/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Får jeg hvad jeg betaler for?
Fra : Klumme
Vist : 1217 gange
100 point
Dato : 06-05-06 23:02

Jeg har et par spørgsmål vedr. min netforbindelse - Har TDC som udbyder, og betaler 1383,75 i kvartalet for en 2048 / 128 kbit/s forbindelse.

1. Er det dyrt - Er der andre der er billigere og lige så driftsikre - evt. med højere hastighed.
2. Når jeg kører en TPtest 3 viser den 2 forskellige resultater og jeg fatter ikke et klap. Den skriver:

Båndbredde til rådighed.

TCP / UDP - Afsendelse 96,1 % / Modtagelse 49,9 %

Er disse værdier i orden i forhold til hvad jeg betaler for?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-05-06 23:10

jeg bruger ofte denne test
http://speed.danskeinternet.dk/

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-05-06 23:18

Okay ferik.. Har lige kørt en test med den du angiver. Så siger den: Download 528 Kbps - Upload 91,0 Kbps

Jeg synes ikke det harmonerer med at TDC skal levere 2048 / 128 kbit/s - Eller har jeg misforstået noget??

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-05-06 00:07

jeg har Cybercity
download 2048
målinger ligger næsten altid på 1,76 Mbps

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-05-06 06:57

Man kan regne ud at du betaler 461,25 pr. mrd. prøv og se på denne side og se foreskellen
http://www.dansknet.dk/
dr.dem

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-06 08:22

Båndbredde svinger med den aktuelle belastning af nettet i det område du befinder dig.

Mål her:

1.) http://us.mcafee.com/root/speedometer/
2.) http://www.numion.com/YourSpeed3/
3.) http://www.bandwidthplace.com/speedtest/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-05-06 09:15

jeg betaler 360-kr pr mdr hos cybercity, for 2048/128
jeg har lige målt
download 1760 kbps
upload 435 kbps
det er som det plejer at være
så snart de kan levere fastnet telefon i mit område, vil jeg have det
prisen 100- kr pr mdr ialt

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 07-05-06 09:22

Ingen tvivl om at TDCs bredbånd er pi*** dyrt, men det er nok en af de mest stabile forbindelser du kan finde. Jeg har min forbindelse igennem arrownet og det er noget billigere, men af og til (en gang om måneden eller der omkring) oplever jeg at nettet går ned i en dags tid eller lign. Det er jo lidt op til dig at vurdere om du vil betale SÅ meget mere for at bruge TDC - men personligt ville jeg ikke. Prøv at undersøge hvad du ellers har af muligheder (kabelnettet, cybercity, stofanet, arrownet) og finde den billigste løsning på den hastighed du ønsker. Vil tro at du kan spare op til 150 kr pr. md. ved at kikke efter noget andet... og det er jo også en slags penge. Men det kræver selvfølgelig at du bor et sted for feks. stofanet (eller hvem du nu finder billigst) har mulighed for at levere internet. (i byerne er det somregl ikke noget problem men på landet kan TDC være eneste mulighed).

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-05-06 10:45

Ja TDC er en dyr fornøjelse, men jeg må sige at det er meget stabilt. Tror kun jeg harr oplevet 2 nedbrud på 3 år. Jeg har kig på Metronet.dk - De tilbyder ADSL8 – 8 Mbit download/1 Mbit upload, 295,- kr. pr. måned eller ADSL24 – 24 Mbit download/1 Mbit upload, 395,- kr. pr. måned. Dertil kommer et oprettelsesgebyr på 595,- kr. samt en bindingsperiode på 6 mdr. Men hvor stabilt er det??

Molo.
Jeg har prøvet de links du angav, og jeg får forskellige måleresultater for hver af dem. Men under alle omstændigheder må båndbreddens svingning vel ikke afvige så meget fra det aftalte. Jeg mener, hvis jeg køber og betaler 2 partier æbler hos grøntmanden på henholdsvis 2048 og 128 stk. (Kbit/s) kan han ikke nøjes med at levere 419.05 og 124.56 stk. æbler (Kbit/s) med den undskyldning at hans omsætningshastighed pt. er høj (den aktuelle belastning).

Har jeg ret, eller fatter jeg bare ikke en skid???

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 100 point
Dato : 07-05-06 11:21

Klumme> Det har du helt ret i. Jeg målte også mit bredbånd igennem på et af de links der, og har sendt et screenshot til min udbyder dags dato vedhæftet en klage. Så må vi jo se hvad der vil gøre ved det. Jeg kan forstå hvis hastigheden er højere end det man betaler for, men man må vel som minimum kunne trække den båndbredde man har aftalt i kontrakten. Men skal nok lige vende tilbage med deres afgørelse af sagen hvis jeg får sådan en i løbet af i dag!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-05-06 12:27

HE HE ..... Jeg tror de tar' røven på os..... De kan jo undgå deres manglende levering ved at tildele en bruger en højere værdi i båndbredden.... hvis det kan siges sådan. Jeg mener når jeg har en aftale om at få leveret 2048/128 Kbit/s kan de jo bare eksempelvis tildele mig en højere værdi, sådan at når belastningen er stor, så kommer min hastighed ikke under det aftalte.

