/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Vort systems udvikling?
Fra : Sonia112
Vist : 360 gange
20 point
Dato : 29-03-06 17:00

Bliver systemet omlagt ?

I alle de vestlige velfærdsdemokratier føres debatten i disse år: Kan velfærden omlægges, og hvis den kan, skal der da ske store forandringer eller større og mindre justeringer? I alle de berørte lande finansieres velfærden delvis efter forsikringsprincippet og delvis over skatterne, der fortrinsvis er indkomstskat og moms. I Norge lever 1,3 mill. af overførsler (2005), hvoraf 625.000 er alderspensionister, i Tyskland er den officielle ledighed (i 2005) på ca. 10 pct. i realiteten dobbelt så stor, når udstødte uden tilknytning til forsikringsordningerne på det tyske arbejdsmarked medregnes.

Den internationale konkurrence, der skal kaldes globalisering i disse år, sætter et særligt skub i udviklingen, forstået på den måde, at udviklingslandene, østlandene og Fjernøsten i disse år begynder at præsentere et vareudbud og en arbejdskraft til langt lavere priser henholdsvis langt lavere lønninger end tilfældet er i de gamle velfærdsdemokratier.

Den officielt opgjorte danske arbejdsstyrke, som skulle omfatte det antal i landet, der tilbyder deres arbejdskraft på arbejdsmarkedet, skal korrigeres, fordi udstødte, der relegeres af arbejdsløshedskassernes modtagegrupper og sendes på bistandshjælp eller førtidspension uden at have andre handicaps end samfundsudviklingen, skal medregnes i arbejdsstyrken som ledige:

Tabel 1

År 2001:

Arbejdsstyrken: 2.900.000 >= 3.300.000
Modtagere af offentlige overførsler i de erhvervsaktive aldre: 1.100.000 <= 700.000
Øvrige modtagere af overførsler: 722.000 722.000
Offentligt ansatte: 850.000 850.000
Ansatte med salgbar produktion: 950.000 1.050.000

Det officielle antal i arbejdsstyrken i perioden 2001–2005 er blevet reduceret med mere end 30.000. Det officielle antal uden for arbejdsstyrken i arbejdsaldrene 15-66 år er øget med mere end 50.000 i samme periode. Velfærdskommissionen hævder, at der fortsat er 200.000 flere i arbejdsstyrken end uden for arbejdsstyrken. Her skal vi huske, at der er cirka 1 mill. under 18 år, hvoraf kun en andel er medtaget i ovenstående tabel 1. Omkring 40 pct. eller 440.000 af de 1.100.0000 på offentligt tildelte overførselsindkomster i Tabel 1 er immigranter, børn af immigranter, naturaliserede eller børn af naturaliserede (se neden for).

Hertil kommer aldringsspørgsmålet, der p. g. a. for få fødsler blandt danskerne siden 1969 har givet en skæv aldersfordeling med en voksende andel ældre. Dette bidrager yderligere til forsørgelsesopgaven. Den danske model for velfærd er angiveligt tænkt at skulle udligne betalingerne mellem ydere og nydere over livsforløbet. Dette vil ikke kunne ske fremover med en stadigt mindre arbejdsstyrke og et stadigt øget antal uden for arbejdsstyrken i de arbejdsdygtige aldre. Det er tillige ikke muligt at finansiere den nuværende ordningen, når befolkningsudviklingen netop fortsætter med:

Aldersfordelingens udvikling i retning af større andel af ældre med pensionsbehov
Immigranternes uegnethed til arbejdsmarkedet
Indvandrere hæver 40 pct. af bistandshjælpen, hævdede den tidligere socialministeren Henriette Kjær. 1. maj 2005 citeres på www.filtrat.dk Århus Kommune: - ”58 % af indvandrere på bistandshjælp m. m. er uegnede til arbejde - politikere er rystede”.

