/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
obligationslån eller rentemax
Fra : hightowernr1
Vist : 1071 gange
125 point
Dato : 25-03-06 14:01

Vi står og skal lave kredit lån om, men er meget itvivl om hvad vi skal gøre.
Skal man lave et rentemaxlån på 5% over 30 år. Eller er det bedre med et obligationslån til fast rente på 5 %. Er godt klar over at omkostningerne er størrer ved et rentemax. Ved omlægning af lån, skal vi have en del penge ud( Forhøje) og regner ikke med at skal låne igen de næste mange år, med mindre der kommer noget helt uventet på tværs.
Nogen der har et forslag???

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 135 point
Dato : 25-03-06 14:47

Det er altid svært at afgøre......

Personligt ville jeg tage et 5% fast rente. De forskellige melding er at rente vil stige og 5% er stadgivæk en lav rente.

Tager du et rentemax lån, så får du selvfølgelig en rente omkring 3,8 - 4% i rente da det er et flexlån, men som du selv nævner koster det en "straf rente" for at have rentemax.

Men det er altid svært, forventer du at rente ikke flytter sig, så er rentemax fint da det giver pt den laveste rente, stiger rente kommer du ikke til at betale mere end 5%+ "straf"

Tager du et fast rentelån betaler du 5% nu og 30år frem, så ved du altid hvad du har at gøre godt med.

Som renterne er lige nu, kan det være næste lige meget hvilket lån du tager.

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 25-03-06 15:00

Jeg vil anbefale at tage et fastforrentet lån. (vi har selv lige omlagt lånet) Renten skulle ifølge alle meldinger stige 0,5% til d. 1. april, hvorved de to lån kommer meget tæt på hinanden. Med det fastforrentede lån er dine konverteringmuligheder bedre og du er garanteret at du aldrig vil skulle indfri lånet til over kurs 100

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 27-03-06 10:39

Er "straffen" noget der kan reguleres på? For hvis ikke, så er det vel ÅOP ved max-renten man skal kigge på for at sammenligne de 2 typer lån?
(Jeg står også og skal tegne nyt lån, og er heller ikke ret erfaren i det)

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-03-06 11:24

De gebyrer/"staf rente" er fastlag, dem kan der ikke pilles ved.
De udgifter som er til staten m.m. er faste, men man kan formentlig få kreditforeningen til at ændre på gebyrerne for oprettelse af lånene. Det afhænger selvfølgelig af kreditforeningen, lånest og evt. andre låns størrelse og din personlige forhandlings evne.

Godkendelse af svar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-03-06 17:04

Tak for svaret thulin.
Vi er nu blevet enige om at tage et rentemaks lån på 30år ved nykredit med et rentemaks på 5%, Vi har forstået sådan, at den mdr. ydelse aldrig vil blive højere end ved et obligationslån på 5%. Så er det vist det smarteste, da vi heller ikke regner med at vil ændre vores lån igen, og hvis vi gør, er omkostnigerne vist lidt dyrere, men det må vi så tage til den tid...
Der skrives under sidst på ugen, og så det gang med renoveringen, Så det næste problem, sgu´nok hvordan man får fat i de forskellige håndværkere.