/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Computeren fryser!!
Fra : rievers
Vist : 510 gange
95 point
Dato : 04-05-06 18:52

Min computer kører fint når jeg bare er i windows og roder med programmer, men hvis jeg går ind og skal spille et spil fryser den efter ca. 5 min.

jeg har en 3,0 Ghz pentium, 1,5 gb (3500 mhz) ram, radeon 9800. 400 watt strømforsygning.

jeg har lige opgraderet motherboard, ram, processor, køler, og grafikkort.

Alle mine drivere er opgraderet til nyeste.

Hvad kan det være??

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-05-06 19:07

Radeon kort igen (dutter ikke) , smid det ud og sæt et grafikkort i der er baseret på et Nvideachipset.
Jeg har tidligere i en anden tråd beskrevet diverse besværligheder med forskellige Radeon grafikkort. Min erfaring er at specielt nogle spil "Need for speed most wanted, for eksempel" kan få diverse Radeonkort til at 'fryse' låse.
Men du kan i første omgang sikre at du har den sidste nye driver, + den sidste nye udgave af directX (version 9.0c). Efter installationen af den nye driver til kortet skal du checke at den er installeret ordenetlig. HUSK at afinstallere den gamle driver først og genstarte maskinen.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 04-05-06 19:11

har du prøvet at tjekke hvor varmt dit grafikkort er, for jeg har haft samme problem fordi kortet blev for varmt, og hvis ikke det så prøv at fjern ATI Catalyst Center, for den kan også give problemer i mange sammenhænge, men hvis du lige vil tjekke din temperatur kan du gøre det med dette program.
http://dw.com.com/redir?pid=10505799&merid=6279774&mfgid=6279774<ype=dl_dlnow&lop=btn&edId=3&siteId=4&oId=3120-2086_4-10505799&ontId=2086_4&destUrl=http://www.download.com%2F3001-2086_4-10505799.html
Når du har programmet, skal du bare ind i PC>Sensorer og AUX det er grafikkortet

Hilsen steno

Kommentar
Fra : rievers

Dato : 04-05-06 19:48

Att: steno

Nu har jeg hentet programmet, og når den bare står i windows er mit MB 47grader, CPU 26 og Grafikkort 8.

Hvad er ATI Catalyst Center?? og hvordan fjerner man det??

Kommentar
Fra : steno

Dato : 04-05-06 20:34

Mener du 8 grader på Grafikkort ? for det lyder helt galt, medmindre du har vandkøling på grafikkortet ?
Men Catalyst Centeret er det Røde ATI mærke som plejer at ligge nedre i højre hjørne på bundlinjen, det jeg plejer at gøre er at undlade at downloade den version hvor der ligger Catalyst på og istedet hente den version der er bygget til langsomme forbindelser, for der er driveren og catalyst centeret splittet op i 2 filer
den fås samme sted som du har hentet din anden ati driver, men du skal bare se under Low Speed og finde den der hedder Display Driver Only som fylder 11.9 MB, men du skal huske at slette alle andre drivere til kortet først også Catalyst, sagt på en anden måde ALT der hedder noget med ATI.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 04-05-06 21:10

Hej Brassovitski med hensyn til din kritik af Radeon 9800 Pro skal det lige siges at det faktisk står som det hurtigeste grafikkort på HardwareTidende.dk
se her
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/06/05/5542801
. Problemet er ikke kortet, problemet med Radeon er dens drivers, bestemt ikke deres kort.
Deres drivers indeholder Catalyst Center, som i mange systemer slår knuder, da det skal konfigueret helt specielt, og det samtidig kræver Microsoft Framework, jeg har selv et Radeon kort, og jeg havde mange problemer med spil og systemet i det hele taget indtil jeg fik fjernet Catalyst, uden den virker det som det skal, det eneste problem ved at fjerne det er selvfølgelig at man ikke længere har så mange muligheder for at indstille kortet hvis man vil ha, kortet styres på speciel vis, men det er for de fleste ikke så vigtigt, jeg spillet selv nogle af de meget krævende spil, og ved derfor at Radeon og Nvidia stortset er ens.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-05-06 23:29