Specielt har jeg et øje på TDC. Jeg skal dog fortælle, at jeg fejlagtigt opgav prisen svarende til 461,25 kr. pr. md. Fejlen er at jeg lægger momsen til - Det skal jeg ikke, da den er tillagt i forvejen. Prisen incl. moms er 369,- kr pr. md. for min forbindelse.

ferik.
De tal du fremlægger svarer til at du får 280 Kbit/s mindre end du har aftalt og betaler for. Det svarer til 14 % som svarer til 50.40 kr., som du betaler for en vare du ikke får.

Tænk hvis alle du handlede med gjorde ligeledes. Så ville en nettoårsindkomst på eksempelvis 240.000 blive barberet for 33.600 kr. Det er altså 2.800 kr. om måneden lige i dine handlendes lommer, uden at de skal på lageret og hente varer til dig og du får bare en lang næse........

Det kalder jeg kort og godt tyveri.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 07-05-06 12:55

Det skal dog siges at de der tests ikke er fandens præcise. Hvis du feks. bruger BitTorrent kan du sikkert godt trække med din fulde båndbredde. Det er ihvertfald min erfaring!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-05-06 13:13

TDC skriver på deres side http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/popup.php?id=75671:

Citat
Se forventede hastigheder
På tabellen kan du se, hvilke hastigheder der passer til hvilke af TDC's bredbåndsløsninger.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at det er den faktiske målehastighed, og ikke den teoretiske hastighed, der er udgangspunktet for tabellen.

Download   Kbit/s    KByte/s
128   80-108    10-14
256   184-217    23-27
512   376-435    47-54
1024   776-870    97-109
2048   1576-1740    197-218
4096   3154-3564    394-445
8064   6304-7128    788-890

Ved den hastighed jeg har aftale om, accepterer TDC helt uantageligt en gennemsnitsafvigelse på 19 %. Da jeg tog deres egen hastighedsprøve på samme side var resultatet 988/173 Kbit/s hvilket for downloads vedkommende svarer til en afvigelse på knap 52 %

Jeg har mailet til dem. De har ikke engang en mailadresse man kan sende direkte til, men en skide formular, hvor de fandme skal ha' ens skostørrelse opgivet. De forlanger et telefonnr. opgivet, ellers virker formularen ikke. Hvad i hede hule bilder det skod firma sig ind. Har de overvejet at man godt kan have en netforbindelse uden at have en telefon, eller bare ikke vil oplyse et telefonnr til dem. Det er da ok at de ber' om det,, men de skal sgu da ikke gøre afsendelsen af formularen betinget af. at der er anført et tlf.nummer.

Hold kæft jeg er pas på det firma. Jeg skifter min netforbindelse og nedlægger fastnet telefonen. Får sgu en telefonregning på godt 600,- i kvartalet, hvoraf samtaler er knap 200,- kr. Hvem sagde tyveri..... Det gjorde jeg

PS... Hvad er alternativet til Kabel TV (som osse er TDC)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-05-06 15:02

Jeg har i min berettigede vrede sat mig lidt ind i problematikken vedrørende nethastighed - TCP - UDP - afvigelser mv. TDC og andre udbydere opererer med en afvigelse på grund af spild (overhead). De skriver efterfølgende, at det medfører at testresultatet vil være anderledes end den hastighed, der står ud for din bredbåndsløsning. Ja tak for kaffe... Det er sgu da dem der bestemmer hvad deres bredbåndsløsning skal hedde.

De skriver osse, at afvigelsen typisk er på 15 %. Det vil sige at en TDCløsning på 2048 Kbit/s reelt kun er på 1740 Kbit/s, hvilket de retfærdigvis og ærligt burde kalde den, og det forklarer på ingen måde hvorfor min forbindelse i dag, (og måske mange andre dage????) ved brug af deres egen test, viser en downloadhastighed på i gennemsnit 900 Kbit/s

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-05-06 15:12

Goddag Hr. grønthandler. Jeg skal bruge et kilo æbler til madlavning. Men det er jo myldretid, så jeg skal jo have 1175 gr. og betale for 1175 gr. for at få et kilo med hjem.

