/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Alkohol
Fra : TheOsirisDK
Vist : 7340 gange
50 point
Dato : 03-05-06 18:20

Hi, sidder med en fysik rapport. Jeg er nogenlunde infomeret om fysikkens verden, men jeg er lidt forkølet så alt det jeg har lært er lidt abstrakt lige nu

Alkohol er en kemisk forbindelse hvor en OH-gruppe er forbundet med noget Kulstof.

Har det her noget med c-kæder at gøre og på hvilken måde kan i relatere til det?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-06 18:33

Du har en mættet kulbrinte:
F.eks. Methan: CH4
eller Ethan: CH3-CH3
eller propan: CH3-CH2-CH3
eller Butan: CH3-CH2-CH2-CH3
osv...

Når et H atom erstattes af en OH gruppe, så får du et alkohol:

f.eks. CH3OH =methanol
CH3-CH2OH = Ethanol
CH3-CH2-CH2OH = 1-propanol
CH3-CH2-CH2-CH2OH = 1-butanol

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 03-05-06 18:55

ah ja det er også rigitgt...
okey, nyt spørgsmål kom lige op - hvad er alkohol?
Altså ordet "alkohol" er jo blot en kode for dens forbindelse
"al" og "hol" har en eller anden betydning IIRC?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-06 19:27

Alkohol er en alkan, alken eller alkyn der har fået erstattet et H atom med en OH gruppe.

Alkaner er f.eks. de forbindelser, jeg har remset op tidligere. Også kaldet mættede kulbrinter.

Alkener har formelen C2H4 = Ethen f.eks. CH2=CH2
C3H6 = Propen CH2=CH-CH3
C4H8 = Buten CH2=CH-CH2-CH3
C5H10=Penten CH2=CH-CH2-CH2-CH3
Dobbeltbindingen kan sidde forskellige steder. Og OH-gruppen kan også sidde forskellige steder. Altsammen giver forskellige navne, men alle er alkoholer, når et H er erstattet med en OH-gruppe.

Alkyner har en tripelbinding... Den kan jeg ikke lave her... men stoffet ender på -yn
Den første hedder altså C2H2 = Ethyn
Den næste C3H4 = Propyn
C4H6 = Butyn
Og alkoholerne kommer så til at ende på -ol, f.eks. Butynol, Propynol osv..

Er du sikker på, at du har brug for alt det???
--Jeg syntes ikke, at jeg lærte det i folkeskolen...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-06 19:29

Måske skulle du kikke på denneher side om organisk kemi...

http://www.ahorn.dk/base/kemi/organisk/organisk.htm

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 03-05-06 19:41

hehe - vi har en rigtig god fysik lære

Kan godt huske det med tripelbindinger og forgreninger og det nu... men nu du siger det - er det egentlige ikke "aldehydgruppen" der udgør alkoholets "ol"? altså CHO gruppen?

("al" havde altså ingen betydning?)

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 03-05-06 19:51

Kulstofforbindelserne hedder jo ALkaner, ALkener og ALkyner...

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 03-05-06 20:05

Hmm... men "butan" er vel også en kulstofsforbindelse? anyway, den mp max fulde 6 sider så jeg tror heller ikke jeg kan klemme ret meget mere ind, takker for at få opfrisket noget hukommelse...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-06 20:53

Butan er også et alkan... Metan, Etan, Propan, Butan, Pentan, Heptan, Octan, Nonan og Decan er alle alkaner...
Ethen, Propen, Buten, Penten, Hepten, Octen, Nonen og Decen er alle alkener.

Og Ethyn, Propyn, Butyn, Pentyn, Heptyn, Octyn, Nonyn og Decyn er alle alkyner...

Der er faktisk system i det.

Denneher hedder f.eks. 2-penten: CH3-CH=CH-CH2-CH3
mens denneher hedder 3-penten: CH3-CH2-CH=CH-CH3 -alt efter hvor dobbeltbindingen sidder.

