/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Vitaminer i malawi-foder
Fra : Wheelie
Vist : 734 gange
50 point
Dato : 04-12-02 19:24

Jeg har før lavet mit eget foder til mine mbunaer (rejer,muslinger,spinat,ærter). Jeg skal til at lave en ny portion, og tænkte på om man kan tilsætte vitamin-dråber beregnet til f.eks et hamster. Er der nogen der har nogle gode råd?. Ligeledes vil jeg gerne undgå at mit foder sviner for meget. Jeg glemte at tilsætte husblads sidste gang, og det sviner squ lige lidt for meget uden. Er husblads nok til at foderete ikke "skiller". ?

Mvh
Wheelie

Accepteret svar
Fra : skjw

Modtaget 50 point
Dato : 06-12-02 23:59

Hej Weelie

Man kan sagtens tilsætte vitamin dråber til foderet, det fås beregnet til fiskefoder, ellers er det alm. at bruge vitaminer til krybdyr.

Det er også en god ide at tilsætte spirulina til fodderet, er sundt og naturligt samt binder en lille smule, der ud over kan man bruge agar-agar som binde middel dog er prisen rimelig heftig, bruger selv lidt rigeligt spirulina (en del mere end opskriften siger) og intet andet som bindemiddel.
(har prøvet agar-agar men syntes ikke det lever op til prisen)

husblast kan også bruges, men er lavet på svin og da mbunaer ikke tåler animalske-fedtstoffer er det jo faktisk forkert dog er mængden så lille at der sandsynligvis ikke sker noget.

Se evt. på minkone's & min delvist udviklede hjemmeside www.skjw.person.dk
(her ligger vores opskrift)

held og lykke med projektet.

Mvh skjw

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-02 00:45

Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5ArH9.57687$HU.3918948@news010.worldonline.dk...
> Jeg har før lavet mit eget foder til mine mbunaer
> (rejer,muslinger,spinat,ærter). Jeg skal til at lave en ny portion, og
> tænkte på om man kan tilsætte vitamin-dråber beregnet til f.eks et
> hamster. Er der nogen der har nogle gode råd?. Ligeledes vil jeg gerne
> undgå at mit foder sviner for meget. Jeg glemte at tilsætte husblads
> sidste gang, og det sviner squ lige lidt for meget uden. Er husblads nok
> til at foderete ikke "skiller". ?

Med hensyn til vitamin dråberne, vil jeg mene at det er spild af penge at
købe det.
Og jeg tror heller ikke rigtigt på at det skulle blive bedre af det, for
der er så mange vitaminer i
de andre ting, at det virker lidt som "overkill" at gøre det.

Husblasen er nok til at det ikke skiller ad, men kom nok i! Jeg bruger 4
stykker for hver portion jeg laver.
Blandingen skal være ganske varm, uden dog at koge når du tilsætter
husblasen.

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-02 15:04

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:5ArH9.57687$HU.3918948@news010.worldonline.dk...
> Jeg har før lavet mit eget foder til mine mbunaer
> (rejer,muslinger,spinat,ærter).

Hmm.. det var måske en god ide at prøve..

Er der nogen der har en god opskrift de vil dele med os andre?

Mvh
Christer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-02 19:56

Christer <chrille@chrille.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3def5c68$0$230$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:5ArH9.57687$HU.3918948@news010.worldonline.dk...
> > Jeg har før lavet mit eget foder til mine mbunaer
> > (rejer,muslinger,spinat,ærter).
>
> Hmm.. det var måske en god ide at prøve..
>
> Er der nogen der har en god opskrift de vil dele med os andre?

Der er vel kun den samme opskrift, med små variationer alt efter hvem
der laver det og hvad
det er for nogen der skal spise det.

Den originale opskrift står på http://www.aquariummalawi.se

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-02 21:33

> >
> > Er der nogen der har en god opskrift de vil dele med os andre?
>
> Der er vel kun den samme opskrift, med små variationer alt efter hvem
> der laver det og hvad
> det er for nogen der skal spise det.
>
> Den originale opskrift står på http://www.aquariummalawi.se
>
> Carsten
>

Tak for det

Mine Mbunaer vil sikkert elske det!

/Christer

Godkendelse af svar
Fra : Wheelie

Dato : 22-12-02 18:41

Tak for svaret skjw.