/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Hvor meget er normalt at tisse
Fra : svemone
Vist : 5644 gange
40 point
Dato : 15-03-06 08:47

Hejsa.
Er der nogen der ved hvor meget det er normalt at tisse pr. døgn? I forbindelse med noget undersøgelse skulle jeg måle det. Jeg kan ikke finde noget om det på nettet, men synes det
kunne være interessant at vide. Det kommer selvfølgelig også an på hvor meget man drikker ,men konkret finder jeg det lidt mystisk, at når jeg drikker 1½-2 liter væske om dagen, at så tisser jeg 2½ liter i døgnet!!!!
Hilsen Tina

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 15-03-06 09:22

Du må ikke glemme den væske, du indtager i form af de mere solide fødevarer, især frugt og grønt. Endelig kan indtaget og udskillelsen af væske variere. Et enkelt døgn kan du sagtens udskille mere, end du indtager - men ikke målt over en længere periode, eftersom du til og med også udsondrer væske via sved og åndedræt.

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 15-03-06 09:32

Jeg kommer i tanker om: Forbrændingen af helt tørre fødevarer producerer i sig selv vand. Enkelte, meget få dyrearter som vist nok visse møl er i stand til at få tilstrækkelig væske alene på den facon.

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 15-03-06 09:34
Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 15-03-06 09:41

Aner der ikke men
Er urinen klar, for meget vand.
Er urinen lys gul, normalt.
Er urinen meget mørk, mangel på væske.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 09:56

Jeg er akupunktør og kigger på det fra en anden synsvinkel. Store mængder urin er nemlig symptom på en ubalance i en energi i kroppen.

Andre symptomer på det samme er konstant kolde fødder og kolde knæ. Natlig vandladning
Ikke hyppig vandladning, men lys urin i store mængder....

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-03-06 10:16

Citat
Store mængder urin er nemlig symptom på en ubalance i en energi i kroppen.

Store mængder urin er ensbetydende med stort væskeindtag, både gennem drikke og fødevarer + at kroppen også producerer væske, som hele tiden optages i systemet og udskilles som urin og sved (hvor det modsatte ses ved, at hos nogen fungerer systemet så ikke helt rigtigt så der i stedet ophobes væske i kroppen, f.eks. hos nogen med dårligt hjerte eller andre syfdomme).

Det hænger uløseligt sammen, for det der sker hvis ikke væskeindtaget er til stede i tilsvarende forhold som den mængde urin der udskilles, så tærer kroppen på væskebeholdningen, urinudskillelsen bliver sparsom, og personen vil hurtigt komme til at lide af dehydrering

Og svemone

Det du beskriver lyder helt normalt.

mvh dova

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 15-03-06 10:19

Lys urin i store mængder er først og fremmest et 'symptom' på stort væskeindtag, der ikke hænger sammen med voldsom svedproduktion (varme eller maratonløb fx). Enhver, der har drukket mere end tre øl i hurtig rækkefølge kender dette 'symptom'.
Akupunkturens snak om "ubalance i en energi" er mere end tvivlsom!
http://www.skepdic.com/acupunc.html
Det er de fysiologiske målinger fra linket ovenfor til gengæld ikke.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 10:30

Dova, som jeg skriver er mit udgangspunkt den kinesiske anatomi og sygdomslære - vi er ganske enige om den vestlige indgangsvinkel.

Det, der måske kunne være interessant for svemone er, om der er sammenfald i symptomerne. - Hvilket der i øvrigt oftest er.
Som regel er det dog de iskolde fødder, der generer mest. Det er rimeligt taknemmeligt at behandle med akupunktur.

DannS - Jeg ved, at du ikke ved en pind om akupunktur, så din kritik preller af

Vaxen

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 15-03-06 10:53

Væskebalancen som man behandler og udregner efter på landets sygehuse.

