/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Andengradspolynomier
Fra : Jones98
Vist : 8381 gange
50 point
Dato : 04-04-06 10:23

Hvad er en andengradsligning ?

Hvad kan man bruge en andengradsligning til ?

Bevis for løsningsformlen ?

Vil gerne bruge lidt hjælp til disse spørgsmål !!!!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-04-06 11:12

Hej Jones98

Her kan du læse en masse om matematik - også andengradsligninger.

http://www.matlex.dk/ligninger.html

God fornøjelse med det.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Jones98

Dato : 04-04-06 11:29

Hey Dorthe ( vil.du )

Jeg har været inde på Matlex men jeg synes ikke der står konkret hvad man kan bruge en andengradsligning til.

så hvis du har et eks ville det være perfekt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-06 12:48

Du har skrevet spørgsmålet under højere uddannelse. Det er en fejlplacering.

Svaret om løsningsformel kan du finde i enhver elementær matematikbog.

Andengradsligningen har som anden matematik ikke noget formål.

I praksis bruges den til at løse elementære fysiske og praktiske problemer, som ender ud i en andengradsligning.

Kommentar
Fra : Jones98

Dato : 04-04-06 12:55

Hey transor.

Jeg ved godt hvordan man løser andengradsligning og kender til de formler der hører til.

Men ville bare vide hvordan man kunne bruge ligningen i hverdagen.

Vidste ikke lige hvor jeg skulle placere spørgsmålene!

Kommentar
Fra : stud-polit

Dato : 04-04-06 13:58

svaret er nok at medmindre du har en meget sær hverdag skal du ikke bruge det "i hverdagen".

Som Økonom bruges (løsning af andengradspolynomier) ofte i modeller. F.eks. kan en model fortælle mig at det koster så og så meget at producere nogle "dimser" og jeg får så og så mange penge får dem. Der vil det ofte kræve lidt regneri at finde ud af præcist hvor mange "dimser" man skal lave for at tjene flest muligt penge - sådan lidt hurtigt forklaret.

Kunne forstille mig at ingeniører/arkitekter bruger det til at regne ud hvor tykke mure de skal bygge så bygningen ikke styrter sammen osv osv...

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 22-08-06 22:50

jeg tog mat-fy studenter eksam. for 25 år. siden. den mat man lære i gym er den grundliggende viden man skal bruge i fysik til beregninger og du vil blive forbavset over for meget men kan bruge denne grundliggende forståelse livet igennem. en andengradsligning beskriver en bølgebevægelse i et koordinatsystem. du kan kommer ud for at du skal beregne arealet mellem 2 andengradsligning i et bestemt interval også kaldet differentialregning, det er så udtryk for andre modeller i den fyske verden hvilket du lærer om i 2 g og 3 g. Mit råd til dig er at lære disse regneregler udenad.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-06 16:36

Nej andengradsligninger giver ikke bølgebevægelse men et af keglesnittene. Men det er vist faldet ud af det moderne gymnasiepensum.