Og de kan allesammen omdannes til alkoholer med endnu flere navne.. -Alt efter hvor OH gruppen er placeret. Og hvor mange OH-grupper der er..

Men tak for accepten af mit svar..
Du skal nok blive til noget, med DEN lærer...

Kommentar
Fra : pander45

Dato : 11-07-09 09:56

I har vel efterhånden fundet ud af at der er forskel på organisk og uorganisk kemi, men der kunne jo komme andre forbi:) Altså lige efter hvad jeg kan huske(fra 1977-78:) så har birgitta ret ang alkaner(CnH2n+2), det samme gælder faktisk organisk der kommer vi bare over i aldehyd og keton. Alkohol hedder C2H5OH=ethanol, den første hedder vel methanol=ch3oh. Der er primære, sekundære og tertiære alkoholer. En alkohol kan indeholde OH fra både primær og sekundær, ex: glycerol. C-kæder? pvc fx? ellers er alle forbundne kulstoffer vel C-kæder? Aminer, saccarider.Kemi er et stort område:)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-07-09 14:19

Jaha, organisk kemi er uforanderlig. Uanset om den stammer fra 2006 eller 77-78.
MIN organiske kemi blev grundlagt på Laborantskolen i 79-80.

--Jeg synes ikke vi lærte ret meget om det hverken i folkeskolen eller i gymnasiet..

(ps.: man BEHØVER ikke at kunne huske det hele. Når man ved lidt om hvad det drejer sig om, så kan man google og finde de præcise oplysninger.. Vi skulle jo nødig fejlinformere vores unge brugere.. )

Kommentar
Fra : pander45

Dato : 14-07-09 08:39

Tak Birgitta, for jeg MÅ jo lige skrive at uorganisk kemi også kaldes kulstoffernes kemi, det er C og H det drejer sig om(fordi jeg klokkede rundt i det). Jeg lærte heller ikke om organisk kemi i folkeskolen, men laborantskolen, har bare ikke brugt det siden. Det glæder mig hvis unge vil lære noget kemi, det kan jo bruges til meget, man kan fx. også give sig af med at lave sin egen shampoo osv. Dyrker man urter(krydder/læge m.m.) kan man lave forskelligt. Jeg kan desværre ikke huske extrahering, men bare med en smule alkohol(netop) kan man komme langt, fx. propanol(n-propanol/isopropylalkohol, I må rette mig hvis de ikke er ens for der er også di-oler jo og cykliske, OK, jeg kan godt se der er noget jeg skal have frisket op, men det var også lidt fordi han kom ind på(og måske være lidt for smart) ang. al og hol, hvor endelsen al jo kunne betyde at det handler om et aldehyd, derfor er det vigtigt at man har det fra bunden, at man ved der kan dannes gasser/olie fra organiske forbindelser+kender det periodiske system, noget om valens/konfigurationer, fx. C har helst 4 og brint 1, derfor CH4. At man også kan lave H2O2 og hvad der kommer til at lade sig gøre at sammenføje, ang. C-kæder er ikke vigtigt i folkeskolen. Jeg ved ikke om det at kende til(fx) tyndlags cromatografi, kun er nødvendigt hvis man ikke har adgang til et rigtigt laboratorium. Som du skriver, så kan man jo google sig til meget. Jeg faldt over det her spørgsmål fordi jeg googlede methanol (metan el. methan+alkohol), fordi det faktisk nu kan lade sig gøre at fremstille flydende energi fra solceller(nanno). Øj,øj, klokken, jeg må løbe:)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-07-09 14:35

Jaha... Spændende er det jo..

Man kan blive helt opslugt af den computer og alt hvad den kan..
Osse kemi..

Indimellem kunne jeg da godt ønske mig at jeg var 40-50 år yngre og befandt mig i begyndelsen af mit uddannelsesforløb.......

--Og så, alligevel ikke..