/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
cykelkæde
Fra : xtx
Vist : 6968 gange
100 point
Dato : 20-04-06 21:50

Hej
Er der nogen der ved hvad man skal lægge sin cykelkæde i for at fjerne rusten fra den??
Mvh xtx

Kommentar
Fra : gril

Dato : 20-04-06 21:57

smøger den med nogert WD40 det kan fjerne rusten

Accepteret svar
Fra : upyoursmate

Modtaget 110 point
Dato : 20-04-06 21:59

Eller olie natten over...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-04-06 22:36

jeg synes ikke det lige kan betale sig - en ny kæde koster jo omkring 60 - 70 kr - men - i gamle dage lagde man kæden i petroleum og smurte med olie ( hvad koster det mon for de to ting ???)

Jeg ville nok bruge rustfjerner og så smøre med olie efter en god afrensning - husk at svinge kæden når den er smurt godt tilsidst ellers får man olie på buksebenene

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-04-06 22:40

Jeg ville nu også købe en ny, men her er lidt råd

http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=669

Citat
Er kæden bare beskidt og lettere rusten på overfladen, kan en grundig rengøring og smøring løse problemet. Du kan forsøge at løfte kæden fra forreste tandhjul (klingen) med et let greb. Kan den løftes mere end ca. 3 mm, er den for slidt, og en ny bør monteres.

http://www.ask-alex.dk/743_Udskiftning_af_cykelkaede_med_samleled.html

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-04-06 23:46

Jeg lægger kæden i en dåse med benzin i en times tid derefter i rengøringsmiddel ufortyndet så bruger jeg en opvaskebørste spuler med højtryk blæser den tør med trykluft og slutter af med at smører med en kædespray så er den næsten som ny.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-04-06 12:03

Hvis kæden så rusten at den kører stramt er skaden allerede sket.
Køb en ny og od rusten væk ved rigelig smøring, helst med rigtig kædefedt, som holder længere end tynd olie.

Hvis du har kørt med en dårlig kæde er det måske også gået ud over tandhjulene. det mindste hjul slides mest. Dårlige slidte tænder vil ødelægge en ny kæde, så det betaler sig at skifte samtidig.

Godkendelse af svar
Fra : xtx

Dato : 23-04-06 19:30

Tak for svaret upyoursmate.
Jeg tror du har ret. Jeg vidste ikke at en ny kæde var så billig

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-04-06 00:28

Øhh xtx Det var da vist ik den rigtige der fik poient der ??