/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Selvtægt?? Meninger - kom..
Fra : Jimmy17
Vist : 1346 gange
20 point
Dato : 06-03-06 19:19

Dette er ikke et spørgsmål, men en meningstilkendegivelse.

Hvordan har i det med selvtægt?

Lægger selv ud:

Jeg går ind for selvtægt og ville gå så vidt at udøve det i specielle tilfælde.
Eks. Hvis nogen overfaldede/voldtog min lillesøster eller kæreste, så ville jeg ingen lunde gå af vejen for selvtægt.
Grunden til dette er at jeg synes det danske retssystem er lige til at stikke op i rø... og gerningsmanden end ikke får i nærheden af den straf han burde.

Måske et sted et ønske om hævn, men ingen skal slippe godt fra at mishandle min søster/kæreste.

Hvad mener i andre???

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-03-06 19:21

Det nyeste på stammen er jo det der Happy slapping eller noget i den retning, som Station2 jo absolut skulle opreklamere på den, meget uagtsomme måde, som de gjorde.

Det har jo allerede haft sine følger kan man jo se....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-06 19:26

Selvtægt er en underminering af det eksisterende retssystem. Hvis man ønsker, at tingene skal hænge anderledes sammen end de gør, så sætter man sit kryds de rigtige steder ved folketingsvalg. - eller bliver politiker selv...

Hvis man går ind for selvtægt, går man ind for et retsløst samfund, hvor alle er i sin fulde ret til at både være dommer og bøddel...

Jeg kan ikke tage nok afstand fra det...

Vaxen

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 06-03-06 19:27

Jeg har det præcis på samme måde som dig, godt nok siger man at vold avler vold, men jeg VIL ha hævn, hvis nogle bevidst gjorde stor skade på nogle af "mine". Det er hvad jeg tror, men hvis situationen opstod (det må den aldrig) er det langt fra sikkert at jeg alligevel ville ønske hævnen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-03-06 19:35

Selvtægt..................................jo måske hvis mine nærmeste bliver forulempet her og nu.
Men hvis jeg heltsikkert har fået fortalt om det samme.................næ for man kan tage fejl.
Men blodhævn/æresoprejsning/og den slags......................................nø for så er jeg ikke bedre end visse andre mennesketyper - som jeg foragter.
Men lad det ikke komme an på en prøve ---------------for jeg er ikke helt sikker.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-03-06 19:47

Nu nævner du selv station 2. Er faktisk lidt betænkelig over man ikke kan gå ud på sin altan om morgen i underbukser og gabende og ravende sig selv i skridtet uden at man risikerer at blive slået ihjel!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-03-06 20:18

Det idiotiske fænomen "Happy slapping" har INTET med selvtægt at gøre.!!!!!

Når det så er sagt, har jeg på samme måde som flest; Er der nogen der rør mine kære, så falder der brænde ned.!!! Men æresdræb og i den dur tager jeg STÆRKT afstand fra.

Jeg mindes en film med Michael Douglas hvor en række dommere mødets hemmeligt og dømte givene forbryder til døden i deres egen lille retsag, hvis det rigtige retssystem havde spillet fallit.!!!! Tja, hvorfor ikke.???

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-03-06 20:21

Måske har Happyslapping ikke noget med selvtægt at gøre, eller har der???

For hvis en fik den ide at gøre det ved mig, så skulle vedkommende
få sådan en gang klø.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-03-06 20:31

De fleste mennesker med retfærdighedssans er forargede over de kriminelles rettigheder, men selvtægt er noget man skal holde sig fra fordi selvtægt er at handle på forbrydernes præmisser og det straffes oven i købet utroligt hårdt ganske simpelt fordi selvtægt er samfundsundergravende.

Selvtægt KAN være forståelig som en afmagtshandling og selv om det klør i fingrene er det noget voldsomt at slå en mand i stykker fordi han har forsøgt at bryde ind i ens bil.
Selvtægt kan aldrig berettige vold eller anden for for overgreb på personer, men hvorfor ikke glemme det der med at man ikke vil være angiver og i stedet fortælle Politiet om de ting man har set for det er ikke stikkeri, men en borgerpligt og betydelig mere ærefuld end selvtægt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-03-06 20:32

Selvtægt er det desværre også, når f.eks. en fyr går hen og hjælper et offer på gaden, og stikker overfaldsmanden en på sylten...... Dét er f..... for dårligt!!!

Æresdrab/blodhævn/æresoprejsning er ikke noget, der hører hjemme i Danmark!