Selvom om aldringsspørgsmålet blandt danskerne i udpræget mindre målestok modsvares af den relativt meget store børne- og ungdomsandel blandt immigranterne (35% er under 25 år), vil det helt centrale i en overskuelig fremtid være at finansiere forbruget blandt andre 1.822.000 modtagere af offentlige overførsler plus de 850.000 offentligt ansatte. Der er i disse år en lille million, som frembringer og afsætter den salgbare produktion.

Af "Årbog om udlændinge i Danmark 2001 - Status og udvikling", Indenrigsministeriet, 2001 fremgår officielt, at 53 pct. af de mandlige immigranter fra ikke-vestlige lande er ledige eller uden for arbejdsstyrken, for kvinderne er det 71 pct. Da andelen af alderspensionister blandt immigranterne fortsat er meget lav, skal de anførte procenttal fortrinsvis genfindes som absolutte antal i tallet 1.100.000 i tabel 1.

Hvis indvandringen kunne have rettet op på aldringsproblemet for det danske samfund, hvor velfærdssystemet byggende på udligning over livsindkomsten gør systemet endog særdeles sårbart, så ville tidsfaktoren alligevel have indhentet denne opretning, og det kan også konkluderes, at indvandringen faktisk har forøget finansieringsproblemet ganske betydeligt.

Økonom, tænketanksformand og foredragsholder Hans Kornø Rasmussen har ved flere lejligheder foreslået ligesom EU-kommissær Vladimir Spidla en mangedobling af indvandringen til EU og dermed også til Danmark. Velfærdskommissionen spørger, ”Kan øget indvandring løse forsørgerproblemet?”. Herefter følger nogle tankeeksperimenter, der viser, at kunne man forestille sig ekstra 30.000 indvandrere fra mere udviklede lande hvert år i al evighed (mange flere hvis de har deres familier med) kunne indvandre til Danmark – foruden de hidtidige ca. 10.000 pr. år fra mindre udviklede lande - og lade sig beskæftige og betale skat, så var finansieringsproblemet løst for Velfærdskommissionen.

Den danske statsgæld er blevet knap 10-doblet i perioden 1960-2001 regnet i faste priser. Såfremt den tekniske udvikling - uanset udstødningen fra arbejdsmarkedet - havde været i stand til at sikre tilstrækkelig øget produktion i samhandelssektoren til at finansiere en mere end dobbelt så stor offentlig sektor inklusive de udstødtes overførsler i perioden 1960-2001 i en også stærkt aldrende befolkning, som man forudså allerede i begyndelsen 1970-erne, og i tillæg et indtag af immigranter, hvor mere end halvdelen bidrager til det modsatte af problemernes løsning, uanset en meget lav ældreandel blandt de indrejsende, så står den internationale konkurrence via globaliseringen stadig tilbage. Skal vi ikke sige, at projektet ikke bygger positivt på denne indsigt, hvis den meddelte hensigt med projektet er, hvad det drejer sig om?

Struktur- og konkurrenceforskelle vil uden mulighed for statslig affjerding blive udlignet af markedet. Hovedkamppladsen er arbejdsmarkedet, social- og økosystemerne. Arbejdsmarkedet lider under løn- og socialomkostningskonkurrencen hidrørende fra arbejdstagerne i fattigdomszoner overalt, og der vil ske en uundgåelig likvidering af de hidtil gældende (nationale) fagforeningstariffer og mindste-standarderne for det sociale niveau. Markedet fejer dem væk, arbejdsgiverne benytter sig i stigende omfang af deres trusselspotentiale, der ligger i, at de flytter produktionerne til særligt gunstige løn-, social-, skat-, øko-billige områder i og uden for Europa. Opimod 10.000 jobs flytter ud i 2005.

