/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Braklægningsstøtte - hvornår?
Fra : ampere
Vist : 8114 gange
400 point
Dato : 02-05-06 12:25

Hvor finder jeg ud af hvilke former for landbrugsstøtter der findes og betingelserne for at modtage disse - gerne en hjemmeside e.lign. Jeg er især interesseret i betingelserne for at modtage braklægningsstøtte.

På forhånd tak!

Ampere

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 02-05-06 12:40
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-06 12:44

Jeg har fundet dette link, jeg har ikke læst det hele igennem, det er en størrer roman

http://www.hedeselskabet.dk/ref.aspx?id=1295

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-06 12:53
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-06 13:02

Hvis det bliver for meget mas, at læse det hele igennem, så ring hertil, de underviser i det du spørger om,

Ledreborg Allè 50
4000 Roskilde
Telefon: 46 36 44 11
Fax: 46 36 02 60
E-Mail:LL@LyngbyLandbrugsskole.dk

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-05-06 13:21

DET ER MEGET NEMT AT RINGE TIL EN LOKAL LANDBOFORENING, DE ER INDE I DET HELE, OG HAR SPECIELLE KORT TIL NEMT AT OPMÅLE DIN JORD GANSKE NØJAGTIG, DA DETTE ER MEGET SVÆRT, HUSE, VEJ, TRÆET, BUSKE OG LIGN. SKAL NEMLIG FRATRÆKKES, DET ER NORMALT GRATIS AT RINGE TIL DEM, DET KOSTER FØRST NÅR DE SKAL TIL AT REGNE OG SKRIVE FOR DIG.

DE KAN OGSÅ HURTIGT FORTÆLLE DIG HVOR STORT BELØB DET KAN DREJE SIG OM.

MVH AG112

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 02-05-06 13:21

Dvs. der er ikke længere en braklægningsstøtte, og enkeltbetalingsordningen kan man kun blive omfattet af, hvis man får den overdraget?

Ampere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-06 13:37

Enkeltbetalingsordningen

Enkeltbetalingsordningen er en del af EU's landbrugsreform som trådte i kraft 1. januar 2005. På nogle måder minder den om hektarstøtten, men meget er lavet om:

Enkeltbetalingsordningen erstattede hektarstøtten, markfrøstøtten og en række dyrepræmier, der blev samlet i én ordning.
Nu skal du både have rådighed over støtteberettigede arealer og betalingsrettigheder for at få udbetalt støtte (enkeltbetaling). Betalingsrettighederne blev tildelt én gang for alle i 2005, men kan efterfølgende overdrages.
Det er en betingelse for at modtage enkeltbetaling, at du overholder en række regler om miljø, folke-, dyre- og plantesundhed og dyrevelfærd samt holder dine landbrugsarealer i god landbrugs- og miljømæssig stand.
Med enkeltbetalingsordningen blev landbrugsstøtten delvis uafhængig af, hvad den enkelte landbruger producerer.

Fra dette link http://www.dffe.dk/Default.asp?ID=20385

Accepteret svar
Fra : Tikker

Modtaget 400 point
Dato : 02-05-06 15:31

Hej
Det er sådan set meget nemt.
Alle arealer blev registreret i 2005, uanset om det var nogle der hele tiden har fået ha støtte f.eks. til korn eller frø, eller det f.eks. var græsmarker til heste, som ikke tidligere fik støtte. Hvis det ikke er registreret i 2005, kan du ikke få den nye støtte.
Det betyder, at du for ethvert areal kan få oplyst hvilken støtte der er knyttet til det. Det har ejendomsmæglerne også med i deres salgsopstillinger.
Hvis det er et areal der ikke har fået støtte før, er det for sent, men du kan købe støtterettigheder, som har været knyttet til et andet areal men er blevet "til overs", f.eks. fordi arealet er udstykket til byggeformål.
Der findes dog en kattelem for f.eks. juletræs arealer, som ikke kunne få støtte sidste år, fordi der var træer på arealet. Hvis juletræerne er fjernet senere, kan man få tildelt støtte fra en speciel pulje. Men hvis juletræs arealet ikke var anmeldt i 2005, kan man ikke få tildeling fra denne pulje.

Godkendelse af svar
Fra : ampere

Dato : 04-05-06 12:06

Tak for svaret Tikker. Der er vist mange ting der skal undersøges Ejendomsmægleren har desværre intet af ovenstående med i salgsopstillingen.

Ampere