/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katteseng
Fra : Pythagoras
Vist : 2854 gange
100 point
Dato : 13-03-06 15:08

Vores kat ynder at ligge i sofaen, når han er inde, og det må han skam også godt, problemet er bare at ingen af os synes særlig godt om hår i hele sofaen

Så ... han har fået en aflagt fleeceplaid at ligge på ... men den er dum i forhold til statisk elektricitet, så den arme kat få stød, hver gang vi rører ham

Derfor er jeg nu på jagt efter en rigtig katteseng, der kan stå oppe i sofaen. Den skal være min. 50 cm på længste, indvendige led (eller diameter), da han er ret stor, og så skal den være blød, vamset og vaskbar (enten hele sengen eller blot betrækket) - og ikke mindst i nogenlunde neutrale farver.

Jeg har forelsket mig lidt i denne her:
http://www.avifauna.dk/product_info.php?cPath=357_363&products_id=5685
(blot modellen større) - Men fragten ... uha ...

Nogen der har et godt tip til en fornuftig (ikke statisk elektrisk) katteseng, til en lige så fornuftig pris ? Også gerne fra udenlandske butikker - det skal ikke komme an på det

Eller evt. andre tips til sofa-beskyttelse ? Det må jo være en kendt fænomen med de kattehår overalt ...

/Pyt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-06 15:42

Sådan en katteseng som den i dit link, er om muligt endnu mere statisk elektrisk end fleeceplaiden, da både yderstoffet og fyldet er lavet af nylon/polyester kunststof.
Men kan også købes i din lokale dyrehandel, hvor der ikke kommer fragtomkostninger på.

Statisk elektricitet er et problem ved visse temperatur/luftfugtighedsbetingelser.

Og lige i denne tid, døjer vi også med, at kattene får stød når man rører ved dem, også selv om de er ude og langt væk fra både fleece og polyester.

Du kan evt. sørge for, at luften i boligen iokke er for tør, for det forværrer problemet...de gammeldags vandfordampere man monterede på radiatoren var slet ikke så tossede, da de fjernede en del af den statiske elektricitet.

Og så kunne du evt. kigge efter et tæppe eller seng til misser, der er lavet af bomuld eller andet naturmateriale, da det ikke er leder for elektriciteten.

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-03-06 15:49

Lav en selv.
Enten i træ, eller skumgummi.
Jeg har bygget en lille bakke ca: 45x35x10 og beklædt den med et stykke gulvtæppe.
Den står i vinduet, og katten elsker den bare.
Ingen grund til alt det dyre, katten er ligeglad.
Af skumgummi kan du købe noget F.eks. 10 cm tyk skumgummi, og skære 1 bundstykke og et til sider, som du skærer et passende hul i. Eller flere lag, det er op til dig.
Limes med almindelig trælim.
Bagefter kan du beklæde det med det her vatfidus, for at gøre det bødt at ligge på.
og sidst kan du betrække det med et pænt stykke stof.

Kommentar
Fra : wasabiwoman

Dato : 13-03-06 15:53

Brug et tæppe i et andet materiale, der ikke bliver statisk. Et tæppe kan du nemmere smide i vaskemaskinen el. ryste ud af vinduet - en stor fordel, hvis man har udekat. Og et tæppe i sofaen er da pænere end en katteseng - synes jeg.

Jeg har i tidens løb haft mange katte og har købt adskillige krassesøjler, kattehuler, og andet udstyr. Resultatet har altid været, at kattene har kigget først på udstyret, så på mig, rystet på hovedet og lagt sig/ leget der, hvor de plejer Det er ikke sikkert at katten vil synes at kattesengen - du er faldet for - er lige så dejlig, som du synes den er.