Virksomhederne investerer kun, hvis deres fortjenstmarginer betinger produktionen eller eventuelt betinger en ændret/tilpasset produktion. Forskellen mellem omkostningerne og den forventede omsætning (afsatte mængde ganget med prisen), som disse omkostninger produktionsstyk for styk kræver, er for ringe til, at 700.000-800.000 arbejdsløse ud af godt 2,8 mill i den officielle arbejdsstyrke eller 3,3-3,5 mill. af de reelt arbejdsdygtige efterspørges i produktionen. Kan tilstrækkelig forskel eller margin realiseres ved et lavere produktionsniveau, gennemføres det måske ved det lavere niveau, også hvad angår beskæftigelsen, såfremt bedste andet alternativ er ringere. Det er det ikke, når vi ser på danske forhold. Passive afkast uden for produktionen eller produktion i udlandet er at foretrække. Derfor føres købekraften over i privat kapital uden for produktionen eller ud af landet: Kapitalisation

Forretninger/virksomheder investerer ikke p. g. a. prismarginaler, men som følge af tilstrækkeligt fortjenestgivende pris/omkostningsmarginaler. Problemet er således ikke éndimensionelt, men i alt fald to- og som oftest flerdimensionelt.

Den økonomiske realitet er, at det er fremstillerne, der driver økonomien frem, opsparingen er at betragte som brændstoffet i denne proces. Privatforbruget og det offentlige forbrug frembringer ikke andet end vedligeholdelse og affald.

Hvad forbrugerne giver ud sætter ikke økonomien i gang, men vedligeholder blot apparatet, eventuelt på vågeblus, det andet er aldrig sket og vil aldrig ske. Nogle gange kan vi høre økonomikommentatorer berette, at udgifterne til privatforbrug udgør så og så mange procent af den samlede efterspørgsel. Vi hører også meget vrøvl om forbrugerforventninger (der mere er indholdsindikatorer på deres TV-forbrug). For at give læseren indtryk af, at det modsatte faktisk er gældende anføres dette: I slutningen af tyverne opgjordes (USA-) privatforbruget til kun omkring 8,5 % af producenternes udgifter til produktionsfaktorer og andre producentvarer. D. v. s. at det samlede forbrug af kapitalgoder til at frembringe, distribuere og levere varer var 12 gange større end privatforbruget. I dag er forholdet givet endnu mere skævt.

Problemet kan ikke med nogen chance for succes i fremtiden anskues fra oppefra og nedefter. Den salgbare produktion i landet skal øges ganske betydeligt, eller også skal velfærdssystemet afskaffes. En proces til fremme af produktionen sættes ikke i gang ved at præsentere erhvervslivet for arbejdskraft. Det kan kun ske ved at gøre produktionerne her i landet mere fordelagtige. Dette lader sig ikke gøre uden en betydelig løn/skattetilpasning. De seneste fire år er problemerne kun blevet større, mindsket arbejdsstyrke og flere at forsørge endog i de arbejdsdygtige aldre har vi lige konstateret. Problemet er i den periode derfor kun blevet vanskeligere at rette op på. Ikke desto mindre, Velfærdkommissionen: ”Det er ambitiøst at øge beskæftigelsen væsentligt mere end i dag. Beskæftigelsen er i forvejen ret høj i Danmark sammenlignet med andre lande.” IoD: Dette er kardinalpunktet: Hvis en beskæftigelse med 1,1 mill. i de arbejdsdygtige aldre i sammenligning med den samlede arbejdsstyrke på 2,9 mill. fortsat skal udelukkes fra et monopoliseret arbejdsmarked og måske endnu flere, så vil der ikke være skattegrundlag for at finansiere velfærdsordningerne fremover. Beskæftigelsen i andre lande er ligegyldig al den stund omfanget af den danske velfærd pr. skattekrone er langt højere og fordyrer vore varer.

Det skal understreges, at lidt regulering af efterlønnen m. h. t. taksterne eller ditto af tids- og aldersgrænserne for ordningen, eventuelt dens afskaffelse, eller ændringer i pensionsaldersgrænserne, eller i de sociale takster ændrer intet ved problemet.

Problemet er helt enkelt, at omkostningerne ved det samlede system afsættes i skatterne og dermed i de monopoliserede lønkrav. Dette fører pr. automatik til, at en mængde af de produktioner, hvis indtjening er forudsætningen for systemets virke, ikke betaler sig for virksomhederne.

