/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
kalkfilter
Fra : aage
Vist : 6173 gange
100 point
Dato : 06-04-06 13:34

Er der nogen der har errfaring med afkalkningsfiltre ? gode eller dårlige

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-06 13:38

For mange år siden, købte vi en til at sætte på vores vandrør, det har vi aldrig fortrudt, der var en mærkbar ændring af vandet, men vi må stadig afkalke. Jeg har hørt flere der er negative omkring det at sætte dem på rørende, men ikke her hos os

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-04-06 13:48

På det hotel hvor jeg arbejder har vi 5 afkalker, det er af den type der sender en elektrisk impuls og ligesom spalter kalken så den ikke sætter sig. Smeden der satte dem op sagde at det var det eneste rigtige, og til en alm husstand koster de ca. 3000,- Vi har et sommerhus hvor der er monteret en sådan og der skal aldrig afkalkes kaffemaskine o.sv.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 06-04-06 13:49

På det hotel hvor jeg arbejder har vi 5 afkalkere, det er af den type der sender en elektrisk impuls og ligesom spalter kalken så den ikke sætter sig. Smeden der satte dem op sagde at det var det eneste rigtige, og til en alm husstand koster de ca. 3000,- Vi har et sommerhus hvor der er monteret en sådan og der skal aldrig afkalkes kaffemaskine o.sv.

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 06-04-06 15:02

Kobler mig lige på det interessante spørgsmål.
Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 15:13

Vi Har en magnetafkalker som er skudt ind på forsyningsrøret, og dækker hele huset.
Foran har jeg monteret et grovfilter(ej nødvendigt) for ikke at få evt. jernspåner ind ved magneten.
http://www.megatherm-magneta-as.dk/megatherm/default.asp?page=48
Jeg har fået kager til søndagskaffen lige siden, fordi min kone er så glad for resultatet.
Eyvind.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-04-06 15:59

Teknologisk institut har afprøvet mange, og resultatet er ikke overbevisende, men det er sælgerne.
Har også set mange udgaver, også dem der kobles til elnettet. Jeg er slet ikke overbevist.
Sig til din kone at du har sat en på, så kan hun også "mærke" at kaffemaskinen ikke skal afkalkes så tit.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-06 16:03

Hys hys Palle ikke så højt...........................så ryger kagerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-04-06 16:40

Der findes rigtige afkalkningsfiltre. Selv om man kalder dem filtre er der i realiteten tale om ionbyttere der viker efter et fysik /kemisk princip. De skal vedligeholdes ved tilsætning af kemikalier,

Det kaldes deminiralisering, hvis det ikke kun bytter Ca++ med en anden ion men fjerner alle.

Det er ikke tilladt med kalkfjerningsfiltre på drikkevandsledninger.Det er på grund af risikoenfor at de afgiver skadelige stoffer eller er grobund for bakterier.

Alt det man sætter udenpå rørene virker ikke, bortset fra at det kan give kage.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-04-06 17:26

Der må være sket noget drastisk med vandet her på Bornholm for jeg har næsten aldrig toiletter (69 stykker) der ølber eller hænger sg i lukketøjet. Kunne det ikke tænkes at der måske går et stykke tid før det virker, det siger et forsøg jo ikke. Den gamle kalk der sidder i rørene er der jo stadig selv om man sætter en afkalker på. Jeg er ligeglad om det virker eller ej jeg har fået mere tid til andet. (spise kager hehe)

Godkendelse af svar
Fra : aage

Dato : 11-04-06 14:04

Tak for svaret stig54.