/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
høj vandstand i vaskemaskine
Fra : majbritt05
Vist : 3265 gange
300 point
Dato : 25-04-06 10:40

Hej.

Vores knap 2 år gamle vaskemaskine (ariston) er begyndt at have en høj vandstand i tromlen under vask. Maskinen tager fint vand ind, leder vandet ud og centrifugerer som den plejer. I brugsanvisningen, står der, at man normalt ikke vil kunne se ret meget vand gennem ruden i lågen (da den bruger meget lidt vand), når maskinen er igang med at vaske. men pludselig i går, gik vandet halvvejs op i tromlen. Jeg synes jo aldrig jeg har lagt mærke til det før - og mener heller ikke det skulle være normalt. så jeg stoppede for vasken - og satte maskinen på tømning. Hvad kan der være galt? Er det mon en defekt pumpe? Synes bare jeg har hørt, at den så ikke vil lede vandet bort.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-04-06 10:51

Prøv at kigge i brugsanvisningen - hvis det er en vaskemaskine fyldt med elektronik, kan man nulstille programmerne, så de vender tilbage til programindstillingerne som ved anskaffelsen.

Ampere

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 25-04-06 10:51

jeg ved jo selvfølgelig ikke, om maskinen tager mere vand ind end den plejer.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-04-06 10:59

Nyere vaskemaskiner fylder ikke op til midt på lågen.
Der sidder en lille beholder med en slange ind til vaskekarret og op til en rund fyr med ledninger på.
Den lille beholder og slangen ind til vaskekarret er sikkert tilstoppet.
SLUK og tag evt stikket fra hvis du åbner bag på maskinen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-06 11:03

Det er ikke normalt, at man kan se særlig meget vand under vask.

Men inde i maskinen sidder der en mekanisme der "måler vandstanden" og sørger for at maskinen kun tager det vand ind der skal bruges .
Og denne kan sætte sig fast hvis den bliver kalket til eller på anden måde ikke kan "arbejde" som den skal.

Så skal maskinen skilles ad for at rense den, og så virker det igen.

Det er noget der ret ofte sker, såfremt man har kalkholdigt vand, eller måske bruger for meget vaske- og skyllemiddel

mvh dova

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 25-04-06 11:09

okay.
Mange tak for jeres svar. Vi har også snakket lidt om, at der måske er noget i maskinen der er stoppet til. vi har prøvet at rense afløb og "si" foran på maskinen. Men vi må nok lige prøve at kigge bagi maskinen også. Vi har et meget kalkholdigt vand, her hvor vi bor - så det kan da være sandsynlig at det er noget med det at gøre. Jeg vil gå videre med jeres forslag.

Andre kommentarer er stadig velkomne.

Kommentar
Fra : wisteihn

Dato : 25-04-06 12:16

Jeg havde for en del år siden samme problem. Fik besked fra forhandleren at jeg skulle bruge afkalker i selve slangen der går ind i vaskemaskinen, da kalken muligvis gjorde at lukkemekanismem nok ikke hvirkede som den skulle og derfor lukkede mere vand ind end den skulle.
Dette hjalp mig. Håber det fungere for dig.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-06 12:52

Tag stiproppen ud af kontakten.

skru bagpladen af vaskemaskinen. Så er der en lille tynd slange frabunden (og formentlig via en lille mellembeholder op til en dåse med nogle ledninger på. Det er dåsen som måler vandstanden og sammen maed programautomatikken, sørger for at maskinen fyldes korrekt. kalksæbesnask kan forstoppe forbindelsen så dåsen ikke måler rigtigt.

Tag slangen af , rens og blæsigennem med munden. check også for snask indeni studsen på vaskekarret. Gennonter og maskinen kører formenlig korrekt.
det kan selvfølgelig også være en fejl i programværk, magnetventiler eller niveauføleren, som dåsen rigtig hedder. Men prøv først om det ikke bare er forstoppelse, som er det mest almindelige.

Kalksæbe, som heller ikke er godt før tøjet eller vaskeefektiviteten, modvirker du ved altid at tilsætte calfort til vaskepulveret.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-04-06 13:01

Også jeg nener, at det skyldes forstoppelse i slangen op til trykføleren. Når I har låget af maskinen, vil I formentlig kunne se en rund metal"dåse" dia. ca. 12 cm med et bakelitlåg med en masse spadestik på. I den løber en gummislange ind. Sidst jeg så sådan 'en tilstoppet var der brugt alt for meget vaskepulver (der var doseret på fri hånd). Er I heldige, kan i puste proppen ud oppefra ved at tage slangen af ved trykføleren og bruge mundkraft. Sæt slangen på igen med klemmer og det hele. Hvis I er uheldige og ikke kan få gennemtræk i slangen, skal I ned og kravle på knæ bagved maskinen - eller vippe den forover på noget blødt og robust. Så skulle I kunne få fat i den anden ende af følerslangen, hvor den går på vaskekarret. Tag af der og rens med piberenser/stiv fiskeline/ståltråd med afrundet spids både sklange og koblingsstuds. Sæt det hele sammen.
Så skulle den ged være barberet, men sørg for, at maskinens brugere har et målebæger med TYDELIGE markeringer (farvet isolerbånd?)liggende i bøtten med vaskepulver. Følg angivelserne på pulverpakken. Tøjet blir ikke renere af 3 ganges overdosering, men grund- og havvand blir mere snavset!

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 01-09-06 11:53

hmmm jeg ved ikke rigtig, hvem jeg skal give point af jer. vil sige mange mange tak for jeres svar. Vi endte med at ringe til en hvidevarereperatør. og det var noget med en lille slange, der var gået hul i. Så den skulle bare lappes - og så virkede vaskemnaskinen igen, som den skulle.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-09-06 12:02

Den lille slange der er gået hul på er den som vandhøjdekontrollen bruger til at måle hvormeget vand der kommer i maskinen.
Det er den Dova omtaler.

Ps. Når den slange bliver utæt, er det på tide at skifte den.