USA udnyttede globaliseringens fordele allerede fra begyndelsen af 1980-erne med outsourcing af bl.a. adskillige løntunge produktioner. Samtidig lod man kineserne købe amerikanske statsobligationer for de penge, som de ikke umiddelbart kunne realinvestere. Herved opnåedes samtidig dele af et sikkerhedsnet for dollaren. EU har bragt sig i en defensiv position og vælger nu beskyttelsestold på skiftende produkttyper fra lavtlønsområderne bl. a. Kina, efterhånden som truslerne mod de fastholdte europæiske produktioner dukker op.

Uanset om vi skal se velfærdssystemet gradvist bryde sammen p. g. a. manglende finansiering, eventuelt med et sidste greb efter inflationen uden for Euro-zonen, og så længe EU ikke har standset dette, så kan vi med en delvis afsporet uddannelses- og forskningssektor, hvor 2 ud af 3 uddannede fortsat retter blikket mod beskæftigelse i den offentlige sektor, så vil den nærmeste fremtid bringe flere og flere billige importvarer til landet til en stadigt større andel af befolkningen, der vil være henvist til offentligt tildelte overførselsindkomster som livsgrundlag. Udveksling af varer og produktionsfaktorer herunder vidensoverførsel med de lønlette områder vil være aktuel en årrække frem.

Forsøget med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til f. eks. IT-branchen i Danmark synes ikke at ville lykkes, meget på grund af personskatterne, viser undersøgelser. Dette burde være bevisførelse nok; men herudover kommer øvrige byrder på erhvervslivet og på hver ansættelse.

Vi konkluderer, at da vore egne uddannede stikker af eller søger den offentlige sektor, immigranterne de sidste 30 år afgjort retter sig mod de løntunge og videnslette brancher, hvis ikke mod de offentlige ydelser, vore egne ledige og udstødte i de arbejdsdygtige aldre sammen med 7.000 baltere og polakker (i blot 2005) ikke kan bruges til andet i "det evigtvarende ideologi-eksperiment" - den danske utopi - så må vi gå ud fra, at virkeligheden inden for overskuelig tid standser projektet, der også kun skulle tjene ideologiens ledende fra den første færd.

Sonia Eriksen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-06 08:33

Ja, systemet vil blive omlagt ganske enkelt fordi egoismen (begærligheden hos de mest velstillede)og manglende empati er voksende og derfor vil man vælge den letteste løsning, nemlig at overføre alle velfærdssystemer til egenbetalt forsikringsbasis, hvor man lader de der ikke selv kan betale om at "sejle deres egen sø".

Det nuværende velfærdssystem er under pres fordi det svækker konkurrenceevnen i forhold til de lande der ikke har noget sådant og tiltrækker indvandring fra lande med lavere levestandard.

Personligt mener jeg at det er et paradoks at lande med gode velfærdssystemer skal tvinges til at afvikle disse fordi FN repræsentanter fra fatttige lande "gennemtvinger via konventioner" indvandring med familiesammenføringer fra lande hvor man ikke har noget reelt uddannelsesniveau hvilket har den konsekvens at indvandrerne vil komme på offentlig forsørgelse i flere generationer før de kan tilpasses det nødvendige uddannelsesniveau.

Velfærdsstater som de nordiske lande er under pres fordi skævvredne samhandelsordninger forhindrer de folkerige, fattige lande i at tjene på at producere til de rige lande og denne begærlighed fra de rige virksomheders side vil gennemtvinge afskaffelse af velfærdsstaterne for at fjerne incitamentet til indvandring til rige lande når der hverken er mulighed for forsørgelse eller job til uuddannede.

Ikke min kop te!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-06 08:35

P.S.! Jeg skimmede kun din lange smøre for den er for kedelig at læse. Sorry!

