/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Fredag og hva``SÅ
Fra : ommer
Vist : 608 gange
35 point
Dato : 05-05-06 21:11

Siden hvornår er det blevet forbudt, at Freeware liggende på sin hjemmeside.
Ikke for at gøre reklame, men bare for at høre andres mening.

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=87355

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-05-06 21:17

Det er fordi der er forskel på:
At bruge
At bruge mere end een
At videregive (der kan evt. være en reklameværdi i at hente en enkelt)

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 05-05-06 21:22

Og deres regler siger klart og TYDELIGT, det som jeg har skrevet.

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 05-05-06 21:25

Ja det begynder da godt.
Ejeren af programmet ikke kan ikke kontaktes, og deres hjemmeside lukket.

Freeware, er det ikke noget der er offentligt tilgængeligt.
Ellers kender jeg rigtig mange sider, der burde lukkes, MED DET HURTIGSTE.

Men rart lige at høre,,,,,,HVAD FREEWARE egentlig ikke er.

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 05-05-06 21:41

Er den det ???
Hvis jeg læser igennem programmet eksisterer ejerens hjemmeside faktisk og der er ingen problemer med at kontakte dem.
Og selvom den er det, er det stadigvæk DIT ansvar at lovgivningen overholdes.
og lidt læsestof til dig om freeware :

http://www.google.dk/search?q=define:Freeware&hl=da&lr=&oi=definel&defl=en

Fordi et program er offentligt tilgængeligt bliver det ikke freeware.
Fordi der findes sider med ulovlige kopier af kommercielt software på nettet og disse er offentligt tilgængelige, gør det dem ikke til freeware, men derimod til ulovlige piratkopier.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 45 point
Dato : 05-05-06 21:51

Hvad er freeware og shareware ?

http://www.copydan.dk/Unlisted_pages/Ordliste_fra_A-AA.aspx
Citat
Software/computerprogrammer

Edb-programmer nyder som udgangspunkt beskyttelse efter ophavsretsloven. Der findes imidlertid en række edb-programmer, hvortil der knytter sig særlige vilkår, jf. nedenfor om shareware og freeware.

Shareware

Shareware er en speciel form for markedsføring af edb-programmer, hvor ophavsmanden eller indehaveren af ophavsrettighederne til et edb-program giver tilladelse til, at brugeren må downloade og/eller distribuere sharewareversionen af programmet. Princippet er, at brugeren får mulighed for at prøve programmet gratis i en begrænset periode. Beslutter brugeren sig herefter for at ville beholde programmet efter periodens udløb, skal vedkommende købe en permanent licens hos ophavsmanden.

Freeware

Freeware er edb-programmer som ophavsmanden stiller gratis til rådighed. Ophavsmændene til freewareprogrammer kræver oftest, at ingen må tage penge for programmet.

http://www.danish-shareware.dk/hvad_sw.html

Freeware er frit tilgængeligt, og der må ikke tages betaling for programmet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 05-05-06 22:21

sikkerhedsmargin
Du skriver, jeg skal søge på Google. find lige denne side, hvis du KAN.......
http://www.dyro.biz/
Men jeg ville meget gerne se, hvor du havde den udskrift fra, som du lå ud på et andet spørgsmål, da jeg på ingen måde kan finde det.

jakjoe

Jeg kunne aldrig drømme om at tage penge for et program, om det er Freeware eller ej.
Men ville såmænd bare gerne høre en kommentar, på spørgsmålet, jeg henviser til.

Godkendelse af svar
Fra : ommer

Dato : 05-05-06 23:22

Tak for svaret jakjoe.

Håber vi er rimeligt enige.
Gamle/udgåede - Freeware programmer må man gerne dele med andre.
Bare der fra ejeren står det er offentligt tilgængeligt.
Og have på sin hjemmeside.

Men ville meget gerne have haft et svar fra en anden bruger, der kunne se noget, der ikke findes.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-05-06 23:33

Jeg siger tak.

Jeg er ikke uenig med dig.

Freeware er frit tilgængeligt....
Shareware kan også sendes rundt, men med de indbyggede begrænsninger.....

Du må må ikke tage betaling for andres programmer (hvad du også afviser at gøre).

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 06-05-06 02:09

Du kan få en XP af mig, uden beregning.

Men jeg vil sgu da ikke ligge den på min hjemmesïde, KLART NOK
MEN freeware kan kun være til GENDELING/ ikke mis / /BRUG.
Og som spørger i det andet spørgsmål sagde, havde han, problemer med at lave noget popup, hader det selv, men.
Det var i denne omgang til det bedre, henvisning til sit eget.

Men hader at blive overhalet af nogen, der ikke rigtigt ved hvad forskellen på det, er.
Men man kan jo så håbe på de ikke kan læse, eller ikke GIDER svare.

sikkerhedsmargin
Trods alt, MEGET alvorlige klager du kommer med,,,,,,,,,,IGEN.
Min side er blevet lukket ned, engang på grund af lidt for megen omtale, herinde.
Derfor, jeg er lidt mere varsom......
Eller mødte du ikke op i retten,,,,,,,hvis det var dig der anmeldte mig.
Kom igen, det kan da gøres bedre.
Har fjernet fluebenet, så jeg modtager sikkert ikke mail mere, fra dette ????

Det var ALT FOR MIG

Godnat herfra.
Og tak...

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 09-05-06 21:16

Nej det er ikke alvorlige anklager.

Desværre findes der en del "amatører" herinde, ja undskyld udtrykket som ikke arbejder med IT professionelt og derfor finder de nogle ting på nettet og udfra dette konkluderer de noget som oftest er forkert.

Det din "makker" i indlægget har konkluderet er lodret forkert.

Det program jeg omtaler på din hjemmeside, har du rubriceret som freeware, fordi du ikke ved bedre. Men dette er ikke ensbetydende, med at programmet dermed er freeware.

Læser man dine indlæg i opslaget igennem, har du spurgt til freeware og derfor forsøgt med en definering af dette, det kan du godt gøre, men hvis det jeg fandt på din hjemmeside udfra en professionel vurdering INTET har med freeware at gøre, kan du ikke bruge din konklusion til ret meget.

Og jeg har en del erfaring med IT og ved uden, at det skal lyde for pralende en del mere end gennemsnitsbrugeren.

20 år med computere som hobby.
10-15 års erfaring med IT indenfor support og undervisning (WM-Data, Falck Care, Niels Brock bare for at nævne nogle), giver jo også en del erfaring.

Så mit indlæg kommer ikke bare ind fra siden.