Indgift Udgift
væske 1500 ml urin 1500ml
mad 700ml afføring 100ml
forbrænding 300-500ml fordampning 1000ml

ved feber stiger den usynlige fordampning;

37 grader 1000ml udgift
39 grader 1500ml udgift
41 grader 2250ml udgift

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 15-03-06 10:57

hov det ser ikke ud som det jeg havde skrevet.prøver igen.

Indgift
væske 1500 ml
mad 700ml
forbrænding 300-500ml

Udgift
urin 1500ml
afføring 100ml
fordampning 1000ml

ved feber stiger den usynlige fordampning;

37 grader 1000ml udgift
39 grader 1500ml udgift
41 grader 2250ml udgift

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-03-06 12:30

Citat
Dova, som jeg skriver er mit udgangspunkt den kinesiske anatomi og sygdomslære - vi er ganske enige om den vestlige indgangsvinkel

Ja, men uanset om den omtalte anatomi befinder sig i Kina eller i Danmark, hænger udskillelse alligevel proportionalt sammen med indtaget.

For hvis ikke indtaget er til stede, kommer der automatisk mindre ud.

Hvis du f.eks lader en svamp suge fuld af vand, så kan du tage den op og klemme vandet ud af den igen, men det ka' du ikke mere, såfremt den ikke først "fyldes op igen".........See

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 12:38

Nu er der jo andre steder at tage væske fra i kroppen end fra det, vi putter i munden.

Klart, at det på sigt er sådan, men i en normalt fungerende krop er der jo 60 procent vand - og vi drikker ikke 60 procent af vores kropsvægt hver dag

See??

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-03-06 14:59

Citat
men i en normalt fungerende krop er der jo 60 procent vand

Ja, men det er alligevel meget begrænset hvad der kan undværes af det før der bliver tale om alvorlige konsekvenser, og det regulerer kroppen så selv til en vis grad, ved at nedsætte mængden der udskilles:

Citat
Det hænger uløseligt sammen, for det der sker hvis ikke væskeindtaget er til stede i tilsvarende forhold som den mængde urin der udskilles, så tærer kroppen på væskebeholdningen, [B]urinudskillelsen bliver sparsom [/B] og personen vil hurtigt komme til at lide af dehydrering

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 15:11

Det er jeg fuldstændig enig med dig i - jeg taler heller ikke om litervis i forskel. Dog nok til, at det er så mærkbart, at patienten genkender symptomet når man laver anamnese.

Den kinesiske anatomi og sygdomsforståelse er kendetegnende ved meget stor sammenhæng mellem samtlige organer og deres funktioner. Det er dette også et udtryk for - hvad der tages det ene sted gives det andet.

Dette vil jeg ikke gå nærmere ind i her - både fordi det ikke er, hvad tråden handler om, men også fordi, det er et kompliceret system, der ligger så langt væk fra vores almindelige måde at tænke krop på, at det ikke kan forklares kort. (Det har nu taget mig to år og jeg er endelig ved at fatte det )

Min hensigt med indlægget var ikke at diskutere teorierne, men at give et bud fra en anden vinkel.... Såmænd

Vaxen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-03-06 15:11

Kaffe the sodavand mælk juice mm er vandrivende, dvs de skal bruge vand for at kunne udskilles, hvilket derfor kan betyde dehydrering, hvis der ikke indtages rent vand. Det kan måske også forklare hvorfor du udskiller mere end du mener at indtage.
På denne side er der mange gode artikler om vand og hvorfor det er vigtigt at rense det for kalk og andet.
http://www.det-rene-vand.dk/drikkevand.html

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 15-03-06 16:40

En god tommelfingerregel plejer at være, at man drikker for lidt, hvis man ikke skal på toilettet og tisse hver 3. time. Omvendt drikker man "for meget", hvis man skal tisse mere end det.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 15-03-06 17:32

Under læsningen af dette sidder jeg og bliver helt tissetrængende, men det var interessant læsning.