Jeg bruger selv blomstrede bomuldstæpper af den slags, der er populære om sommeren som picknick tæpper. Dem har jeg både til hund og katte -meget nemt, bare ind i vaskemaskinen og så i tumbleren. Du kan sikkert også finde et uden blomster - hvis det ikke er din stil

Kommentar
Fra : wasabiwoman

Dato : 13-03-06 16:01

Lige en tilføjelse: mine bomuldstæpper er vattæpper. Dejligt bløde også når de ligger på gulvet - vores hund er for stor til sofaen

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-03-06 16:11

wasabiwoman
Helt enig, katte får man ikke til alt.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 13-03-06 16:30

Selv om du laver/køber den lækreste katteseng til din... kat skal du ikke forvente at den gider ligge i det nye vidunder.
Her ligger de i kradsertræerne, som har HÆNGEKØJER (de ér et HIT) og ellers ligger de på tæpper og et udvasket tæppe på gulvet. Vi har uldtæpper, dem elllskkkkkeerr de at ligge i/på.

Og ellers er radiatorsenge også virkelig brugte. Og de kan også hænge BAG på sofaerne, hvis man ikke lige har en radiator der passer til.

Kig evt. her: www.likita.dk

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 13-03-06 16:31

Mht. sofabeskyttelse har vi lagt (ens) lagner ud over vores sofaer "når det bare er os."

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-03-06 17:30

Gør-det-selv-idé: Du kan lave et kattetæppe til at ligge på dens ynglingsplads på sofaen, køb noget tykt bomuldsvelour, lav to sider i cirka hovedpudebetrækstørelse, sy dem sammen ret mod ret,med en åbning i siden til bagefter at lægge et eller to lag pladevat i og sy siden sammen. for at pladevattet ikke skal blive ujævnt fordelt under vask, så sy a la pacht work i tern cirkler eller hvad du du synes for at holde sammen på det. Pladevattet er statisk, men den tykke bomuldsvelour vil forhindre det,. Katte kan godt lide naturmaterialer og noget der føles lunt og blødt,når de skal putte medmindre selvfølgelig de får det med varme

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-03-06 17:42

vattæpper hygger de sig i - og vil du endelig have noget der ligner en kattehule/seng - så køb en brugt babymoses kurv - dem af bomuld - de kan vaskes og der kan lægges rent på osv

meeeeeeeen - katte lægger sig nu bare hvor de har det godt -

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-06 19:03

Mange huse har kold træk langs gulvet, defor vil katten gerne ligge lidt højt. I en sofa på en skammel eller lignende. De færdigkøbte kattehuler er skrækkelige, og en normal sund kat vil helst undgå dem.
Statisk elektricitet skyldet føst of fremmest katten egen pels. det kan hjælpe hvis den ligger på noget rimeligt ledende. Bomuld er nok bedst og så kan det vaskes ordentligt. Brug vakemiddel uden parfume.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-06 19:03

Mange huse har kold træk langs gulvet, defor vil katten gerne ligge lidt højt. I en sofa på en skammel eller lignende. De færdigkøbte kattehuler er skrækkelige, og en normal sund kat vil helst undgå dem.
Statisk elektricitet skyldes først of fremmest katten egen pels. det kan hjælpe hvis den ligger på noget rimeligt ledende. Bomuld er nok bedst og så kan det vaskes ordentligt. Brug vakemiddel uden parfume.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-06 19:03

Mange huse har kold træk langs gulvet, defor vil katten gerne ligge lidt højt. I en sofa på en skammel eller lignende. De færdigkøbte kattehuler er skrækkelige, og en normal sund kat vil helst undgå dem.
Statisk elektricitet skyldes først of fremmest katten egen pels. det kan hjælpe hvis den ligger på noget rimeligt ledende. Bomuld er nok bedst og så kan det vaskes ordentligt. Brug vakemiddel uden parfume.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-03-06 09:37

Citat
transor> Mange huse har kold træk langs gulvet, defor vil katten gerne ligge lidt højt.

Det er noget pjat.!!!!!!!Selv her med gulvvarme ligger de højt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-03-06 10:32

nemlig taliskoko

og ganske klogt at katte - de har deres instinkter i orden og er klar på at de bedre kan forsvare sig når de er i højden

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-03-06 11:55

Har haft en kat, der kun ville ligge i gulvhøjde---gad vide om den havde højde skræk

Ellers elsker de højder, kravler op ad gardinerne, for ligge helt oppe ved loftet, og se hvad der foregår rundt om sig.