Nå ski med det... jeg er vist gået over gevind. Stakkels grønthandler, men TDC er nogle platugler og ud ryger de.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 07-05-06 18:30

Jeg var lige inde og tjekke min hastighed hos tele dum. min dovnload er 512 den siger , 412 og omregnet 357 opload har jeg 128. men den kører hurtigetr end den skulle :142 omregnet 121. de skriver at min forbindelse normalt skal værer 376 - 435 og 80 - 106 jeg glæder mig til NESA kommer og lægger lysleder ned her på min vej , så får tele dum noget at leve op til NESA bliver forhåbenlig på Danske hænder og så kan de ski.. udlænginge der er ved at købe TDC. stå med noss.... i postkassen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-06 20:05

Citat
kilobit/sec (kilobyte/sec)
Download speed: 3,379.82 422.47 60%
Upload speed: 582.09 72.76 86%
Surfspeed inside Denmark: 289.82 (36.22) 58%
Surfspeed average (worldwide): 70.28 (8.78) 64%
Surfspeed outside Denmark: 62.56 (7.82) 63%
Latency: 29 milliseconds

24 timer i døgnet, fri trafik, TDC ..og betaler 91,25 kr. pr. måned

</ANDELSBOLIGFORENINGEN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-06 20:12

Ps. Læg mærke til forskellen i download og surfspeed, hvor forskellen reflekterer net-loadet i WAN området. Jeg kan hente med næsten 3½Gbit hos en server 'nærved', men i gennemsnit 300Kbit på servere i Danmark som sådan.

I morgen/nat kan det se 'anderledes' ud

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-05-06 20:17

Til den pris kan du jo dårligt tillade dig at lave vrøvl, hvis det ellers kører stabilt. Men derfor kan du jo godt vise lidt medfølelse, med alle os andre der er i klemme hos platuglegiganten - specielt når det er os, der betaler for at du kan få det billigt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-06 20:20

3½Gbit ??? Dét var dog volsomt

3½Mbit.

..og husk; der er forskel på Kb-/Mb-/sec. og Kbit-/Mbit-/sec.

1.) http://www.beesky.com/newsite/bit_byte.htm
2.) http://www.netleksikon.dk/b/bi/binaert_praefiks.shtml
3.) http://www.convert-me.com/en/convert/computer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-05-06 13:50

Ja så røg TDC ud af kiosken LOOL

I flere dage har jeg iflg. deres egen test haft adgang til under 1000 Kbit download, men betaler for 2048. Jeg har mailet dem, og idag ringede jeg til dem da de ikke svarede på min mail. En arrogant, tyndstemmet syrlig deltsidsvans beklaaagede, at han ikke kunne gøre noget, men han kunne bestille tid til et teknikeropkald. ?????????????

Hvad kan du??? Du kan rende mig i nakken.... Jeg opsiger lortet NUUUUUU.

Har tilmeldt mig http://www.cph-metronet.dk/ og bestilt en 8Mbit forbindelse. 595,- kr. i oprettelse og 295,- kr. om måneden med frit forbrug.

BAJ BAJ TDC... og det næste blir fatsnettelefonen.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-05-06 19:57

Har tilmeldt mig http://www.cph-metronet.dk/ og bestilt en 8Mbit forbindelse. 595,- kr. i oprettelse og 295,- kr. om måneden med frit forbrug.

http://www.dansknet.dk/
Kik her igen
dr.dem

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-05-06 22:22

dr_dem

Jamen der er stadig forskel på priserne samt produktstørrelse.
Oprettelse er ens, men DN tagerfor en 2048/1024 Kbps inkl. fri trafik/forbrug pr. mdr. rr.
349,00........ Metronet tager 295,- kr. om måneden med frit forbrug for en 8 Mbit/s

Nærmeste større download hos DN er en 10 Mbit/s som koster 449,- kr. Så uanset hvad, så er de 2 produkter der kommer nærmest Metronets 8 Mbit/s dyrere.

Sååååå

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-05-06 22:23

Ahh Sorry..Så lige at oprettelsen pt. er gratis hos DN. Men alligevel.......

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-05-06 22:58

Hvorfor flytter du ik' bare hjem til mig Klumme?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-05-06 23:19

Ja hvorfor ikke??? Det var da meget nemmere LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-05-06 18:22

Hmmmmm. Du er bare ude efter mine penge Molo.... ik ???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-05-06 21:57

Jeg har redt op

</MOLO>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-05-06 22:04

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 29-05-06 21:44

Tak for svaret lassethorsted.

Mit abb. hos TDC er opsagt, men jeg blev alligevel ringet op af TDC, som tilbød mig en måneds forbrug svarende til 369,- kr. i kompensation for den manglende hastighed. Jeg sagde ja tak, og er nu spændt på om jeg godskrives dette beløb, når mit abb. er opsagt. LOOL

Deres afd. arbejder vist ikke rigtig sammen Men uanset hvad, så er jeg færdig med dem. De er blevet for store, og værst af alt..... for smarte.