/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Blandesløjfe/returthermostat
Fra : egoland
Vist : 2185 gange
100 point
Dato : 30-04-06 20:21

Hvad skal man vælge, blandesløjfe eller returthermostat, eller noget helt tredje, hvad det så er.
Situatonen er den, at vi i vores nye tilbygning vil have gulvvarme. Vælger vi løsningen med blandesløjfe, er der to muligheder:

1) At montere en blandesløjfe i nærheden af, eller i den nye tilbygning. Ulempe: Øget strømforbrug til pumpen, samt finde et fikst sted at anbringe den.
2) At tilslutte gulvvarmen til en eksisterende blandesløjfe i den modsatte ende af huset. Ulempe: Et stort arbejde med at trække nye pex-slanger gennem hele huset, samt varmetab i rørene.

Vælger vi derimod løsningen med returthermostaten, får vi en meget enkel instalation. Der findes en radiator i umiddelbar nærhed, det kan sluttes til. Men får vi den optimale udnyttelse af varmen? Og desuden er der faren for, at man kan få varme og kolde pletter på gulvet, der hvor vandet løber ind og ud. Dette mener jeg dog at have elimineret, idet indløbet er lagt med 50 cm mellemrum, vender på midten og bliver til udløb, og ligger så imellem indløbsslangerne. Hvis man forstår hvad jeg mener?

Jeg hælder i øjeblikket til løsningen med returthermostaten, men kan overbevises om det meste.
Eller er der andre løsninger?
Det er ligefør det kan blive et spørgsmål om tro, og altså ovre i det religiøse hjørne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-04-06 21:05

Du har lagt dine rør optimalt.
En returthermostat kan jo regulere den temperatur der kommer tilbage og som har afgivet varme til gulvet. (elektronisk er der ingen idé i da opvarmningen svinger langsomt)
Men om der kommer nok fra en radiatortilslutning er jeg usikker på.
Er det et et- eller tokreds varmesystem.
Gulvvarme bruger ca. 30 - 40 gr til jævn opvarmning (hos mig ca 32 gr lige nu)
Det er sådan at når starten af røret har varmet det omkringliggende op vil temperaturen bare fortsætte og varme næste stykke op da varmen kun søger mod noget der er koldere.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 01-05-06 12:48

Til e.c:
Det er et to-strengs system, og på fjernvarme

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-06 12:58

Jammen så skal du bare sikre dig at vandet vil løbe ud i din slange og ikke tager "genvejen" via radiatoren. Evt. med en trevejs ventil som tvinger en af toveje eller fordeler. eller bare to ventiler.
Jeg går så ud fra at du vil bruge samme retur som radiatoren.