Kommentar
Fra : Sonia112

Dato : 30-03-06 10:18

Til BjarneD
Forstår du mener vi i Danmark f.eks. bliver tvunget til at afskaffe velfærdssystemet, fordi FN gennemtvinger indvandring hertil, der så forøger mængden, der modtager, endnu mere.
Dette har da klart en vis betydning; men det helt afgørende er da, at vore varer i forvejen er alt
for dyre p.g.a. systemets virke med eller uden indvandrere til, at de kan sælges i tilstrækkelige mængder, så finansieringen af systemet kan opretholde, når vi tilmed får en betydelig større andel ældre samtidig med at arbejdstyrken mindskes.
Det er da her hundene ligger begravet; det tror jeg du må medgive mig.
Så var det jeg syntes erfaringen kunne lære én et eller andet.

Men her kommer vi så det allermest paradoksale i offentlighedsDanmark:

Hans Kornø Rasmussen henviser til Amsterdam-traktatens artikler om flygtninge og indvandrere, der overfører hele området til "den overstatslige søjle" i EU-regi. EU’s statistik EUROSTAT nr. 6, 1996 anbefaler en stærk forøgelse af indvandringen, og siger Hans Kornø Rasmussen: "I perioden 2007-2024 skal indvandringen være stigende med en faktor 8-14 gange i forhold til i år (1996), d.v.s. 8 gange flere år 2007 og 14 gange flere i år 2024. I 1996 kom officielt 525.000 (netto, nye) fremmede til EU. Antallet pr. år skulle altså være 4,5 mill. i år 2007 og derefter voksende til 7 mill. i år 2024". Det blev gentaget af den nyudnævnte EU-kommissær Vladimir Spidla den 18. marts 2005, der nu foreslog en gradvist acceleret indvandring indtil en 12-dobling af indtaget af ikke-vestlige til EU frem til 2024: Docerende EU-kommissær (nu glemte Hans Kornø Rasmussen, at Danmark rent faktisk har en række forbehold til de seneste EU-traktater startende med Maastricht-traktaten.)
I år 2000 havde Hans Kornø Rasmussen nedtonet sit forslag til det fremtidige indtag af fremmede pr. år til Danmark til det dobbelte af det daværende antal, godt 18.000. Det kan skyldes personlige erfaringer.

Det er her selv Velfærdskommissionen står af og laver alternative ganskevist stærkt hypotetiske
regnemodeller, for at måske at antyde vanviddet.

Det forlyder at nu skal der være tale om kvalificeret indvandring.
Hvor i helvedet vi de finde sådanne med det system vi har og alle de kvalifikationer, der allerede
findes i landet.

Slutteligt spørger jeg: Skal vi så ikke se at lære af erfaringen, f.eks.?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-06 11:22

Selvfølgelig må jeg give dig ret omkring omkostningsniveauet, men jeg tvivler på at vi er enige om løsningen for jeg syntes det er en dårlig idé at afskaffe velfærdssamfundet og finder det yderst betænkeligt at alle oplæg til velfærdsreformer alene behandler nedskæringer og afskaffelser.

Konkurrenceevnen er selvfølgelig belastet af at skatten er høj, men det er ikke virksomhederne der betaler for meget i skat og bestemt heller ikke direktørerne og andre højtlønnede.

Jeg oplever da gang på gang at virksomhederne hulker over manglende indtjening og de gennemtvinger efter længere tids beklagelser nogle "nødvendige" reformer på arbejdspladsen, forventer ubetalt overarbejde, større effektivitet og når man så har "tvunget de lavestlønnede til at løbe hurtigere belønner man fdirektion og aktionærer for indsatsen samtidig med, at man hele tiden stiller større krav til det offentlige om vejanlæg, ja sågar nye lufthavne fordi man skal konkurrere.
Mange af de lande vi konkurrerer imod har et laverer skattetryk, men i stedet påhviler der firmaerne forpligtigelser omkring den service vi i Danmark får fra det offentlige via skatterne.

Når man hører om økonomiske problemer for store eksportvirksomheder hænger det ofte sammen med at firmaerne har ekspanderet og investeret og derfor ikke umiddelbart kan fremvise overskud og går det galt skyldes det ofte samme grådighed som får firmaerne til at gå ind på de Mellemøstlige markeder på trods af kendte risici.

