/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
24V stabilisering
Fra : Jesper84
Vist : 946 gange
100 point
Dato : 23-04-06 14:24

Jeg er ved at stabilisere en 24v adapter således at spændingen ikke kan overstige 24v. Problemet er at når den kun er meget lidt belastet kan den afgive op til knap 35V.

Dette fænomen er meget normalt for ringkerner. Denne adapter er på 24V 500mA. De 24V er jo så under forudsætning af at den belastes med 500mA, hvis belastningen er mindre stiger spændingen.

Jeg har siddet og regnet lidt på et lille stabiliseringstrin, men kan ikke helt finde ud af hvilke 2 transistorer jeg skal bruge til formålet. Ingangs-spændingen er op til 35v i ubelastet tilstand og 24v med max belastning som er 500mA.

Vi taler naturligvis DC-spænding. Inden stabiliseringstrinnet er tilføjet brokobling og kondensator.

Jeg håber at en elektronik-nørd kan hjælpe.

Diagram: http://www.sarafina.org/stabilisering.jpg

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-06 14:31

Det er meget nemmere at bruge en 7824.
http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/search/SearchDisplay.jsp?3323247890=3323247890&cacheID=dkie
Den er kortslutnings- og overbelastningsbestyttet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-06 14:36
Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 23-04-06 14:41

Linket virker stadig ikke. Jeg kender alt for godt problemet med den slags det er pi**e-irriterende. Men hvis jeg søger på 7824, så kommer det altså meget!!!

Stik mig i stedet for vare-nummeret, så er du flink!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-06 14:55

problemet er nu ikke specielt for ringkernetrafoer. Fald i spænding er først og fremmest på grund af kondensatoren.
Teorien for ensretning og filtrering er det bedst at du læser dig til i en lærebog. Der plejer at være et rimeligt udvalg på bibliotekerne eller på nettet, hvis man kan læse fremmedsprog.

Umiddelbart vil jeg tro at din trafo giver for høj spænding. Husk at spidsspændingen er 1,41 gange trafoens effektivspænding. Det er spidsspændingen du lader kondensatoren op til. Så dykker den lidt på grund af belastningsstrømmen inden den 10 ms senere kommer op på toppen igen.

Du skal bruge en 3 til 4 V til at afsætte i en serieregulator. Det betyder at du skal op på en minimum kondensatorspænding på ca. 28 V for at sikkre minimum 24 V DV ud.

Brug en større kondensator, så bliver rispændingsfaldet ved belastning mindre.

Stabiliser så med en enkelt IC stabilisator. Det er nemmest.

Du bliver n

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 23-04-06 14:59

Hov! Det er en færdig-købt 24VDC net-adapter på 500mA, så jeg må formode at producenten allerede har sikret sig at der ikke kommer mere end 24VDC ud når belastningen vel og mærke er 500mA.

Men den 7824 som du taler om lyder meget interesant. Hvilket vare-nr. har den?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 23-04-06 15:08

Hvis du søger på voltage regulator 7824, får du relevante hits. Du skal give den en kølefinne med en termisk modstand på ikke over 16 grader/Watt (kan du formentlig købe samme sted som regulatoren) eller skru den på et plant stykke aluplade på (kvalificeret gæt, check min baggrund) på 5x5 cm eller større. Alle elektronikbutikker sælger regulator og kølefinne, og du kan også få på postordre, f. eks. hos www.el-supply.dk
husk også at montere de kondensatorer, som anbefales i databladet; ellers risikerer du at få dårlig regulering plus radioforstyrrelser i nabolaget.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-04-06 15:11

Fænomenet med belastningsafhængig spænding gælder alle spændingskilder og har intet med ringkerner at gøre, og der sidder heller ingen ringkerne i din adapter. Snarere en EI-kerne.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 23-04-06 15:13

Ja ok, ringkerne, IE-kerne, What-ever! Jeg er kun elektriker, bær over med mig!

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 24-04-06 00:10

"Du skal give den en kølefinne med en termisk modstand på ikke over 16 grader/Watt".

Findes der en formel eller tommelfinger-regel, til at regne ud hvilken køleplade der skal bruges. Eller er det bare noget du ved fordi du har arbejdet så meget med elektronik?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-06 10:40

Man kan faktisk udlede ganske meget af oplysningerne om ubelastet spænding og belastet spænding. Men det kræver en længere forklaring. De, jeg underviser for tiden, går på et 2-årigt fuldtidsstudium, men de lærer også om andet end kølefinner. Nu vil du gerne have konkrete oplysninger, så det har du fået. Det er lidt besværligt at fyre 44 års elektronikerfaring af her i spalten, og det vil nok gå hen over hovedet på de fleste brugere. Men den der 7824 er beskyttet mod både kortslutning og termisk overlast, så den er tolerant. Dog ikke mod ompolarisering, så hvis der er risiko for, at der er ladning på belastningen (batteri eller stor kondensator), skal du sikre 7824eren med en robust diode (1N4001-1N4007 eller andet billigt) fra udgang til indgang, så dioden er spærret under normal drift men leder ved slukket adapter og opladet batteri/kondensator.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Jesper84

Dato : 05-06-06 01:07

Tak for svaret pbp_et.