/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kan ikke slette en mappe i windows XP
Fra : sparx
Vist : 898 gange
20 point
Dato : 28-11-02 12:51

I mit temp bibliotek/mappe på min windows XP installation ligger en mappe med en invalid reference... Jeg tror det hænger sammen med at jeg modtog en zip-fil indeholdende en virus inficeret fil. Den opsnappede Norton AV og slettede filen. Men når jeg så vil slette mappen, får jeg en fejl om at filen ikke kunne findes...?

Så kan man sige om det ikke er ligemeget om mappen ligger der... måske! men det har den konsekvens at jeg ikke kan kører et program som søger efter trojanske vira - idet den staller ved mappen.

Kan man starte win i fejlsikret og så slette den? Eller er der nogen der har nogle andre forslag...?

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-11-02 13:08

Lige netop som du siger. Jeg ville prøve at slette den fra fejlsikret tilstand. Filen er vel ikke sat i karantæne?? Prøv at se på din scanner om den sidder der. Du skal lige vide at hvis den er i karantæne så er den 100% indkabslet og der kan intet ske med din puter.

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-11-02 13:12

Det kunne også være en idé at scanne online fra et konkurrerende firma, feks. fra TrendMicro på http://www.housecall.antivirus.com og se hvad den finder.

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 28-11-02 13:13

Den er i karantæne så jeg er ikke nervøs for smitning, jeg vil bare gerne af med mappen således mit andet program kan køre sine ugentlige scans...

Hvordan starter jeg i fejlsikret tilstand?

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-11-02 13:19

Tryk F8 i opstarten og vælg Fejlsikret Tilstand

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 28-11-02 13:22

Gå ms-dos (fra diskette) eller prøv først med komandoprompt (start-alle pro.-tilbehør-komandoprompt)
Husk hvor filen ligger Ex. (C:\windows\temp\filen_du_vil_slette.X Du skal huske fil-endelsen.

I Dos skriver DEL "C:\windows\temp\filen_du_vil_slette.X" Så skulle den forsvinde

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 28-11-02 13:30

Jeg har allerede prøvet fra kommando-promt godt nok med en del *.* når jeg står i den korrekte mappe, men uden held.

Prøvede faktisk også at boote fra en diskette, men kunne ikke finde mit primære drev?
Jeg har 2 hdd og 2 partitioner på hver, og kunne kun fra diskette se de 3 som ikke er den hvor winXP er installeret på??? et andet godt problem.

Eller også fatter jeg bare ikke hvad jeg laver - for den burde vel hedde c:, men disketten var godt nok en winMe start.disk aner ikke om det har nogen betydning.

Kommentar
Fra : mikkelnh

Dato : 28-11-02 13:32

som det føste syntes jeg at du skal genstate computern og når der står stater windows xp skal du trykke f8 så vil der komme en boks frem der skal du vælje start i komando popt når du kommer ud i komandu popt skal du bare slette filen (komendu popt liner dos)

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 28-11-02 13:49

Du kan fint bruge en winme diskette, men dine drev er sikkert ntfs-formateret og derfor usynlige i dos. Prøv at ophæve karantænen og forsøg en gang mere med komandoprompt DEL "xxxxx/xxxx.xx" Og hvis den ikke slettes, så giv lige et prej om hvad der sker?

Mvh Rasmus

Accepteret svar
Fra : rkl

Modtaget 30 point
Dato : 28-11-02 13:52

Tilføjelse åben komandoprompt skriv del og mellemrum, dump filen i vinduet. Enter

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 28-11-02 14:12

yes, min winXP er NTFS.

HVordan ophæver man karantæner i NortonAV2003 - jeg tror ikke det kan lade sig gøre - kun ved at slette filen?

Jeg er på arbejde nu og kan først prøve det af i aften....

Kommentar
Fra : Hks

Dato : 28-11-02 14:33

Åben Norton Klik på Reports. Her står bl.a. quarantined items og her kan du ændre regler for dine filer.
Det er muligt at du i fejlsikret tilstand ved hjælp af denne menu kan lade norton slette filen, ellers ophæv karantænen og slet fra dos.

vh Ramus

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 28-11-02 16:17

Du kan evt. også prøve at gå ind på siden www.pandasoftware.com
Der kan du lave en scanning online på din maskine og dermed se, om din virus er aktiv og så kan Panda Antivirus slette din virus.

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 28-11-02 16:18

Du kan evt. også prøve at gå ind på siden www.pandasoftware.com
Der kan du lave en scanning online på din maskine og dermed se, om din virus er aktiv og så kan Panda Antivirus slette din virus.

Hilsen Nakita

men husk at slå din Norton fra først

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-11-02 18:27

Hej sparx, så er jeg tilbage. Har du virkeligt prøvet onlinescanning fra housecall?
Hvis filen ikke kunne findes så kan det måske være at du ikke har åbnet for skjulte filer. Prøv det.

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 28-11-02 18:43

Godt - jeg har nu checket NortonAV, der er ikke noget i karantæne. OG DER INGEN VIRUS på pc'en...

men der ligger nogle zip-filer/mapper i c:\documents&set..\lokaleindst...\temp
kalder midlertidig mappe for og så zipfilens navn.zip
som jeg ikke kan slette...
får fejlen:
Der opstod en fejl under sletning af filen eller mappen.
Det er ikke muligt at slette filnavn.com: Den angivne fil blev ikke fundet. Kontroller at stien og filnavnet er korrekt.

Denne kan jeg svagt huske blev opsnappet af NortonAV i sin tid da jeg forsøgte at åbne zip-filen, men den er ikke under reports i NortonAV...

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 28-11-02 18:52

Problem løst! Jeg kørte i dos prompt vindue - rd /s /q og så stien til zip mappen, det kunne sluge den.

Og i øvrigt prøvede jeg at starte i fejlsikret med F8, men det førte hver gang til almindelig logon, hvor jeg skal vælge bruger og indtaste mit password...

Godkendelse af svar
Fra : sparx

Dato : 28-11-02 18:58

Tak for svaret rkl. Du kom tæt på, men jeg lærte i det mindste at man kan dumpe filen i vinduet, istedet for at skrive det hele