/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
ftp server
Fra : Fox_dk
Vist : 516 gange
100 point
Dato : 18-03-06 18:57

Hej

Jeg har 2 pc'er koblet sammen på en switch for at dele internet. Hvordan for jeg dem til at lave direkte forbindelse med hinanden? Når jeg vil køre ftp server sender den over internettet i stedet for LAN.

mvh.
Fox

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-03-06 19:39

Du kan vælge at udskifte din switch med en router, så har du allerede et lokalt netværk, hvor du blot skal dele mapper i begge maskiner, eller i hvert fald i den der skal køre som server.
Switchen kræver et ip-adresse for hver maskine, som du nødvendigvis skal have på nettet, da switchen ikke har intelligens til denne handling. Dog kan du køre lokalt, hvis du henvender dig direkte til den anden maskines IP-adresse, og alligevel kan du ikke være sikker på, at den ikke køre ud på nettet.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 18-03-06 22:04

Du kan som severino skriver købe en router..
Du kan også definere en fast ip på begge computere.. men det betyder at du ikke kan komme på nettet i den tid....
Du kan også gøre det at du sætter et netkort mere i hver computer og kører et kabel direkte mellem de 2 netkort og definerer en fast ip for de 2 netkort.. på den måde kan du stadig være på nettet... men det er nu meget nemmere med en router.. køb såen en og sørg for den har firewall indebygget. det kunne feks være planet 401D.. den koster ikke synderlig meget, og er forholdsvis nem at gå igan med. Såen som du kører nu har du jo intet sikkerhed i forhold til med en router med firewall.
->Brommi

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-03-06 01:01

I spædet for ip adresser, så brug pc'ernes navne, feks pc-1 & pc2 eller hvad dine nu hedder.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-03-06 01:08

Hov

I stedet for ip adresser, så brug pc'ernes navne, feks pc-1 & pc2 eller hvad dine nu hedder.

Det er det samme når du vil dele drev/mapper eller printer.
men der skal pc'ens navn stå som \\pcnavn\mappesti eller \\pcnavn\drev:

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-03-06 01:58

Ak ja der skrives meget sludder som svar.
Når flere computere er koblet til den samme switch kan du uden viderere etablere et lokalt netværk mellem dem. Routere komplicerer sagen unødigt. Med windows i de nyere versioner ( 98 og fremover) kan computerne være ligeværdige og det er ikke nødvendigt, at en speciel af dem opsættes som server. Du skal heller ikke bruge ftp, men indstille netværksdrivere og fildelignsparametre på de involverede computere.

Det er bedst at bruge en anden protokol end tcp-ip til fildelingen . Derved mindskes risikoen for at fremmede over internettet får adgang til dine delte filer.

Opsætningen afhænger af din windows version. Send lidt oplysninger og jeg kan henvise til den rigtige vejledning. Det er lidt tricky hvis man ikke har prøvet det før, især hvis der er forskellige udgaver af windows på maskinerne.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-03-06 02:30

Sludder som svar

Der bliver spurgt om ftp server og ikke et tricky netværk

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 19-03-06 09:00

ja det er jo rigtigt vi skal jo vide hvad manden vil.
hvis han bare vil flytte filer fra en til den anden er et windows netværk jo nok og så en fil deling
her anvendes jo port 137,138,139
problemet med en switch, hvis det er den der er sat til internet og kant routeren der deler ip addresser ud, er at nu ligger ip addresserne måske i hvert segment. dette besværlig gør printer og fil deling. Altså jeg tilslutter mig router løsningen , pas også på den enkelte PC's firewall, her skal de ontalte porte igennem. håber ikke dette forvirrer mere end det gavner.
hilsen Steen