Hvis jeg opdager, at en pige er ved at blive voldtaget, er jeg slet ikke bleg for at give ham sådan én i sylten (og/for den sags skyld, i klokkeværket).

Men hævn - NEJ, aldrig! Men jeg vil kæmpe for, at forbryderen får sin straf!

Hvad skulle hævn hjælpe nogen???

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-03-06 20:44

Jeg ville ikke ty til selvtægt hvis jeg greb en i at bryde min bil op eller noget.
Ville blot vente med at råbe af ham, til når han havde fået den startet.

Ej, ville kun gå ind for det i grove tilfælde, som beskrevet i mit første indlæg.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-03-06 20:59

Jimmy17 > Selve det at unge mennesker begynder at slå uprovokeret på folk der bare går forbi, som regl alene, har INTET med selvtægt at gøre. Det har det først når du slår igen...!!! Og så er duogså voldsmand.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-03-06 21:09

Jimmy17, -selvtægt er ikke så god en ide. Hvis nu din lillesøster har stukket en løgn, og du selvfølgelig tror på hende, fordi du er hendes bror, så går din "selvtægt" ud over en uskyldig..
Den slags ER faktisk sket før....
ALLE har ret til en retssag inden de bliver dømt og straffet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-03-06 21:20

At foretage en civil anholdelse når man tager en person på fersk gerning er ikke selvtægt så fremt man ikke anvender mere magt end formålet kræver (skal i øvrigt stå mål med forbrydelsen), altså hvis man griber en der er ved at begå grov vold/drab kan man udøve ret meget vold for at hindre overgrebet og holder man sig til det der er nødvendigt og i øvrigt kan tilskrives ophidselsen ved hændelsen er der tale om nødværge/nødret og ikke selvtægt.
Selvtægt er en uretmæssig handling og behøver ikke at være vold (bare for at få begreberne på plads).

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 06-03-06 21:36

I mange tilfælde er selvtægt på sin plads men ikke alle.
Jeg har begået selvtægt op til flere gange.
En mand bestiller en flytnig og aftalen lyder han skal betale 12000kr når flytningen er overstået, manden siger efter flytningen beklager jeg har ikke penge nu måske senere, jeg tog alle verdier han havde med mig, Politiet kom hjem til mig og jeg modtog senere en bøde helt ok, den blev lagt på regningen, manden betalte 4 dage efter og han fik sine verdier.

En ældre dame bestilte en taxa jeg kom og hun ville gerne til byen, da vi ankommer har den ældre dame ikke penge (hun var ikke senil) Jeg tog hendes rige, ur og hendes kørekort, hun kunne hente det på taxa kontor dagen efter, det glemmer den ældre dame nok ikke.

Det kalder man selvtægt, jeg mener jeg er ok jeg går ikke på arbejdet for at blive snydt eller fuppet
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-03-06 22:30

Citat
Det kalder man selvtægt, jeg mener jeg er ok jeg går ikke på arbejdet for at blive snydt eller fuppet

Hvis du har overholdt din del af aftalen er det OK, men nogle flyttefirmaer har praktiseret, at opkræve større beløb end aftalt ved ankomst til leveringadressen og kørte med bohavet (som så blev opbevaret i fugtige containere) hvis folk ikke betalte - det er ikke selvtægt det er afpresning og meget andet.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-03-06 23:11

Selvtægt er undergravende for vort retsystem. Det er og bør også være strafbart.

Historierne om flytningen og taxaturen er også undergravende. Vi har en fogedret, der tager sig af udpantninger, hvis der er noget at udpante. Jeg har ikke lyst til at leve i et samfund, hvor det er selvretfærdige flyttemænd, der skal klare paragrafferne. Det er jo rockermentalitet.

Og hvordan tager man en ældre dames ur uden at være truende eller voldelig?

Puhha! Tænk, hvis man har taget en taxa og har glemt sin pung!!! Skal denne situation føre til en traumatiserende oplevelse?

Der er en lovgivende, en udøvende og en dømmende magt i det danske samfund. Hvis man ikke kan acceptere dette system, så er der mange steder i verden, hvor man kan finde sig bedre til rette.

Jeg kan sagtens forstå lysten til hævn, hvis ens nærmeste er blevet forulempet, men jeg mener, at man lider af personlighedsforstyrelser, hvis man ikke kan lade hævnlysten blive ved tanken.