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 15-03-06 18:17

Citat
Dova, som jeg skriver er mit udgangspunkt den kinesiske anatomi og sygdomslære
Om akupunkturens irrationelle sygdomslære: http://www.skeptica.dk/bibliotek/bav_bogen/bav_08.htm
Se ovenstående link om kroppens væskeomsætning: http://bog.kostforum.dk/handlerz/vaeske
(helt uden gammel kinesiske overtro!)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 19:08

DannS, jeg har set dit link og har et skuldertræk tilovers.... Jeg har både læst og erfaring, der er langt bredere funderet, end hvad Skeptica kan levere

Som sagt er dette ikke stedet at diskutere dette emne, men jeg deltager gerne i en tråd, der er indrettet dertil...

Vaxen

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 15-03-06 20:25

Citat
[b]Konklusion[/b]
Nogle terapeuter ser zoneterapien som en primært (muskel)afslappende teknik, som forbedrer cirkulationen og modvirker stress. Ved behandlingen etableres en social, fysisk og positiv psykologisk kontakt mellem patient og behandler. Behandlingen virker dulmende, beroligende, afslappende, søvndyssende og afstressende og fremstår som en positiv oplevelse, men er helt uspecifik. Den mangler en entydig teoretisk baggrund baseret på sandsynlige, verificerbare fysiologiske og patofysiologiske mekanismer såvel som tilsvarende psykologiske. Den medfører i kredse af metafysisk orienterede kultdannelse med tilhørende missionærer og troende.

Virkning på egentlige sygdomme er en illusion og som afslappende terapi adskiller zoneterapi sig ikke fra andre former for massage og fysiurgisk terapi. Der er derfor ingen begrundelse for at give den særstatus i sundhedsvæsenet.

Når man tager i betragtning, at de seneste v-i-d-e-n-s-k-a-b-e-l-i-g-e undersøgelser af akupunkturens virkning på smerter konstaterer, at det er fuldstændig ligegyldigt, hvor man anbringer nålene, altså, at diverse gammel kinesisk overtro om meridianbaner o.l. ikke har noget på sig, har akupunkturen desværre ikke rigtigt noget at komme med. At man som troende slet og ret insisterer på, at man baserer sig på det, som man har 'læst og erfaret', kan ikke rigtigt bruges til noget, når det i test viser sig, at akupunkturen ikke kan bruges til noget i hverken diagnosen eller behandlingen.

Og det her er skingrende vanvid:
Citat
Store mængder urin er nemlig symptom på en ubalance i en energi i kroppen.

"en ubalance i en energi"!!!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-03-06 20:32

Jeg har ikke i sinde at indgå yderligere diskussion i denne tråd...

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 15-03-06 21:24

Det kan jeg sådan set godt forstå!
Du reagerer på et spørgsmål fra en person, der ene og alene på grund af konkrete målinger undrer sig over en tilsyneladende uoverensstemmelse mellem væskeindtag og -udskillelse. I stedet for at ville forklare det logisk, begynder du at sygeliggøre problemstillingen ved at gøre det til et symptom på en ubalance i en energi:
Citat
Jeg er akupunktør og kigger på det fra en anden synsvinkel. Store mængder urin er nemlig symptom på en ubalance i en energi i kroppen.
Andre symptomer på det samme er konstant kolde fødder og kolde knæ. Natlig vandladning
Ikke hyppig vandladning, men lys urin i store mængder....
Denne sygeliggørelse er der ikke den fjerneste grund til. Den er uvederhæftig og egentlig ret uforskammet, selv om den muligvis er fremsat i bedste mening. Fx har nogle fødevareemner vanddrivende virkning, hvilket vil kunne have den effekt, som Tina beskriver - men på længere sigt må væske(=vand)indtagelse og -udskillelse nødvendigvis balancere, jævnført det opstillede eksempel her: http://bog.kostforum.dk/handlerz/vaeske

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 16-03-06 19:13

Nu har Vaxen jo sådan set ikke påstået, at hun sider med den skinbarlige sandhed, vel? Så klap lige hesten!
Svemone har stillet et spørgsmål, og både du og jeg og Vaxen og alle andre har jo lov til at byde ind med hver VORES synspunkt. Det lyder godt nok som om hele den alternative verden har pisset på din sukkermad!