Hej steno
Jo den med at Radeon kræver Microsoft Framework, var jeg godt klar over. Du skriver at du også har problemer med kort med Radeon chipset, så jeg forstår ikke lige at du stadig har kort med dette chipset. Det er jo ikke en skid vær med et hurtigt kort når det kracher hele tiden. Du kan for øvrigt godt have ret i at det er driveren der er problemet, men hvorfor hunden laver producenten så ikke en driver der virker under alle forhold. Iøvrigt er det også ret bøvlet at der skal specielle drivere til hvert af dere kort. Hvis du har et Nvideabaseret kort henter du blot den nyeste version, og du har en driver der er kompatibel med alle deres kort på en gang, og de er endda så smarte hos Nvidea at de kan programmere et installationsprogram, der gør det muligt blot at installere den nye version oveni den gamle, uden at man behøver tænke på om man nu lige fik alt det gamle afinstalleret først. Jeg har efterhånden opgraderet en 10- 11 maskiner med forskellige Nvideakort og der har aldrig nogen sinde vist sig problemer overhovedet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-05-06 23:33

Lige et lille input mere!
Et moderne grafikkort skal faktisk være meget varm før det låser/fryser. De fleste skruer blot ned for ydelsen når de bliver varme, og ved en bestemt grænse kommer der en advarsel om at ydelsen er sat ned for ikke at beskadige kortet. Denne funktion har jeg faktisk set på et par PC' jeg har haft til rep. hvor kølerblæseren på kortet var så fuld af snavs at kølingen var væsentlig nedsat.

Kommentar
Fra : rievers

Dato : 06-05-06 17:52

steno:

Den er god nok. 9 grader er mit grafikkort. jeg kører ikke med vandkøling, men har en blæser monteret på grafikkortet. Nu har jeg hentet den "lille" driver ned. afinstalleret den gamle og installeret den nye "lille". det har stadig ikke hjulpet. har du andre forslag?? Kan det have noget med kabinettet at gøre??

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-05-06 18:39

Halløjsa!
Hvad er det lige for et interface dit grafikkort har, PCI express, AGP eller hva'? Har du forresten prøvet at finde noget med indstilling af "Ydelse og kvalitet"? Som du måske har 'luret' er jeg Nvidea-fan, og af den simple grund at det virker bare, nul biks og bøvl. Når jeg går ind i "Ydelse og kvalitet", er der forskellige muligheder, det smarteste er at der er en hel liste af forskellige spil, så vælger man blot det spil der enten er problemer med, eller det spil man spiller mest, og så er kortet optimeret til spillet, smart ikke? Prøv om der ikke er noget lignende i driveren/indstillingerne til dit Radeon kort. Eller skriv Radeon på deres supportside.

Kommentar
Fra : rievers

Dato : 06-05-06 18:44

det prøver jeg lige Brassovitski
:D

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-05-06 18:48

Hej igen
Har lige rodet lidt rundt på Ati's hjemmeside www.ati.com.
Har du læst alt på dette link: https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894
Gå alt igennem helt hen til side 9. Øverst på fanen står der "Knowlege Base | Troubleshooter", klik på linket til troubleshooter. Under step 1 vælger du "Solve a problem", klik på knappen "Continue to step 2", og så er det bare med at læse,søge videre. God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-05-06 18:54

Hej igen igen
Det er dog utroligt hvad der kan findes på ATI's hjemmeside.
Se lige her en temperaturtabel for Radeon 9800. Ifølge tabellen kan det faktisk tåle en del varme inden det burde give problemer.

--------------------------------------------------------------------
Knowledge Base
ATI Customer Care > Product Information > Specifications, Features, Comparisons >

ATI OVERDRIVE Temperature Ranges for RADEON 9600 XT and RADEON 9800 XT

The ATI OVERDRIVE control panel lets users safely maximize the performance level of their graphics processor. ATI OVERDRIVE intelligently determines the optimal speed of the graphics processor by constantly monitoring the temperature of the graphics processor, ensuring that it always stays at a safe level.

The graphics processor frequency levels are stated below:

RADEON 9600 XT
527 MHz 0°C-47°C
513 MHz 44°C-67°C
500 MHz 64°C-127°C

RADEON 9800 XT
419 MHz 0°C- 59°C
412 MHz 56°C - 127°C

Kommentar
Fra : rievers

Dato : 06-05-06 18:57

ja den har jeg set, men kan ikke rigtig finde noget om mit problem. det mærkerlige er at når den kører de første 5 min i et spil, er grafikken perfekt og hakker ikke. Men man får ingen advarsel om at det er ved at gå ned, altså det begynder at hakke eller lign.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-05-06 20:38

Halløjsa. Er det et bestmt spil eller er det alle dine spil?
Du har vel den sidste directx version 9.0c installeret? Har jeg vist spurgt om før.
Har du kørt DXdiag for at checke at hardwareacceleration er enablet?
Du har ikke svaret på hvilken standard kortet er PCI expresm, PCI, eller AGP.
Hvad med frekvensen på skærmen? Passer indstillingen på kortet sammen med det skærmen kan klare? De fleste fladskærme kan ikke rigtig tåle frekvenser over 60 til 75.
Er synkronisering af skærm og frekvens på kortet slået til?
Ja der er mange ting der skal checkes. PYH.

