/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Dårlig borgerlig propaganda
Fra : Elsalil
Vist : 453 gange
40 point
Dato : 01-04-06 17:43

I JP-net kunne man i går læse, at den danske statsgæld er pist væk på:
http://www.jp.dk/bors/artikel:aid=3651868/

For mindre end et par uger siden råbte man op om, at statsgælden
ikke kunne reduceres væsentligt inden 2010 med alle de kostbare projekter
regeringen har i gang.

Det hænger da ikke rigtig sammen, gør det?

Danmarks soliditet vurderet - på vej mod statsbankerot?
- hvilke virksomheder kan det dreje sig om, der vil afvikle Danmarks
statsgæld???

Det er ren propaganda

http://www.jp.dk/bors/artikel:aid=3651868/ læses 31/3, at Danmark er skyldfrit, nu med nettotilgodehavende. Det er højest besynderligt, at vi har fået virksomheder til afvikle landets statsgæld, der tydeligt med visse korrektionsbehov ellers fremgår af "Staten låntagning og gæld" udgivet af Danmarks Nationalbank i februar. Heri er statsgælden angivet i tabel 2.1.1 side 26 til 394,7 mia. kr. pr. 31/12 2005 foruden Den Sociale Fond på 133,2 mia. og inklusiv en udenlandsk gæld 90,7 mia. kr. "Vi kunne vel udbede os navnene på de virksomheder, der så gavmildt har afhændet deres udenlandske aktiver og har indfriet statens gældsposter." Eller det gør de måske først senere?
......................................................
Vh
Elsalil

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-06 17:49

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-04-06 17:56

Det nærmer sig spam det her!

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 01-04-06 19:20

hvis man sælger arvesølvet kan man jo betale sin købmandsregning

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 02-04-06 17:43

Du må ikke blande statsgæld og udlandsgæld

Udlandsgældenforsvinder bl.a. grundet de høje oliepriser og det faktum at DK er olieeksportør og dermed opnår danske virksomheder udenlandske tilgodehavener, der overstiger tidligere optagne privat- og virksomhedsoptagne lån.

Statsgældenforsvinder først, nå skatter og afgifter samt virksomhedssalg overstiger statens løbende udgifter og statens tidligere optagne lån.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 02-04-06 20:13

Du er en klovn Joern Vig.....

Lad dog være med at læse de løgnagtige aviser. Du og dine andre profiler jo alene vide.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-06 21:33

Hvem sagde dårlig propaganda? Jamen.... http://www.bjarne-d.dk/rotfl.htm

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-04-06 08:56

Bjarne, det kan jo ikke udtrykkes mere præcis

...og er der ikke noget om, at man skal møde folk der for de er?

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 06-04-06 18:28

E.Vig(t) E.Nig

Kommentar
Fra : Elsalil

Dato : 22-04-06 09:56

HunSen
Nej, der sker ingen fejlagtig sammenblanding fra min side; jeg gør opmærksom på en bevidst fordrejning:
Statsgælden består af udlandsgæld og indenrigsgæld: Den er som jeg netop oplyste.
Bare rolig, jeg uddannet i faget i modsætning til dig.

Der skulle have været oplyst, at det drejede sig om privatgælden i hele artiklen.

Dette undlod man helt bevidst for at skabe den fornødne forvirring, der nu har givet ekko i alle medierne rundtom.

Du skriver rent vrøvl i femte potens:
"Statsgældenforsvinder først, nå skatter og afgifter samt virksomhedssalg overstiger statens løbende udgifter og statens tidligere optagne lån."

Det er tydeligt, at du ikke aner, hvad du skriver om. Det er også det mest almindelige. Det er ren begrebsforvirring, der faktisk er værre end Ulla-redaktionssekretærs elendige artikel.

Månen er lavet af en grøn ost plus 25 røde pølse er lig med 13 hvide syrener.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 22-04-06 10:17

Jørn Ebbe Vig det mest uhyggelige er dog, at du som efter eget udsagn er økonom ikke har fattet en hujende fis af det hele.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-04-06 18:00

Elsalil,
i dit sted, ville jeg ikke prale med, at være uddannet økonom.
Du har naturligvis ret i, at HunSens opdeling er utilstrækkelig, når han skriver:

Udlandsgælden forsvinder bl.a. grundet de høje oliepriser og det faktum at DK er olieeksportør og dermed opnår danske virksomheder udenlandske tilgodehavener, der overstiger tidligere optagne privat- og virksomhedsoptagne lån.

Han skulle have skrevet:

Udlandsgælden forsvinder bl.a. grundet de høje oliepriser og det faktum at DK er olieeksportør og dermed opnår danske virksomheder udenlandske tilgodehavener, der overstiger tidligere optagne privat-, virksomheds- og statsoptagne lån.

Hans anden oplysning:

Statsgælden forsvinder først, nå skatter og afgifter samt virksomhedssalg overstiger statens løbende udgifter og statens tidligere optagne lån.

Burde have været:

Statsgælden forsvinder først, nå skatter og afgifter samt salg af statsejede virksomheder overstiger statens løbende udgifter og statens tidligere optagne lån.

For at skære det ud i pap:

Udlandsgælden afhænger ikke af hvem, der har optaget den. Den er udtryk for den samlede ballance mellem den samlede danske gæld (såvel offentlig som privat) til udenlandske kreditorer, og de samlede danske tilgodehavender hos udenlandske debitorer,

så alt i alt mener jeg, at du burde have hørt bedre efter dine forelæsere, eller have sat dig grundigere ind i den anviste litteratur.

Desværre er din debatform typisk for manipulerende personer med et perifært kendskab til emnet.

Ps, jeg er såvel økonom som underviser.

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 25-07-06 14:44

ved ikke om jeg er langsom, men gælden er ikke væk i teknisk forstand.kun hvis man trækker gælden fra de andre lande der skylder OS har vi ingen gæld tilbage. plus og minus bliver udlignet. så man kan vel godt sige det er propaganda, meeeen den er gennemskulig