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 16-03-06 19:45

Du skal ikke være så sur, Satellit! Surhed er nemlig symptom på en ubalance i en energi i kroppen.
Andre symptomer på det samme er ...

Ja, du har ret! Jeg hader, når såkaldte alternative enten sygeliggør folk uden grund eller tilbyder dem falske forklaringer og falske kure for deres sygdomme. Så holder det op med at være noget så harmløst som "hver VORES synspunkt." Så begynder de at kunne gøre regulær skade!
http://www.skeptica.dk/bibliotek/bav_bogen/bav_09.htm

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-03-06 22:05

DannS, din argumentation beviser, at du ikke ved en disse om, hvad du snakker om.

Lad det dog ligge og forhold dig til spørgsmålet....

Og tak for støtten Satellit - synes nok også, at der foreligger en lille overreaktion her.... Jeg går dog ud fra, at svemone er i stand til at sortere, hvilke indlæg hun kan bruge og hvilke hun ikke kan...

Vaxen

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 16-03-06 23:25

Vaxen kender måske den akupunktør, der omtales i artiklen? http://www.skeptica.dk/bibliotek/bav_bogen/bav_09.htm

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 17-03-06 00:44

du virker lam i hovedet dann. i skeptikere er ulidelige alle steder på nettet og det eneste i laver er at hetze og forfølge alternative behandlere.

er de blevet trætte af at høre på dig inde på "selvet" ???

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 17-03-06 07:03

En ting er sikkert, du taber dig, da dit væsketab er større - end dit væskeindtag.
Det er ikke sundt, og hvis du bliver ved, kan det få alvorlige følger.
Nyreskade, svigt af andre organer,- på lang sigt....
Det kan være du tager medicin, der virker urinfremmende.
Jeg tror, du burde få en SNAK med din læge.
---
Og det sidste sted jeg ville henvende mig, er til en alternativ behandler.

Kommentar
Fra : svemone

Dato : 17-03-06 07:58

Hej. Det er mig, der spurgte hvor meget det er normalt at tisse pr. døgn.
Jeg fik svar på det. Kan jeg herefter gå ind og fravælge at få flere mails omkring emnet?
Nu er der kommet 28 kommentarer som jeg ikke kan bruge til noget. Det lader til at
nogle personer har brug for at chatte om emnet. Det har jeg ikke lyst til at deltage i
og bliver irriteret over alle disse mails.
Nogen der ved hvordan jeg slipper for dem?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-03-06 09:18

Du er vist nødt til at vælge ét af dem som svar, for så får du lukket spørgsmålet. Men det med at folk chatter i ens spørgsmål, det er jo en del af "pakken". Det er sørme svært at forbyde folk. Men du kan lukke spørgsmålet somsagt og du kan blackliste dem, du aldrig gider at høre fra igen.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 17-03-06 10:37

svemone ------
Så kan det undre mig, og sikkert alle andre, hvorfor du så ikke smider en kommentar, eller bare lukker dit spørgsmål, når du selv har fundet svaret.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 17-03-06 10:39

Og du kan ikke finde et korrekt svar nogen steder, hvor der står, hvor meget du SKAL tisse.
Der findes ikke nogen regel.
Men har fundet svaret, syntes jeg du skulle give os andre det.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-03-06 03:29

svemone har nu 8 spørgsmål på kandu, ingen der er besvarede, nyeste 15-3-06

svemone du var sidst logget ind 17-3-06,
du kan da ikke undgå at vide hvad dette sted går ud på.