Tilbage til velfærdssamfundet. Hvis man skaber et selvforsikrende samfund i stedet vil der være mange tabere og tabere er lige frem proportionalt med sygdom og kriminalitet. Sygdom hos de fattige kan man ignorere lige som i USA hvor en fattig ikke kan regne med at blive behandlet for kræft og ligende, men kriminaliteten kan ikke ignoreres og den vil koste både mange penge og menneskeliv.
Fattigdom og undertrykkelse skaber jo andre samfundsordener.

Indvandringen kan begrænses (hvis man ser stort på FN konventionerne), men forudsætningen må så være at man i stedet bruger flere penge og resourcer på at hjælpe i de områder hvor indvandrere og flygtninge typisk kommer fra så det bliver attraktivt fopr dem at blive og en del af den hjælp kan være at vi vil aftage deres lavteknologiske produkter, som vi selvfølgelig skal hjælpe demi gang med selv om det koster Europæiske arbejdspladser for man får ikke noget for ingenting og man skal heller ikke forvente, at afskaffelse af sociale sikkerhedsnet vil skabe højee velfærd.

Det er tragikomisk at se hvordan skiftende politikere vil aktivere syge, indvandrerkvinder der aldrig har arbejdet uden for hjemmet, halv og helinvalider.
Man laver fleksjob som ikke findes eller som er så lavtlønnet at motivationen til at udholde smerter mm. er svære at få øje på. osv, osv............................................>

Kommentar
Fra : Sonia112

Dato : 30-03-06 12:37

Til BjarneD
Nej, det er løn- og skatteniveauet i almindelighed med lønnen som trækker, der bestemmer omkostningniveauet i vore virksomheder - det er her hunden ligger.

Jeg taler ikke om retfærdighed, jeg skriver om, hvad der sker.

Der er væsentligt f.eks. lavere lavere skatter i Irland og England og ikke de samme omkostningsproblemer. Det er da også lidt sjovt at Spaniens offentlige sektor er 8 gange mindre end
den danske regnet forholdsmæssigt og Tysklands er cirka halvt så stor.

Ja, jeg kan se det skræmmende i systemets bortfald eller omdannelse, og det kan politikerne
også. Derfor kan det fortsætte med mindre justeringer til det bryder sammen, fordi andre udefra bestemmer det skal.

Systemet var også mest lavet til de styrende, for den nød og elendighed, der fandtes i 50-erne,
er intet i sammenligning med den vi ser i dag:

Et par enkelte kendsgerninger om udviklingen, som du måske ikke så gerne vil kende:
fra http://www.lilliput-information.com/velg.html

Bruttonationalproduktet:

(samfundskagen) i 1960 384,6 mia. 1995-kr. 1.188 mia. 1995-kr.

I skat betaltes:

i 1960 26 pct. af samfundskagen (BNP=Bruttonationalproduktet) eller 100 mia. 1995-kr., i 2001 51,5 pct. af samfundskagen eller 612 mia. 1995-kr.[2]

Offentligt ansatte:

i 1960 406.000, i 2001 ca. 850.000.

Samlede antal beskæftigede steget med:

600.000 i perioden 1960-2001, hvoraf 450.000 til det offentlige og 150.000 til salgbar produktion.

Antal modtagere af overførselsindkomst:

i 1960 var 600.000, i 2001 1.822.000, heraf 1.100.000 i de erhvervsaktive aldre, hvoraf 700.000-800.000 ledige eller ”på sidelinien”, d.v.s. som modtagere af dagpenge, bistandshjælp, førtidspension eller anden overførselsindkomst (det hele omregnet til helårsmodtagere).

Offentlige pengeoverførsler og tjenesteydelser:

udgjorde 20 pct. af samfundskagen i 1960, i 2001 44 pct. af samfundskagen[3].

Offentlige tjenesteydelser:

udgjorde 14 pct. af samfundskagen i 1960, i 2001 28 pct. af samfundskagen[4].

