/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hjælpe mig med et spørgesmål.
Fra : Srithus
Vist : 751 gange
500 point
Dato : 02-05-06 22:35

Jeg har et spørgesmål som er:

Hvad adskiller Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Socialdemokrati?

hvad er forskellen i det 3 partier. i må gerne skrive nogle små og vigtige forskel mellem partierne...

tak....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-06 22:41
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-06 22:42

UPS...

3.) http://socialdemokratiet.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 02-05-06 23:01

Nogle ting blev diskuteret i tråden http://www.kandu.dk/Spg52525.aspx .

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-05-06 23:03

Enhedslisten - Alle sidder med fødderne på bordet mens de andre arbejder. (utopi)
Socialistisk Folkeparti - sidder med fødderne på bordet mens de andre arbejder. (fordeling af goder)
og Socialdemokrati - sidder ikke med fødderne på bordet mens de andre arbejder. (slipsedyr)
Radikale - kan ikke bestemme sig for et bord til at sætte fødderne på.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 02-05-06 23:09

Hmm, er der overhovedet nogen forskel på de 3 partier?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-05-06 01:24

Citat
Hmm, er der overhovedet nogen forskel på de 3 partier?

Er der overhovedet nogen forskel på DF, Konservative og Venstre?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-05-06 02:09

Citat
Enhedslisten - Alle sidder med fødderne på bordet mens de andre arbejder. (utopi)
Socialistisk Folkeparti - sidder med fødderne på bordet mens de andre arbejder. (fordeling af goder)
og Socialdemokrati - sidder ikke med fødderne på bordet mens de andre arbejder. (slipsedyr)
Radikale - kan ikke bestemme sig for et bord til at sætte fødderne på.

..SÅdan

Du fortjener sq snart et cyberknus e.c!

Godnat herfra

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-05-06 02:26

Et par citater, først fra:

http://socialdemokratiet.dk/default.aspx?func=article.view&id=59254

Citat
For os er mennesket i centrum, og dets velfærd er vores politiske mål. Ethvert menneske skal have mulighed for at virkeliggøre sine drømme om et godt liv inden for fællesskabets rammer. Ikke blot nogle få, ikke blot det store flertal, men alle. Intet mindre.

Socialdemokraterne er en politisk bevægelse, der har sin rod i den internationale arbejderbevægelse. Med udgangspunkt i den demokratiske socialisme, som bygger på respekten for mennesket og viljen til at skabe lige muligheder, har Socialdemokraterne sammen med fagbevægelsen gennem mere end 130 år været en afgørende drivkraft i forandringen og udviklingen af Danmark.

Og fra:
http://www.sf.dk/index.php?menu=690

Citat
SF's samfundsvision er ambitiøs og international. SF tror på, at mennesker selv og i fællesskab kan og skal tage magten og ledelsen over hverdagen og samfundet.

SF arbejder for demokratiske rettigheder for alle, for at alle mennesker kan udfolde sig frit og har mulighed for at realisere deres potentialer indenfor rammerne af fællesskaberne, og for et bæredygtigt samfund for nuværende og kommende generationer.

Og til slut fra:
http://www.enhedslisten.dk/zoom.asp?id=38

Citat
Men hvis vi virkelig vil have lige muligheder og retfærdighed – og redde kloden fra miljø-ødelæggelse – så bliver det nødvendigt at indrette samfundet på en helt anden måde; det kalder vi socialisme.

Socialisme er, når vi i fællesskab afgør, hvordan vi vil indrette samfundet, – i stedet for det mindretal, som i dag der ejer banker, forsikringsselskaber og store virksomheder. I et socialistisk samfund er det samfundet, der ejer disse værdier.

Socialisme er dermed et samfund, hvor vi bevarer de demokratiske muligheder, vi har i dag – og oven i lægger den demokratiske ret til også at styre økonomi og produktion. Det er et mere demokratisk samfund, end det vi kender i dag.

Socialisme er, når fællesskabet sikrer os alle sammen muligheder for at udfolde os.

Kommentar
Fra : JakobDSU

Dato : 09-07-06 10:49

1. Enhedslisten er et parti (oprindeligt et valgteknisk samarbejde mellem DKP, SAP og VS) med socialismen, vesntresocialismen og kommunismen som sine ideologier. Det er det mest venstreorienterede i Folketinget. De går ind for en socialistisk stat.

2. Socialistisk Folkeparti er et parti (oprindeligt udbrudt fra DKPi slutningen 1950'erne) med folkesocialismen og socialismen som sine ideologier. Det er det næstmest venstreorienterede parti i Folketinget. De vil have en folkesocialistisk grundlov.

3. Socialdemokratiet er det ældste af ventrefløjspartierne, stiftet af bl.a. Louis Pio i 1871-72. Partiet har socialdemokratismen som sin grundideologi men er dog begyndt at bevæge sig over i den konservative ideologi. (Bl.a. med Helle Thorning-Schmidt).

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 23-07-06 13:43

enhedslisten er efterhånden den enste vagthund mod superliberalismen, der vil gøre danmark til et nyt USA - Få rige der selv betaler for alt : pension, hospitalsindlæggelser,egne vagtværn,al lægehjælp,dyre advokater. Mange fattige : minimal offentlig hjæp, elendigt off. sygehusvæsen med uendelige køer, minimalt grundbelød i pension til dem der ikke selv har haft mulighed for at spare op = Stærk øget kriminalitet for at overleve.

Kommentar
Fra : sabroeFlip

Dato : 03-10-06 11:55

ingen forskel.
Alle lover guld og grønne skove og når regningen kommer, er der ingen til at betale.
De skulle prøve at sige det, de kan stå for istedet for personlig mudderkast.