/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Ide til forsøg
Fra : hensker
Vist : 729 gange
50 point
Dato : 24-03-06 00:49

Hej,

jeg skal her i de følgende uger lave et fysik forsøg.
Jeg har fysik på niveau B på HTX og jeg har haft følgende emner:
Bevægelses lære, kræfter, arbejde, energi, effekt
Varmelære
Ellære
Bølgelære

Men jeg har ingen ide til hvilket projekt jeg vil lave, så jeg ville spørge om i havde nogen forslag til hvad man kunne lave. Jeg interesserer mig temmeligt meget for fysik, så projektet må godt være lidt krævende.

Men jeg vil bare gerne have noget inspiration, mvh. Henrik

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 24-03-06 01:59

Hvis du skal bevise krævende fysikforsøg kræver det en del matematik -- så niveauet bestemmes nok mere af det....
Bare eks. at forklare hvorfor et pendul kan bruges til tidsmåling kræver en del....

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 50 point
Dato : 24-03-06 02:40

Dokumenter ved forsøg og beregninger hvordan ASC (automatisk stabilitets kontrol) virker i biler

=Bevægelses lære, kræfter, arbejde, energi, effekt - i en samlet (barsk) opgave

Den kan selvfølgelig brydes op i mindre bidder... Niveauerne før ASC = Reduktionsventil på baghjul og ABS - Årsager og virkninger.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-03-06 05:51

Hele problematikken om lys er en bølgebevægelse, eller en partikkel er spændende, fordi resultatet er afhængi af forsøget. du kan opstille forsøg der beviser og modbeviser begge ting,og hvor du kan få megen inspiration i Ghothes farvelære, der er en stor moppedreng af en bog, med mange illustrationer, og en anderledes opfattelse end di ting Newton kommer med i sin lyslære.

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 24-03-06 12:15

Ja det lyder riftig interessant det hele. Den med ASC bremserne virker meget interessant da jeg rigtig godt kan lide at arbejde med bevægelses lære osv., men det kan være den er noget svær for mig. Jeg har fysik lige nu, så jeg vil spørge min fysiklærer om hant tror jeg kan klare den med ASC bremser.

Godkendelse af svar
Fra : hensker

Dato : 24-03-06 12:35

Din ide med at arbejde med ASC var deværre for beværligt, men det gav mig en ide til at arbejde med impulser. Jeg tænkte lidt på at se hvor hurtigt et S-Tog kan accelerer eller deaccelerer uden at man vælter omkuld Så du har helt klart givet mig noget rigtig godt inspiration.