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 06-03-06 23:11

der er intet der opdrager som et velplaceret slag på rette tid og sted!!!!
er der nogen der sparker til mig , sparker jeg tilbage bare lidt hårdere
er der nogen der gør mine kære fortræs river jeg armen af dem og tæver dem med den våde ende

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-03-06 23:25

hamgeniet>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-06 00:08

Pudsigt som trangen til selvtægt forsvinder, hvis "offeret" er en 125 kg.'s styrkeløfter.

For øvrigt forstår jeg godt at små forretningsdrivende øver selvtægt når vort retsvæsen har bagatelgrænser, der gør ondt på den lille mand, men der er forskel på, at beholde en repareret bil inden døre indtil kunden betaler og så til at opkræve pant.
Hvis lille fru Jensen føler sig truet til at aflevere ringe og ur er der faktisk tale om røveri. Alle taxa chauffører ved godt at man afleverer kunden på politistationen.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 07-03-06 09:02

Skulle jeg begynde at gå i fogeret m.m, ville det vare meget længe før jeg fik min løn, og måske slet ingen da vedkommende måske slet intet ejer.
Og jeg ved hvad i mener med at hvisse firmaer kræver mere ende de har sagt, men sådan er det ikke for mit vedkommende.
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-03-06 09:38

Ja til selvtægt i et vist omfang.
Fanger jeg en indbrudstyv, så skal han ikke gøre meget modstand før han får et ordentlig drag prygl..eller at jeg gør forsøget om ikke andet..
Jeg er så til gængæld også villig til at tage straffen for det, jeg går gerne 1 måned i spjældet, men så skal han dælme også ha nogen på hovedet...

Junior

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 09:51

Næ Næ CCJunior.... Hvis du lige banker indbrudstyven, så kommer indbrudstyvens storebror og banker dig.... Og så er det jo nødvendigt, at du lige finder en, der kan banke indbrudstyvens storebror....

Og denne cirkel stopper i det øjeblik, at en af de bankede fatter, at selvtægt er den direkte vej dertil, hvor de fleste danskere i dag bryster sig af ikke at være...

Ingen former for selvtægt er i orden...

Hvis et firma ikke kan bære, at én kunde ikke kan betale, så tror jeg ikke, at firmaet er bæredygtigt...
Det er den slags risici, man løber, når man er selvstændig... Slut prut..

Vaxen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 07-03-06 09:59

vaxen> Det er tydeligt hvad du mener om selvtægt; Og hvis en brød ind i MIT hjem og stjal mine lademanns samlede leksikaer..... Så skal du se selvtægt. Storebror eller ej...
Seriøst:
Men har man kære eller meget tætte veninder der i sin omgangskreds har været udsat for feks. voldtægt, ser man tingene med helt andre briller; Det lover jeg dig.!!!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 10:05

Taliskoko, hvordan ved du, at jeg ikke har nogen i min omgangskreds, der har været ude for sådanne ting???
De to ting udelukker altså ikke hinanden.

Det er et spørgsmål om grundlæggende holdninger. Vores retsystem er selve nerven i demokratiet, og det vil jeg under ingen omstændigheder gå på kompromis med.

Der er i min verden forskel på afmagtshandlinger og selvtægt. Jeg ved ikke, om loven deler de to ting op. Selvtægt er i mine øjne planlagt og det er ligeså beskidt som forbrydelsen selv.

Vaxen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 07-03-06 10:10

Ja ja.... Fint nok... Verden er ikke sort og hvid, vaxen, men du finder du nok ud af en dag.!!!!!!!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 10:16

Det var da en nedladende kommentar!!

Sorry, men du ved intet om mig og mit liv. Du kender intet til de oplevelser, der netop gør, at jeg har den holdning, som jeg har... Det pudsige er, at det faktisk netop er den slags oplevelser, der har konsolideret den holdning, og jeg synes det er rasende usympatisk at antyde, at det er et spørgsmål om modenhed og erfaringer, der afgør, hvilke holdninger jeg har til verden...

Jeg kunne jo sige det samme den modsatte vej?

Vaxen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 07-03-06 10:38

Jamen, gør du det vaxen. Jeg klarer den nok.!!!! Men i mine øjne siger det mere om dig som menneske, at du har oplevet grimme/slemme ting udøvet mod kære eller meget gode venner uden at ville reagere på det. Enig, vi har et retssamfund... Men det spiller ofte fallit i racet om at være politisk korrekt; Ja, jeg skrev politisk korrekt. Og jeg tvivler på det er PLANLAGT selvtægt når man går efter indbrudstyven, der er ved at smadre ens hjem. Jeg vil til ENHVER TID påstå det er selvforsvar i henhold til straffelovens § 14.
Men hvorend du synes selvtægt er i orden eller ej tegner der sig, herinde, et markant flertal for at det er ok, så længe det der reageres over for er "slemt nok".