Min kat har for vane at hoppe fra et træ, over på hustaget, hvor jeg så nogle gange må hjælpe den ned.
For doven til selv at komme ned.

Og for bedre at kunne forsvare sig, eller jagt.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-03-06 12:44

Du kan købe dem i de fleste store dyrehandlere. Det kan man i hvert tilfælde her på Fyn. Og det er en stor stofseng, med skumgummi i så den er dejlig blød - minder om en kattekurv bare en blød udgave. Og dem kan man få med et betræk der kan tages af. Vores kat har et velour tæppe på sofaen, og det er den super glad for.

Og så er vores kat vidst lidt tosset for hun er total forelsket i en gammel dåse sodavandskasse som nu er blevet til en af hendes senge på gulvet. Ret morsomt.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-03-06 13:58

høh - her bruges alt der er lunt - hyggeligt og trygt - samt alt der er i en højde der ikke lige kan nåes af "fjenden". (idag er det vist mig der er fjende nr 1 - hun ligger på det lave klædeskab og lurer LOL)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-03-06 15:13

Hehe min gamle kat sys det var sjovt at lægge sig op må min kini ovn som hang på væggen, det var lige i hovedhøjde, så når man gik forbi fik man lige et "gok" i nødden. Ret morsomt.

I det hele taget er en kat et morsomt dyr at have

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-03-06 15:34

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-03-06 16:02

kini ovn = mini ovn

Hehe staveplade til mig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-03-06 18:31

beklager bubble - min staveplade er i brug så du får den ikke

ps.. har du forsøgt at varme ovnen op mens katten ligger der ????

nå stakkels phytagoras - det her udvikler sig til alt andet end lige spørgsmålet - håber vi bliver tilgivet og fluebenet er fjernet

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-03-06 18:51

Hehe nej dog ikke miritdk.

Men så ku den da have holdt varmen....ss
Jeg havde også sådan en cube reol rumdeler, der sys den også det var sjovt at kravle ind i et rum og komme hoppende ud på den anden side. hehe, man var ind imellem ved at dø af skræk...

Og det mest morsomme var når den kravlede ned i min sportstaske og gemte sig, når man så gik forbi kom den springene op efter en..ret morsomt syn.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-03-06 19:05

oh ja katte er spændende og morsomme - jeg har en posekat - forklaringen er vist at jeg engang lod den kravle ned i en indkøbspose - siden har den synes det er ret sjovt - og jeg har siden været hundeangst for at den ville komme noget til hvis man lige overså det - så jeg kigger i indkøbsposer - altid !!!!

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 21-04-06 19:53

miauuuuuuuuuuu....
min lille dejlige pigemis, hun har helt sit eget værelse med helt sin egen seng/sovesofa...skam en rigtig en af slagsen....
det vil så dermed sige..............da min søn i sin tid flyttede blev der jo et værelse ledigt og det blev så istandsat og min nuværende kat kom til og indtog værelset og sengen efter ikke mere gide ligge i sin dejlige kurv med tæppe og det hele..
hun begyndte at pisse i den og så var det slut
nu ligger hun under tæppet, et billigt et fra jysk...de der spejdertæpper og ydermere det gamle tæppe der lå over den gamle sovesofa...der har hun det dejligt, ,mørkt, varmt og roligt når hgun vil være i fred....
er jeg herinde som nu, så kommer hun og lægger sig i stolen ved siden af og sover videre....
om natten sover hun på et gl.håndklæde i fodenden og om aftenen på et gl. håndklæde i lænestolen...'
gl. håndklæder er en god løsning og de kan sagtens lære at ligge på det og så slipper man for de der hår..
det er jo ikke engang sikkert at din kat gider bruge en hule..
en papkasse er en smadderbillig løsning i starten, bare der er varmt og trygt...
misser ved bedst selv...
miss J.
miauuuuuuuuuu