/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Drypper fra kaburatoren
Fra : Benzo.sf
Vist : 824 gange
200 point
Dato : 04-03-06 19:17

Jeg står med et problem..
Kører på en Suzuki estilete med en dellorto 17,5 kaburator, og en technigas next udstødning uden begrænsninger.
Jeg har lige dyset den ind, og lagde så mærke til at den dryppede, da der lå benzin på jorden efter den havde holdt et par timer..
Jeg pillede kaburatoren af, og checkede at det var tæt, og det så sådan ud..
da jeg så kom ud, lagde jeg mærke til at det dryppede fra benzin slangen, det vil sige at vacuum "pumpen" ikke lukkede fuldstændig til.. Kan det være årsagen til at den drypper?
Jeg satte ihvertfald kaburatoren på, uden at sætte filter på.. og efter en times tid, kunne man se at den dryppede fra overløbs hullet på bundkaret, og ud fra enden af kaburatoren hvor filteret skal sidde på..
Hvad kan det være? vacuum pumpen? eller er det kaburatoren der er defekt..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-03-06 21:56

Hvis knallerten ellers står lige og ikke på sidestøttefod, skal den aldrig dryppe, heller ikke om vaccum-benzinhanen ikke lukker.
Det kan kun skyldes at:
1. Svømmeren ikke går frit, eller dens arm er bøjet.
2. Svømmerventilen er snavset eller defekt.
Det sidste er mest alm. og svømmerventilen kan let tages nedenud når svømmeren er fjernet i karburatoren. Svømmerventilen trykkes opad når svømmeren "svømmer" op, og hvis den eller dens sæde er defekt eller snavset så lukkes der for meget benzin ned i svømmerhuset.
Det er selvfølgelig rigtigt at hvis vaccumbenzinhanen er i orden så skal der ikke komme mere ned i slangen, men slangen indeholder jo også lidt benzin.
Om vaccumbenzinhanen er i orden, så skal der ikke løbe eller dryppe gennem benzinslangen, når du hiver den af nede ved karburatoren eller oppe ved den.
En ny svømmerventil har enhver knallertmekaniker. Den er ikke størrer end spidsen af et stort søm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Benzo.sf

Dato : 05-03-06 10:12

Den står på en sidestøttefod, men derfor burde den vel stadig ikke dryppe?
Men jeg vil prøve at købe en ny svømmerventil, og se om det hjælper..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-06 12:06

Nej, den burde ikke, heller ikke på sidestøttefod, men måske sidder karburatoren lidt skæv til den forkerte side.
Tjek nu også at vaccumventilen lukker, ellers skal du også lige skifte den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Benzo.sf

Dato : 05-03-06 12:21

vacuumventil? :P
Har lige skiftet vacuumpumpe nu, sat den op af noget så den står lige, og har trådt et par gange på starten så den har fået lidt benzin.. så vil jeg se om den drypper nu..

Kommentar
Fra : Benzo.sf

Dato : 08-03-06 12:52

lortet drypper stadig :S tror jeg køber en ny svømmer + svømmerventil og ser hvad der så sker

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-03-06 21:40

Det er vel lidt usansynlig at både vaccumventilen og karburatoren er defekt. Har du set efter om vaccumbenzinhanen, drypper ? (Slangen af oppe ved benzintanken?)
Bare en af dem er i orden, burde den ikke dryppe.
Og selve svømmeren er yderst sjældent defekt, har dog hørt om nogen der blev utætte og tog benzin ind, men så skulle du jo kunne høre skvulpe lyde fra den når den rystes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Benzo.sf

Dato : 09-03-06 13:39

Vacuumbenzinhanen er blevet skiftet, og er nu fuldstændig tæt, så problemet er kaburatoren. ved ikk om det måske stadig har noget at gøre med hældningen på støttefoden, men det ser ikk ud som om den hælder for meget... og drypper egentlig også når den står op ad noget..

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 09-03-06 16:18

Man kan se om svømmerventilen også kaldet nåleventilen er tæt, ved at have tryk på benzinslangen og løfte svømmeren forsigtig opad.
Hvordan du får tryk på benzinslangen? Ja det gør du ved at suge i vaccumslangen og knække den, så vaccummet bliver i vaccumbenzinhanen. Du kan også bare prøve start.
Men selvom svømmerventilen er utæt, er det da begrænset hvormeget dryp der kan komme ved slukket motor, da vaccumbenzinhanen lukker?
VH Palle Hansen
NB: Er du nu sikker på den benzin kommer fra karburatoren, og ikke fra utæt tank eller slangen ikke er spændt tæt på karburatoren?

Kommentar
Fra : Benzo.sf

Dato : 09-03-06 21:29

Det er ikke forfærdelig meget den drypper, men hvis den skal dryppe så meget hver gang den har været startet bliver det dyrt i sidste ende.. og ja, er 100% sikker.. det kommer fra "overløbs" tingen i bunden af kaburatoren, og så er der en smule benzin hvor filteret er på, men det er nok pga støttebenet når den så er løbet over..

Godkendelse af svar
Fra : Benzo.sf

Dato : 13-04-06 14:59

Tak for svaret pallebhansen.