rav, drejer det sig mere om at "programmere øjnene" til hvad de skal lede efter, og dem der virkelig kan, går bare almindeligt langs stranden, og bøjer sig så ned og samler stykkerne op når de er der (ligger typisk i den kant af tang m.m. som bliver liggende når tidevandet trækker sig..

Du får lige et par link hvor du kan se rå ravklumper, det er nemlig nogen matte uanselige tingester.

http://www.anku.dk/alle_parallelstillede_sider_1-39/26_raasten.htm

http://www.kreidefelsen.de/wetter-news/images/bernstein.JPG

Hvis man skal finde rav i vandet, er det ud der hvor løsreven tang m.m. står i en bræmme langs kysten, der går man med store net, lige som når man gliver ål, og kører nettet hen over bunden, går ind og sorterer imellem tang, grene og andet og finder ravstykkerne som er så lette at de flyder rundt mellem det, og ikke lægger sig på bunden lige som stenene.

mvh dova

Kommentar
Fra : Søren_HJ

Dato : 06-06-06 23:00

Hej Iham
Jeg har fundet meget rav i min tid og har også altid været solbrillebruger ( også Polaroid) MEN lige præcis til ravfinding har jeg aldrig brugt solbriller. Den specielle glød, der er ved rav må være en af parametrene i min "ravøjneprogrammering" - jeg ved i hvert fald, at jeg ikke finder ret meget ( om overhovedet noget.. ) med briller på...
Om det gælder alle / mange ravfindere ved jeg ikke....
Hilsener
Søren HJ

Annuller spørgsmålet
Fra : lham

Dato : 22-01-07 07:33

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål