/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DMA er slået fra?
Fra : Toves_Henrik
Vist : 757 gange
300 point
Dato : 14-03-06 08:46

Hej derude
Jeg har fået et problem og håber jeg kan få lidt hjælp.
Jeg faldt for et medarbejdertilbud på en IBM R52 og skiftede min HP ud, men ak den er så sløv så sløv og nu hvor jeg skal overføre en cd fra mit videokamera kommer der en besked om at DMA er slået fra og at den ikke fungerer korrekt og at den skal aktiveres hvis den skal virke korrekt.
Hvor svært er det
Hvad er DMA - gør den gavn når den er slået fra- hvorfor kan den slås til og fra???
hilsen Henrik
Ja og nu skal jeg så tage stilling til om det er et svært spørgsmål, ja det syntes jeg, så du får 300 store point fra maig.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-03-06 09:15

Hejsa
DirecktMemoryAccess

inden du gør noget drastisk, så tjek først din bios, her ska ldu finde et et punkt hvor det står noget
med "PIO" mode sæt den til enabled eller auto ligeledes et punkt hvor det står noget med
Ultra dma mode også her enten enabled eller auto.
liges skal der også i "standard setup" udfor harddiske og cdrom drev stå enten auto i "mode"
eller "lba"

dette skulle aktivere dma i Windows også.....

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 14-03-06 09:59

Ikke for at forvirre, men hvis du ikke er tryg ved at komme i Bios, så tjek dette først:
"DMA (Direct Memory Access) er en måde, hvorpå harddiske og cd-rom-drev kan flytte data uden om computerens processor, som derved får tid til at udføre andre opgaver. Højreklik på Denne Computer, vælg Egenskaber og herefter fanebladet Enhedshåndtering. Marker det diskdrev eller cd-rom-drev, du vil ændre indstillingerne for og tryk Egenskaber. Slå DMA til på fanebladet Instillinger. Windows kommer med en standardadvarsel, som du kan svare OK til. Opstår der fejl med DMA, slår Windows selv denne indstilling fra."

Når du er inde i Enhedsorientering, så tjek lige det samme under IDE ATA/Atapi Controllere (kan godt hedde noget andet på din pc)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-06 10:12

De foregående svar er gode nok men ikke udtømmende.

DMA betyder direct memmmory acces. Det er en måde som computerens controler kan bruge til at overføre data direkte fra en ydre enhed til en anden uden at det skal ind og behandles i processeren undervejs. Det fremmer bl. a skrivehastigheden på harddisk, især når processeren også har andet at lave.

Hvis du har skiftet til en nyere harddisk i maskinen, skal du være opmærksom på om der bruges det rigtige kabel, som understøtter , en moderne hurtig disk , ved DMA . Disken skal også sidde yderst på kablet, hvis der kun er en. Problemet kan også være at du har flere harddiske i maskinen, som ikke ikke kører optimalt sammen.

Win 2000 vil normalt ikke bruge DMA , hvis det er installeret uden denne funktion aktiveret. Så det kan krve ny installation af styresystemet at

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 14-03-06 10:46

Hej,

Keep it simple og brug denne her:

http://www.real-knowledge.com/dma.htm

Mvh. Lars