/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
ATLAS-Vaskemaskine
Fra : jensjako
Vist : 1209 gange
20 point
Dato : 02-04-06 14:26

Hej med jer,

min ATLAS vaskemaskine vil ikke tage vand ind. Afløbspumpen skulle virke fint, den centrifugerer også, men når jeg vælger et vaskeprogram sker der ingenting. Der kommer kun meget lidt vand ind i sæbebakken (drypvis), hvad kan det skyldes ? Er der en pumpe der skal få vandet ind eller er der en ventil som kan være stoppet ? Jeg er ikke nogen haj til vaskemaskiner - læs ovenstående.
Jeg sidder på Grønland, så reservedele eller en ny vaskemaskine er en dyr løsning.

MVH

Jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-04-06 14:34

Der er 3 muligheder.
1. Skru slangen af bagpå, så sidder der et lille filter inde i hullet, som kan være stoppet.
2. Tag sæbeskuffen ud, den kan somregel løftes hårdt opad, og trækkes ud, deroppe inde i vaskemaskinen sidder der mange huller, som kan være stoppede (Man kan også skille enheden ad hvis låget fjernes)
3. Dine magnetventiler er stoppede, du skal have låget af og så kan du se magnetventilerne sidder i forbindelse med vandtilførsels-slangen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 02-04-06 14:56

Start med at banke på dit vandrør da det kan være tilstoppet.
Herefter ville jeg kigge på om pumpen kunne være tilstoppet eller simpelthen røget en tur.

venligst

mogens
tidligere eletrolux ansat, dem som fremstiller Atlas vaskemaskiner
easy webhost
http://www.easywebhost.org/

Kommentar
Fra : jensjako

Dato : 02-04-06 15:16

hej mogens og palle,

tak for jeres forslag. Der er helt sikkert vandtilførsel...den er ok. Jeg har også skruet slangen af bagpå hvor der sidder et filter. Jeg har haft den "ting" af hvor der sidder to ledninger og indeni sidder ventilen....der sidder lidt snask derinde, men ikke nok til at stoppe den. Jeg har også haft sæbeskuffen ude, og der skulle ikke være nogen huller der her er tilstoppet. Når jeg starter vaskeprogrammet, plejer der at gå cirka 4-5 sekunder og så sprøjtes vandet ned i sæbebakken, men som tidligere nævnt kommer der kun nogle få dryp nu. Der er ikke den samme kraft/lyd som før, men bare helt stille. Man kan høre at "tingen med de to ledninger ved vandtilførslen" arbejder, men der kommer bare ikke noget vand videre ind til sæbebakken...jeg tror det er den der ting indeholdene ventilet der er problemet. Eller hvad ?

Jens

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-04-06 16:59

der sidder en magnetventil og styrer vandindtaget. det er sikkert den der er gået fast eller i stykker

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-04-06 18:04

trimare46 øø, prøv at læs:
3. Dine magnetventiler er stoppede, du skal have låget af og så kan du se magnetventilerne sidder i forbindelse med vandtilførsels-slangen.

Prøv at afmontere magnetventilenheden, og blæs den igennem med trykluft, event. medens du sætter 230 volt til for at åbne dem. (Pas på nallerne)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jensjako

Dato : 02-04-06 22:44

Hej Palle og Mogens,

SEJR....I havde ret.....igen skilte jeg magnetventilen helt fra hinanden, og fik dysen renset helt for lidt rustkorn....og nu strømmer vandet igen ind i sæbebakken....sikke en herlig lyd. Tusind tak for hjælpen...I er nogle guttermænd.

MVH

Jens
En lykkelig ejer af en ATLAS-vaskemaskine

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 02-04-06 23:14

Ja, det er godt at kunne vaske tøj.
Hvis det var alt, så kan du lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : jensjako

Dato : 03-04-06 00:26

Tak for svaret pallebhansen.