/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Skift af forgaffel
Fra : Benzo.sf
Vist : 1880 gange
100 point
Dato : 13-04-06 14:37

Jeg står og skal skifte min forgaffel, og er blevet lidt i tvivl om hvad der skal løsnes for at den kan tages af, og er ikke meget for bare at løsne alt og håbe på det bedste.

Nogle der kan svare på hvad der skal løsnes for at forgaflen kan pilles af? Har taget styret af

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-04-06 14:55

Du skal først lukke dine spørgsmål, og så fortælle hvad det er for et køretøj.
http://www.kandu.dk/Spg84139.aspx
http://www.kandu.dk/Spg73469.aspx
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Benzo.sf

Dato : 13-04-06 15:00

Lol sorry, troede selv den lukkede ubesvarede spørgsmål efter noget tid, det må i sgu undskylde..

Spørgsmålene er lukkede nu,

Køretøjet det hele drejer sig om er det samme som mine tidligere spørgsmål, en Suzuki Estilete fra 2002

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-04-06 15:46

Jeg vender tilbage i aften og beskriver det, hvis ikke andre har forklaret?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Benzo.sf

Dato : 13-04-06 16:13

Bare helt iorden... :)

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 13-04-06 23:47

Ja, det er et fandens arbejde med udskiftning af forgaffel.
Forgaflen skal nedenud af kronrøret, men først skal øverste kronrørsleje fjernes.
Forgaflen er indespændt mellem et øvre og nedre kronrørsleje, men du behøver kun fjerne det øverste, ved at løsne først den ene specielmøtrik, derefter den anden.
Specielmøtrikkerne er såkaldte hakmøtrikker, som normalt kræver en haknøgle. Men en sådan har du nok ikke, og må slå dem løs med en gl. stærk skruetrækker eller mejsel.
http://www.scooterhelp.com/tips/body/forks.headset.pull.jpg
http://www.mercurialscooters.net/catalog/images/Fork-Bearing-set.gif

Prøv at kig på
http://www.50cc.nl/frameset_eng.htm
Nummer 3 i venstre kolonne: Exploded viws
Tryk honda mb5
Tryk handel-bar/fork stem
Du kan se gaffelbenet som bliver skubbet op i kronrøret (Kronrøret er ikke vist)
I bunden af gaffelbenet ligger der et kronrørsleje, og i toppen et kronrørsleje.
Kronrørslejerne ligger i nogle halvskåle, så lig godt mærke til hvordan de vender, fotografer evnt. deres placering.
Når det hele spændes skal det være indsmurt i fedt, og kun spændes så hårdt at styret drejes let, uden at kunne vrikkes en smule. Hvis du spænder for hårdt, smadres lejerne.
Efter spændingen, skrues endnu en specielmøtrik magen til spændemøtrikken ovenpå, samtidig med du holder spændemøtrikken fast, så den ikke skruer sig nedad, og spænder for stramt. Den øverste møtrik er altså en låsemøtrik, så altså at de 2 møtrikker er spændt hårdt mod hinanden, så indstillingen aldrig går løs.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Benzo.sf

Dato : 15-04-06 17:57

Det er sgu en forklaring der er til at forstå :) Jeg takker mange gange, og går straks igang :D

Godkendelse af svar
Fra : Benzo.sf

Dato : 15-04-06 17:58

Tak for svaret pallebhansen, det var super :D