/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Disk nedbrud nyopbygning
Fra : bvh
Vist : 547 gange
500 point
Dato : 05-04-06 08:34

Hej derude,
Jeg vil gerne have råd om den bedste måde og det bedste program til at klare situationen, når en harddisk går i stykker.
Den ideelle situation (for mig) ville være, hvis jeg havde en systemCD, som jeg kunne benytte, når den nye harddisk var sat i maskinen.
SystemCD'en skulle indeholde operativsystemet fra harddisken samt alle relevante drivere.
Systemdisken skal ikke være en total backup af harddisken på maskinen, da backup foretages løbende til et andet dertil egnet medie.

Med andre ord:
Harddisken går i stykker
Der købes en ny harddisk
Den nye harddisk sættes i maskinen
SystemCD'en benyttes til at få maskinen til at køre som hidtil dog uden den personlige software.
Backup hentes ind.

Vi modtager normalt maskiner her i huset uden systemdiske, hvor eks. XP er ilagt af producenten. Det er så meningen, at vi skal brænde ca. 4-6 GB system recovery til CD eller DVD for at kunne retablere maskinen ved harddisk nedbrud.
Det må kunne gøres bedre! (helst som ovenstående). Det må også meget gerne kunne gøres på distancen, således at en nedbrudt maskine først bringes på internettet med systemCD'en og siden færdiggøres vha. fjernsupportprogrammer.
(Jeg har arbejdet lidt med Ghost og windows egne systemer, men synes de er gammeldags og for besværlige at arbejde med.)
mvh bvh

Kommentar
Fra : yakov

Dato : 05-04-06 09:41

hey.. jeg går på HTX hvor de bruger Norton Ghost.. der sætter man bare en DVD skive i og lader den boote der fra hvor efter en står i ca 20 min og lægger filer ind. der efter er der kun windows og drivere + diverse programmer vi skal bruge på min skole. jeg synes det er dejlig nemt og til at finde ud af. men ved ikk hvos svært der er at lave. ved ikk om det er en hjælp..?

\\jakob Bækhøj

Kommentar
Fra : peque

Dato : 05-04-06 10:04

Du kan evt også bruge Akronis.... hvor muglighederne er uendelige, men kort fortalt i basis. HVis du evt sætter en ewkstra harddisk i din PC på f.eks 20GB - laver akronis et image af dit C:drev (Alt efter ønsker) som du også evt kan brænde ud....
Essensen i dette er hvis din PC fucker up, kan du under opstart trykke F11 og du får nu muligheden for at gendanne din PC efter det image..... Dermed kan du også hvis det er hele harddisken der står af - gendanne dine data på en ny harddisk magen til!!!!

Dette er også genialt til f.eks skoler hvor elever installerer alt muligt P... i deres fritid...
Jeg har efterhånden brugt det på flere skoler hvor jeg har administreret deres systemer - og selv lærerne kan finde ud af det !!!!!

MEn ellers er Ghost også en muylighed - helt klart!!!!!

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 05-04-06 11:22

lav en slipstreamed cd med de drivere og programmer du vil med:
Nr. 12 http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no12

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 07-04-06 00:56

Prøv at kigge lidt på bart's PE builder
Den giver dig mulighed for at oprette en "recover" cd, der giver dig mulighed for at boote på cd'en samt at arbejde med et windows ligende milliø (ved brug af Sherypra's XPE), dette med netværks understøttelse, USB mm. Fra den kan du så hente et image til at lægge på maskinen - du kan også kombinere Bart's med en Unattended Xp Install, hvor i at du har forud konfigureret alt hvad der skal bruges...

Tak et kig på disse sidder, de vil helt sikkert kunne hjælpe dig igan (de har hverfald hjulpet mig, jeg har nu fast liggende en Xp - Home samt en pro der køre en Unattended Installation, eneste de kræver af input er kode, navn/firma - ellers så lægger de faktisk alle opdateringer mm ind. eneste er driver da det er meget sjælden at mine kunder har ens maskiner ;-}, men det er ikke noget problem at lave skiven så den automatisk lægger driver ind, det kan feks. laves med AutoIT >se link<)

http://www.nu2.nu/pebuilder/ , http://flyakite.msfnhosting.com/ , http://www.ubcd4win.com/index.htm , http://unattended.msfn.org/unattended.xp/ , http://www.911cd.net/forums/ , http://oss.netfarm.it/winpe/ , http://www.autoitscript.com/autoit3/

/Rex