/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Salg af aktier
Fra : DJ_Puden
Vist : 613 gange
100 point
Dato : 16-03-06 10:40

Jeg har nogle aktier i min bank, og p.g.a økonomiske problemer bliver jeg nødt til at sælge dem. (Dog er deres værdi kun ca. 6000,-) Men hvis nu jeg ville sælge dem, så skal jeg betale skat af dem, ik´sandt?

Er der ikke nogen måde man kan sælge sine aktier UDEN at betale skat af dem?

Kan godt være at det er et fjollet spørgsmål, men jeg har intet forstand på det.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-03-06 10:57

Om du skal betale skat, afhænger af hvornår du har købt aktierne og om aktierne er unoterede eller noterede. Skriv tilbage.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-03-06 11:15

Husk at HVIS du skal betale skat, bliver skatten beregnet på baggrund af den avance du har opnået - du skal altså ikke betale skat af 6.000 kr. Der kan tillige være skattefrihed, hvis du har købt aktierne inden 1. januar 2006 go du har ejet dem i over 3 år.
(Aktieavancebeskatningsloven § 44)

ampere

Kommentar
Fra : DJ_Puden

Dato : 16-03-06 11:28

Okay, har lige fundet mine bankpapirer frem. Det drejer sig om noterede aktier, og jeg har haft dem i over 3 år. Dog står der beløb markeret med * er indberettet til skattemyndighederne

6.165,-*

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-03-06 11:55

Ingen skat - kun kurtage=bankomkostninger

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-03-06 12:31

Stjernebeløbet svarer til kursværdien 31.12.2005.

Du bliver ikke beskattet af en avance ved salg.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-06 12:55

Vores bankaktier har aldrig været højere end idag, så vi har lige været oppe og sælge vores. Og ellers fik vi samme oplysninger som ampere skrev kr. 11.15