/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
askeonsdag
Fra : karin42
Vist : 1144 gange
50 point
Dato : 12-04-06 09:25

vi har talt frem og tilbage om det ord ......
hvem ved hvad det egentlig betyder og har det sammenhæng med skærtorsdag og landfredag ?
jeg hælder nu mest til at det er noget vi mennesker selv har gået og brygget sammen !

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 12-04-06 09:26

der skulle stå langfredag

Accepteret svar
Fra : klars

Modtaget 60 point
Dato : 12-04-06 09:45

Hej Karin

Askeonsdag er den første dag i fastetiden og ligger 40 dage før påskedag, fraregnet søndage.
hvor man gik i kirke, blev velsignet og fik tegnet et kors af aske i panden.

MvH
Klars

Kommentar
Fra : klars

Dato : 12-04-06 09:47

Kære Karin

Der af ordet askeonsdag !!!!

VH
klars

Kommentar
Fra : klars

Dato : 12-04-06 09:47

Kære Karin

Der af ordet askeonsdag !!!!

VH
klars

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 12-04-06 10:10

Tak for svaret klars.
ja du kan jo nok se at det ikke er kirken jeg besøger mest ! men god påske til dig alligevel.
venlig hilsen karin.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-04-06 10:21

Skal lige tilføje at askeonsdag er et levn fra da DK var katolsk, men prøv lige at læse denne side at andre dage i fasteugen også havde navne http://www.kristendom.dk/artikler/2006/kvartal1/fastelavnsdagene

//bentjuul

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-06 12:39

Citat
askeonsdag subst. -en, -e, -ene
1. første onsdag efter fastelavnssøndag og første dag i fastetiden, 40 dage før påskedag. I middelalderen gik katolikker i kirke askeonsdag med aske strøet på hovedet som tegn på bod; i nyere tid strør præsten et kors på panden med asken af palmegrene. ! efter latin dies cineris 'askens dag'

Fra Nudansk Leksikon

God påske.