Offentlige pengeoverførsler:

udgjorde 6 pct. af samfundskagen i 1960, i 2001 16 pct. af samfundskagen[5].

Den danske stat skyldte:

i 1960 59,3 mia. 1995-kr., i 2002 573 mia. 1995-kr.

Ændringer kort i perioden 1960-2001:

At dele: 3 gange mere
At betale i skat: 2 gange mere plus
63,7 pct. af produktionsforøgelsen

Til at hjælpe: mere end 2 gange flere
At understøtte: mere end 3 gange flere
Statens gæld: 9,7 gange større

Vh.
Sonia

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-06 13:18

Hvor ved du fra at det er skatten? Dem der påstår det har et kolosalt overskud til investeringer som de så laver skattecirkus med.
Lønnen er ikke høj i forhold til prisniveauet når vi taler om lønarbejde, men dem i toppen snyder ikke sig selv og da de siger, at det ikke går godt er de åbenbart ikke deres løn værd for det er en myte at virksomhederne lider under skattetrykket. Statistikkerne viser jo, at de der betaler mest i skat er små selvstændige og akkordlønnede arbejdere, der for begge parters vedkommende ofte kommer til at betale for det senere i livet.

Det er interessant at liberalister er så ivrige efter at tage fra de fattige og give til de rige.
Dine statistikker imponerer mig ikke da jeg som tidl. statsansat kender indberetningskriterier.

Kommentar
Fra : Sonia112

Dato : 30-03-06 19:01

Til BjarneD
At højere skatter medfører større lønkrav, der oftest indfries, når der er så godt som fagforeningmonopol, det ved enhver.

Ikke desto mindre er det lønomkostninger (alt inkl.), der får virksomhederne til at flytte og til ikke at slå sig ned med nye produktioner. Samtidig har man vel også erkendt dette helt eller delvis, nu man kører med greencard-ordning m.v. med 25 pct. skat de første tre år, fordi det er forudsætningen for at tiltrække den arbejdskraft, som paradoksalt nok hævdes at mangle hele tiden.
Nej, den .......ist kan du godt glemme. Fordelingspolitik er ingenlunde min ærinde. Hvis skatterne
nedsættes mere end pengelønnen, så vil de tiltrække både produktioner og kvalificeret arbejdskraft.

Du kan sige at kapitalen til produktionsformål faktisk er blevet for lille:

Virksomhederne investerer kun, hvis deres fortjenstmarginer betinger produktionen eller eventuelt en ændret/tilpasset produktion. Forskellen mellem omkostningerne og den forventede omsætning (afsatte mængde ganget med prisen), som disse omkostninger produktionsstyk for styk kræver, er for ringe til at hen ved 700.000-800.000 arbejdsløse ud af godt 2,8 mill i den officielle arbejdsstyrke eller 3,5 mill. af de reelt arbejdsdygtige efterspørges i produktionen. Kan tilstrækkelig forskel eller margin realiseres ved et lavere produktionsniveau, gennemføres det måske ved det lavere niveau, også hvad angår beskæftigelsen, såfremt bedste andet alternativ er ringere. Det er det ikke, når vi ser på danske forhold.
Passive afkast uden for produktionen eller produktion i udlandet er at foretrække. Derfor føres købekraften over i privat kapital uden for produktionen eller ud af landet: Kapitalisation: http://www.lilliput-information.com/kapt.html

Forretninger/virksomheder investerer ikke p.g.a. prismarginaler, men som følge af tilstrækkeligt fortjenestgivende pris/omkostningsmarginaler. Problemet er således ikke éndimensionelt, men i alt fald to- og som oftest flerdimensionelt. Det er blevet sagt, at Keynesianere ikke kan tænke i mere end én dimension ad gangen. Er det sandt, kan det ikke undre, at de økonomiske kommentatorer i udlandet om noget er éndimensionelle. I Danmark findes ingen.

Vh Sonia

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-06 19:17

Du er en stakkels vildledt!

Kommentar
Fra : Sonia112

Dato : 30-03-06 19:51

Ja, naturligvis.