/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows 98, sort skærm
Fra : 19431225
Vist : 462 gange
50 point
Dato : 30-11-02 19:13

Ved en fejl(tror jeg nok) kom jeg til at tilsutte en printer mens PC'en var tændt. Med resultat min skærm er total sort. Jeg kan starte op men skærmen vedbliver at være sort. Jeg har forsøgt at tilslutte en anden skærm, men med samme resultat. Desværre har jeg ikke en opstart diskette til Windows 98, men selv om jeg havde ved jeg ikke om det ville hjælpe, hvis det ville hjælpe hvad gør jeg så, er der nogen der kan fortælle mig trin for trin hvordan jeg gør

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 30-11-02 19:53

Hvis skærmen er sort hele tiden altså også lige når du starter - Ingen oplysninger om hardware bios osv. Er problemet nok mere alvorligt - sikkert et spørgsmål om strøm (noget er brændt af) Udskift først dit strømkabel og ellers tror jeg din computer skal på værksted.
Hvis du får/ser oplysninger under opstart. Hold da F8 nede (fejlsikring) og vælg at starte op med "vga" - der står noget med VGA... Vælg denne.

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : xou

Dato : 01-12-02 00:08

det tror jeg osse desværre ,men prøv lige - grafikkort kan godt sidde løst.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 01-12-02 11:38

Hej 19431225,

nu ved jeg ikke lige hvilket bundkort du har... forhåbentligt ikke et med onboard grafikkort...

ang. printeren går jeg udfra at det har været en printer der har været tilkoblet printerporten og ikke USB, idet USB ka' du sætte til og pille fra lige så tosset du mere eller mindre vil, mens computeren er tændt... (Win98 ka' dog i visse tilfælde ha' lidt problemmer med at kapere denne sætten til og pillen fra, og brokke sig med en BSOD)... hvorimod andre hardware enheder er ikke særlig smarte at sætte til, eller pille fra mens computeren er tændt... det ka' jo næsten være hvad som helst der er sket, hvis den har været tilkoblet printerporten... der ka' være sket en kortslutning og bundkortet muligvis er blevet ødelagt... forhåbentligt er det ikke tilfældet...

men umiddelbart ka' det godt tyde på at grafikkortet er røget sig en tur, har du eventuelt et andet grafikkort du ka' afprøve det med?

og når du starter din computer sker der så eller noget, lyder det som den starter op, eller er den bare bomstille?

hvis den slet ikke starter op, er jeg bange for at det er bundkortet der røget sig en tur... hvorimod hvis den vil starte op er det nok nærmere grafikkortet... du ka' selvfølgelig også være så "heldig" at det kun sidder løst som XOU forslår, men jeg er bange for det ikke er tilfældet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 19431225

Dato : 01-12-02 13:19

til strarup

Mskinen starter op som sædva,lig, finder drev og lignende, men skærmen er bare sort.Jeg kender ikke bundkortet, men maskinen er ca. 3 år gammel

Kommentar
Fra : 19431225

Dato : 01-12-02 13:19

til strarup

Mskinen starter op som sædvanlig, finder drev og lignende, men skærmen er bare sort.Jeg kender ikke bundkortet, men maskinen er ca. 3 år gammel

Kommentar
Fra : 19431225

Dato : 01-12-02 13:20

til strarup

Mskinen starter op som sædvanlig, finder drev og lignende, men skærmen er bare sort.Jeg kender ikke bundkortet, men maskinen er ca. 3 år gammel

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 01-12-02 13:32

Hej 19431225,

oki doki... så er bundkortet ikke brændt af... det er da altid noget...

men har du evt. et andet grafikkort du ku' afprøve det med?

og har du prøvet at se efter om grafikkortet sider løst, som Xou nævner? (gælder selvfølgelig kun hvis du ikke har et Onboard grafikkort)

mvh.

Strarup