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 11:10

Fordi man ikke begår selvtægt betyder ikke, at man ikke tager ansvar, ikke handler eller er ligeglad... Du kan bande på, at mine kære bliver beskyttet, men ikke på en måde, der gør ondt værre.

At der tegner sig det billede, du nævner, synes jeg er skræmmende... Det er en grundlæggende holdning om, at hvis man synes, nogen har gjort noget slemt, så må man hævne det, på en måde, man selv synes er passende. I denne tid, hvor vi i den grad forsøger at adskille os fra det, der sker i Mellemøsten, synes jeg det tankevækkende, at folk argumenterer for præcis den form.
Dette er øje for øje, tand for tand-metoden... Vi danskere synes selv, vi er så civiliserede, men når der tegner sig et flertal for, at dette er i orden, synes jeg, at det middelalderlige er kraftigt tilbagevendende. Det er pinligt, vi burde vide bedre.

Måske er vi danskere bare alt for forkælede? Vi er egoister og tror, at vi kan få verden til at dreje sig omkring os. Vi lever i et forholdsvis trygt samfund, og det er demokratiet og retsvæsenets skyld.

Det her handler så langt fra om politisk korrekthed... (skægt som det er blevet politisk korrekt at være politisk ukorrekt ). Det her handler om, det allerinderste i samfundet. Det handler om kernen i demokratiet.
Den dårligste undskyldning jeg hører er, at retssystemet spiller fallit, derfor laver vi vores egen private ret, hvor vi selv er både lovgivende, dømmende og udøvende. Man kunne jo vælge at kæmpe for, at retssystemet blev bedre i stedet for at underminere det - sammen med vores gode og trygge samfund, der hviler på det.

Vaxen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 07-03-06 11:52

vaxen> At man føler Retten spiller fallit, er jo et udtryk af afmagt fra den enkelte borger. Mener du det er fair, at en mandsperson racer igennem København og slår tre mennesker ihjel; Fjerner dem fra Jordens overflade: Deres liv slutter lige der. Og så får han under 3 år i fængslet. Det er fan´me ikke i orden-spørg du mig. Og så kan vi gå lidt videre og sige "let the punishment fit the crime."
I særlige grove tilfælde skal forbryderen simpelthen fjernes fra Klodens overflade.!!!! Så er der nogen der siger, jamen så er du ikke meget bedre end forbryderen... Nej, men regningen for feks. at tage et andet skal betales. Hvad er et mennesker liv så værd.??? Spørg de familier i USA der har familiemedlemmere der er maltrakteret eller skudt under et simpelt røveri !!!

Du skrev: Det her handler om, det allerinderste i samfundet. Det handler om kernen i demokratiet.
Hvor er feks. kernen i demokratiet for de to drenge Peter Lundin tog af dage??? Eller for den pige der udsættes for gruppevoldtægt. ?? Eller for de småbørn der lejes ud til gamle vamle mænd.???

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 12:38

En tirsdag aften i 1994 kørte min kæreste og jeg på en hovedvej i Nordsjælland. Samtidig med os kørte der også en mand i fyrrene lidt over gennemsnittet bedugget. Det havde han gjort før, han havde tilmed tidligere forvoldt personskade på grund af sprutkørsel.
Han faldt i søvn bag rettet og kørte frontalt ind i mig og min kæreste. Bilen ramte i min side, jeg var passagerer.
Jeg sad fastklemt i 35 minutter, hvor jeg røg ind og ud af bevidsthed. Min kæreste var bevidstløs lidt tid, men kunne derefter springe ud af bilen, meget konfus.
Jeg kom på hospitalet og jeg blev der i 3½ mdr. Jeg havde brækket ryggen, lårbenet, symfysen, begge knogler i underbenet, ødelagt knæet og brækket ankelen. Havde desuden trykket ribben, hjernerystelse og blødninger i bughulen.
Jeg blev opereret 3 gange og lå ned konstant i 2 mdr. Jeg var ikke engang i stand til at gå på toilettet. De første 3 uger lå jeg fladt på ryggen - hovedgærdet måtte ikke rejses.
Smerterne i denne periode kan ikke beskrives. - Og min families angst for først mit liv og senere min førlighed, kan heller ikke beskrives.
Jeg var sygemeldt i 2 år. Jeg mistede 25% af min erhvervsevne. Det vil sige, hvis man skal være lidt firkantet, 25% af min livsindkomst.

