/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Solenergi i kolonihaven
Fra : Kortoververden
Vist : 2143 gange
100 point
Dato : 08-04-06 22:54

Jeg overvejer at få installeret solceller i min mors kolonihave, men ved intet om det, er der nogen der har erfaringer og kan anbefale montører i hovedstadsområdet/Nordsjælland?

Kommentar
Fra : H2

Dato : 08-04-06 23:27

Angående montering af solceller er der en catifikations ordning:
http://www.kso-ordning.dk/
her kan du læse mere om hven der er godkendt
H2

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-04-06 23:52

Det kan du selv klare, mange køber og monterer selv.
http://solkraft.dk/default.asp?lang=dk

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-04-06 23:54

teil

Tro mig når je gsiger, at det kan jeg ikke selv klare

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-04-06 23:55

H2

Det er jo et glimrende link, men siger ikke meget om erfaringer, man ka nsagtens være certificeret og et dumt svin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-06 02:04

Du må gøre dig klart at der skal et stort og dyrt solcellebatteri til hvis man skal gøre sig håb om andet end at drive en lille transistorradio og lidt nøjsomt lys i få timer om aftenen. Glem alt om fjernsyn og køleskab drevet af solceller. Med den effekt der skal til det, er det billigere og mere driftsikkert at få indlagt el.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-06 08:18

Som transor siger, det bliver dyrt.
Regningen kan overstige kolonihavens værdi.
Derfor mit link. Er der ikke nogle praktiske hjælpere
i området som kan bistå med montagearbejdet?
I det miljø klarer man meget ved fælles hjælp og
en bid brød som afslutning. Det er min erfaring.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-04-06 12:48

Der er masser af mennesker i haveforeningen der har fået installeret solceller, og behovet er ikke til køleskab, men en enkelt lampe eller to, og så hendes 12 volts sort/hvid tv

Jeg kan sagtens finde anlæg der lever op til beovet for omkring 5000 kroner, og hvis man sætter sig ned og kigger på prisen for en kolonihave i Gentofte kommune får je gsvært ved at se hvordan prisen kan overstige havens værdi.

Jeg er interesseret i at få en autoriseret installatør på, og spørgsmålet kører på om der er erfaringer i den retning.

Gør det slev med eller uden naboer er ikke en option

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-04-06 12:48

ps.

Det kan af forskellige årsager ikke lade sig gøre at få indlagt el

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-06 15:31

En installatør arbejder ikke gratis.
Jeg tror han får sig et godt grin,
til en opgave som den.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-04-06 15:37

Teil

Sikke noget ævl, der er da masser af mennesker der betaler sig fra den slags, men det er også ligegyldigt, det er ikke prisen der er det afgørende, jeg leder bare efter anbefalinger far folk med personlige erfaringer

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-06 17:55

Ok så ævler jeg ikke mere.
Lær dig lidt praktisk arbejde.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-04-06 18:43

Hvorfor??

Jeg har masser af penge fordi je ger god til andre ting

Kommentar
Fra : snips01

Dato : 21-01-07 08:50

hej. må gi' de andre lidt ret.. at installere et solenergi system er nu ikke den største historie..op på taget med en skruemaskine og montere panelet. derefter trække den (formentlig) medkøbte ledning ned til regulator og dervidere til batteriet. efter batteriet skal der bare trækkes ledninger ind til de dele du vil have strøm til.. vel ligesom at montere anlæg i bil (husk sikringer) men ok,, du skriver at du ikke er til den slags.. fair nok.. en lokal elektriker kan sagtens klare den sag. til de ting du omtaler vil jeg mene du skal bruge et panel på 70 - 100 w dertil vil jeg foreslå 1-2 batterier på min 100 amp (marinebatteri !! ) (de kan tåle afladninger) en anden god til til den slags strøm... køb LED lamper/pærer (fåes med bl.a. E 27 fatning) LED pærer bruger stort set ingen strøm.. og der er sandelig grænser for et solpanel ! umiddelbart vil jeg nu ikke mene du kan gøre det for 5000,- men nok snarere 7-10.000,- husk at kablet skal være af en rimelig dim. (ikke 220v ledning ) da du med 12v vil få for meget spændingstab. indkøbet vil så blive : panel-kabel-regulator-batterier-sikringstavle-lamper-evt. 220v inverter.. held og lykke med projektet