/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
vask af Gore-Tex
Fra : timeglas
Vist : 5693 gange
200 point
Dato : 26-04-06 18:30

Hej

Jeg har en North Face Jakke med en membran af Hyvent en form for Gore-Tex. Er der nogen der ved hvordan en sådan vaskes? Kan man bruge normalt vaskepulver? Har hørt noget med tilstopning af porerne.

mvh Timeglas

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 210 point
Dato : 26-04-06 19:14

Fundet på North face's hjemmeside

Citat
A. How do I wash my Gore-tex® jacket?
All North Face garments have cleaning instructions on a tag inside the garment. In most jackets, you will find the tag stitched in the seam at the waist.
Washing your Gore-Tex® jacket will not hurt it. In fact, washing your jacket regularly will help maintain the DWR coating on the outside of the fabric, which causes water to bead up and shed off, rather than being absorbed.
Be sure to zip all zippers, and close all Velcro® fasteners before you wash your jacket. Please use a mild powder detergent. Liquid detergents can leave a residue on your jacket that will interfere with the DWR performance. You can wash your jacket in a regular washing machine, in cold water, on a gentle cycle. Put it through the rinse cycle twice, to be sure the detergent residue washes out. You can dry your jacket in a low temperature dryer, and if necessary, use a cool iron. Do not use bleach or fabric softeners, dry clean, or store when wet. (top)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-06 19:21

Du kan få noget specielt til at vaske beklædning med den slags membraner.

Og tøjet skal vaskes ofte, netop for at undgå tilstopning af porerne

Det hedder Toko Textile Wash.

Det vasker rent uden at ødelægge membranen.

Jeg vil tro du kan få det i sportsforretninger, eller hvor man ellers køber den slags tøj.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-06 19:23

Og forresten må du aldrig bruge skyllemiddel til sådan noget.

mvh dova

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 26-04-06 20:40

Jeg har vasket mit GoreTex-sæt mange gange med almindeligt vaskepulver på finvask ved 40 gr.
Derefter har det fået en tur i tørretumbleren.

Det virker fint, sættet er stadig vandtæt og åndbart.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 27-04-06 15:03

Biotex har for nylig sendt et nyt flydende vaskemiddel på markedet - hvid dunk med turkis lås og label - til udendørs tøj - måske kan du bruge det - det må i hvert fald være bedre end et tilfældigt almindeligt vaskemiddel. Læs hvad der står på emballagen eller ring til producenten (af vaskemidlet) eller Inge Norus på Ude & Hjemme (brevkasse hver uge med svar og gode råd - har tidligere arbejdet med noget forbruger halløj). PS undgå vaskemidler med blegemiddel! Good luck!

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 27-04-06 15:04

Undskyld - jeg mente LÅG ikke lås

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 02-05-06 07:15

Tak for svaret Kortoververden.