Kommentar
Fra : rievers

Dato : 06-05-06 20:46

ja det er alle spil. jeg har direct X 9C
Jeg kender ik DXdiag.
det er AGP (8x)
Frekvensen er 60.
ved ikke med synkroniseringen.
er der andet jeg skal/kan tjekke??

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-05-06 01:57

Hej ikke endnu
Nu er jeg ikke Radeon specialist, da jeg fortrinsvis undgår Radeon kort. Jeg har tidligere i tråden læst at det anbefales at afinstallere "ATI Catalyst Center", det kan jeg ikke rigtig se fidusen i, da det jo lige præcis er værktøjet til at indstille kortet, "hvis jeg husker rigtig".
Prøv dette:
Afinstaller alt hvad der har med kortet at gøre, Driver, Catalyst center, osv. slet folderne programmerne har været installeret i, hvis ikke de er væk efter afinstallationen.
Gå ind i Kontrolpanel--> System, deaktiver kortet
Genstart maskinen med skærmen sat til onboard grafikkortet:
Hvis der ikke kommer billede på skærmen, så prøv at sætte den til Radeon kortet, hvis der er billede på her er det ikke ordentlig deaktiveret.
1. Installere/opdater "Microsoft Framework".
2. Genstart maskinen
3. Installer driver og Catalyst Center.
4. Gå i Kontrolpanel-->System aktiver kortet igen.
5. Genstart maskinen, og lad windows installere driver til kortet. Du skal nok have skærmen over på Radeon kortet igen.
6. Hvis jeg husker rigtig er der i programfolderen under start-->Programmer-->Ati eller Radeon, noget værktøj til at teste kortet, find dette punkt og kør testet.
7. Når alt er genneført i denne rækkefølge, genstarter du maskinen igen, så burde det virke.

ALTERNATIVT: KØB ET NVIDEA-KORT.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-05-06 02:01

Hej
Jeg opdager lige at der findes en speciel MAC udgave af 9800 kortet (ATI RADEON 9800 PRO Mac Edition), det er vel ikke en MAC version DU ved et uheld har fået tiltusket dig eller?????

Kommentar
Fra : rievers

Dato : 07-05-06 12:03

nej nej.. det har kørt sammen. jeg har købt det af en ven, sammen med hans MB, ram processor osv.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 95 point
Dato : 07-05-06 13:24

OK!
Jeg fald lige over en artikel der har været i PC World 07 2005 "Toptunet grafikkort", der står lidt om de forskellige indstillingsmuligheder. Der står f.eks. noget om at der er en indstilling der hedder fastwrite, som gør at processoren skriver direkte i korthukommelsen uden om systemhukommelsen, så burde man udelukke fejl i system RAMMEN. Fastwrite skal også være slået til i BIOS for at det virker. Derer også noget om indstilling af bus-hastigheden. Synkronisering af skærm og kort, jeg kan godt scanne artiklen og sende den (selv om det er lidt på kant med copyrightreglerne), men da man ikke må oplyse direkte kontaktoplysninger på kandu, kan du f.eks. oprette en gratis hotmailkonto, som kun bruges i forbindelse med kandu. Jeg har ikke fundet nogen funktion til at sende vedhæftede filer til medlemmer af kandu.

Kommentar
Fra : rievers

Dato : 20-05-06 18:06

Att: Brassovitski

jeg har stadig ik fået løst problemet, men da du blev ved med at komme med forslag giver jeg dig hermed point. tak for hjælpen til alle som har svaret på mit problem:D

Bare trist at det ikke er blevet løst endnu

Godkendelse af svar
Fra : rievers

Dato : 20-05-06 18:07

Tak for svaret Brassovitski.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-05-06 22:07

Halløjsa
Vi giver ikke op så let!
dxdiag til at køre test på diverse grafikfunktion i directx finder du normalt her: C:\WINDOWS\system32\dxdiag.exe
Jeg tror stadig problemet burde kunne løses ved at eksperimentere med indstillingerne i ATI-catalyst cetret. Specielt hardware-accellerationen ville jeg nok prøve, evt. slå den helt fra og kun bruge softwareacceleration. Har du checket artiklen i PC World.
Har du kigget her: https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894
under 'Solve a problem'-->'Lockups and hangs'-->'Games'