/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Back-up af C-drev til andet drev?
Fra : kjeldgaard
Vist : 682 gange
150 point
Dato : 02-12-02 22:22

Hej,

Mit C-drev trænger efterhånden til en formattering, så der bliver "rent bord". Men jeg har ingen brænder og det bliver lidt voldsomt at tage en komplet back-up på disketter.
Har foruden C-drev også D, E og F-drev at tage af. Derfor vil jeg gerne tage back-up af c-drevet (anvendt ca. 2.2 GB (1/3 fyldt) og gemme back-uppen på f.eks. E-drevet, som har har 3.8 GB ledig plads.

PC´en er "født" som IBM Aptiva, men blev i sommer "omlagt" til MS98. PC´en var blevet leveret med en geninstallations-cd fra IBM, men ved omlægningen måtte de fleste af driverne - herunder skærmdriveren - møjsommeligt findes frem via nettet. Den manøvre vil jeg gerne være foruden, for det er så tidskrævende

Kan det lade sig gøre at gemme drivere, mails fra Outlook Express, m.v. på et andet drev? Og i givet fald - hvordan gør jeg det på den smarteste måde? Er der mon en venlig sjæl, der kan hjælpe mig?

mvh kjeldgaard

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-12-02 22:37

du kan evt. bruge programmet GHOST til at lave en hel kopi af dit c: og lægge det over på et andet drev.

du kan købe og læse mere her: http://www.symantec.com/region/dk/product/ng_index.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-12-02 23:21

Se mit svar til "Franksp" tidligere i denne gruppe.
--

mvh
© pre 2002

"kjeldgaard" <kjeldgaard.news@kandu.dk> wrote in message
news:n_PG9.54740$HU.3653336@news010.worldonline.dk...
> Hej,
>
> Mit C-drev trænger efterhånden til en formattering, så der bliver
"rent
> bord". Men jeg har ingen brænder og det bliver lidt voldsomt at tage
en
> komplet back-up på disketter.
> Har foruden C-drev også D, E og F-drev at tage af. Derfor vil jeg
gerne
> tage back-up af c-drevet (anvendt ca. 2.2 GB (1/3 fyldt) og gemme
> back-uppen på f.eks. E-drevet, som har har 3.8 GB ledig plads.
>
> PC´en er "født" som IBM Aptiva, men blev i sommer "omlagt" til MS98.
> PC´en var blevet leveret med en geninstallations-cd fra IBM, men ved
> omlægningen måtte de fleste af driverne - herunder skærmdriveren -
> møjsommeligt findes frem via nettet. Den manøvre vil jeg gerne være
> foruden, for det er så tidskrævende
>
> Kan det lade sig gøre at gemme drivere, mails fra Outlook Express,
m.v.
> på et andet drev? Og i givet fald - hvordan gør jeg det på den
smarteste
> måde? Er der mon en venlig sjæl, der kan hjælpe mig?
>
> mvh kjeldgaard
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 03-12-02 02:11

Søg efter "Drive Image" på Kazaa. - Super stabilt og meget enkelt at bruge.

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 03-12-02 08:41

Hej Kjeldgaard,

Jeg må indrømme at svaret fra Melander efter min mening må være det bedste. Ghost fra Norton virker udmærket. Du kan lave en kopi af din HD, dvs. at du kan bytte om på de to HD som du har. Du kan også lave en image, som du kan lægge ind på en anden HD el på en cd. Det er selvfølgelig afhængig af størrelsen (image filen kan komprimeres i Ghost).
Jeg mener det bedste du kan gøre er, at flytte din data og andre sager som ikke direkte har med Windows og Office at gøre til en anden HD. Så er det også meget muligt at en image passer på en cd. Denne cd kan du lave som opstart-cd (boot). Cd’en skal også indeholde en mouse-driver og Ghost filen. I Autoexec.bat tilføjer du kommandoen mouse og ghost. På denne måde laver du din egen geninstallations-cd.

Mvh,
Henning *<

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 03-12-02 11:08

Jamen vil det da ikke være bedre at starte com i fejlsikret tilstand og så først lave en scandisk med efterfølgende defragmentering. Så slipper du da for at formattere harddisken. Sidstnævnte er næppe nødvendig, derimod er en fuldstændig scandisk + efterfølgende defragmentering mere end tilstrækkeligt ....

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 03-12-02 21:27

Hej allesammen,

tak for svarene indtil nu. Jeg starte lige bagfra

Stanley: jeg har gentagne gange - uden resultat - udført både scandisk og defragmentering - jeg tror, at der er lagt nogle "små hilsener" ind når min søn har surfet på bl.a. kazaa m.fl., selvom hverken Norton eller Kaspersky (begge opdateret) kan finde noget. Men pc´en opfører sig ret underligt ind imellem og jeg er træt af at bøvle med det.
Henning: jeg gemmer din opskrift, til jeg har investeret i en brænder. Så lyder det til gengæld også ret smart!
pre: øøh - kunne man få en overskrift på dit indlæg, så er det hurtigere....
rkl og melander: checker lige begge links

Vil jeg kunne bevarer mine mails, ved at lave image eller ghost? Jeg kommer nok tilbage med nogle "dumme" spørgsmål, når jeg har checket jeres links.

;-] kjeldgaard

Kommentar
Fra : argantork

Dato : 10-01-03 10:01

Både pqdi (Drive Image) og ng (Ghost) læser samtlige benyttede sektorer på din harddisk...
Har du tænkt dig at lægge et image ind på en anden hd/partition og derefter overføre fra den nye til det ny-formaterede c-drev ???
Det er altid godt at have liggende som backup, men tag at skrive een liste over de ting du SKAL bruge og find dem, evt ved søgning i regedit hvor du bl.a. kan finde ud af hvor dine profiler i Outlook ligger gemt og des lignende ...
I system kan du se din hardware-opsætning så du nemt kan finde driverne igen hvis ikke de ligger på windows-cd'en ...

Hvis du bruger homebanking er der i øvrigt også en eller flere filer på roden af c (roden af det drev hvorpå styresystemet er installeret) som er vigtige for at du kan bruge det igen ...

Held og lykke med oprydningen => sådan noget er altid sjovt :)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-02-03 22:57

Hejsa,

Her kommer en gammel DOS kommando ind og kan hjælpe (XCOPY), nu i en ny version XXCOPY som b.l.a. er på Datatid 03.03 (Nr. 03 Marts) CDen sammen med en længere søforklaring om, hvorledes dette skal benyttes.
Hvis du kun ønsker at gemme dine data, så er dette en enkelt løsning, og man behøver hverken Ghost eller andre programmer som er hen a'la "skyde gråspurve med kanoner".

Som argantork skriver: Held og lykke med oprydningen => sådan noget er altid sjovt

Mvh
Søren