Min familie ytrede stort ønske om, at finde ud af, hvem denne mand var, så de kunne give ham, hvad de syntes han fortjente - og det var i øvrigt ikke så lidt. Heldigvis er det fornuftige folk, jeg har i min familie, så de besindede sig. For hvad godt ville det have gjort mig? Ville jeg have fået det bedre? Ville de have fået det bedre? Ville han lade være med at køre spirituskørsel igen? Næppe....

Han blev stillet for retten og fik en betinget dom på 4 måneders betinget fængsel. Desuden fik han frakendt kørekortet i 5 år medmindre han kunne opretholde en antabuskur i et halvt år, så kunne han generhverve.
Det var i øvrigt domsmænd, der anmodede om at gøre straffen betinget, ikke dommeren.
Lige inden domsafsigelsen kiggede manden på dommeren og sagde "Jeg kan ikke klare at gå i fængsel".
Denne mand var ussel. Han var en alkoholisk stakkel.. Hans liv lignede en straf i sig selv.
På dette tidspunkt var dette en hård straf. Jeg må indrømme, at det undrede mig, at han slap så billigt i forhold til, hvor dyrt jeg måtte betale.
Men jo mere, jeg ransager min sjæl, jo mere ved jeg, at mit liv ikke ville være en pind forandret ligemeget hvor lang en straf den mand fik. Det, der ville have gjort mig tilfreds var, at man havde sikret at han aldrig kom til at køre spirituspåvirket igen. Han skulle have haft en behandlingsdom - eller en anden foranstaltning, der sikrer at noget lignende ikke sker igen.

Hævn gavner ikke nogen. Som offer får man ikke et bedre liv eller ro i sjælen bare fordi gerningsmanden bliver straffet. Man får ro i sjælen når man ved, at der bliver gjort en indsats for, at noget lignende ikke sker igen.

Vaxen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 07-03-06 13:07

Jeg er da ked af din historie, men at mene drukkenboltens liv i sig selv er straf nok, der står jeg sku´af. Det er simpelthen for religiøst til mig. At manden kigger på dommeren og siger han ikke kan klare fængsel... AAARRGGHHHH Det skulle han have tænkt over, inden han satte stangbacardi bag rattet og smadrede flere menneskers liv fysisk og psykisk.

Selvtægt i lige din situation er svær; Hvornår skal man udøve det. Hvor er grænsen; for der ér en. Omend din familie havde et forståligt ønske om det. Og du må forstå, at det ikke var i DIT navn din famlie ville udøve selvtægt i... Det var i deres eget.!!!!!!!!! Og de havde vel været i deres fulde ret til det, omend man ikke må. (lyder firkantet, men skal læses rigtigt)

Og ja, så kan vi begynde og snakke om domme; Medicinsk kasteration(for livet), behandlingsdom uden garanti for virkning, medicinsk behandlingsdom osv. Og det er dét jeg mener. Når straffen ligner forbrydelsen, så er vi ved at være der.!!!! Og så vil selvtægten nok forsvinde.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 13:48

Det er absolut et problem med at finde en grænse for, hvornår hvad er i orden. Derfor skal man holde sig væk fra selvbestaltet straf (hævn).
Principielt synes jeg, at min personlige spritbillist fortjente en over nakken - på det tidlige tidspunkt anede ingen i hvor høj grad, mit liv ville blive indskrænket af hans handling.
Men at synes han fortjente det til at udføre det, er der et meget meget langt stykke. Og en uoverskridelig grænse.

Du siger, at det ikke var i mit navn, de ville "straffe" ham. Men forestil dig, hvordan jeg ville have haft det, hvis min far eksmpelvis ikke kunne besøge mig på hospitalet fordi, han sad i spjældet? Også i mine tanker ville det gå ud over mig. Jeg havde brug for min familie, jeg havde ikke brug for deres hævn. Og uden at virke alt for egoistisk, så mener jeg, at det er ofret, der er vigtigst og ikke de pårørendes følelser. Omend de er forståelige.

Ofret får INTET ud af en hævnaktion. Personligt ville jeg få dårlig samvittighed over, at min situation ville få så grumme tendenser op i folk, jeg holder af.

En far, hvis lille pige er blevet voldtaget gør ikke sin datter en tjeneste ved at blive anholdt for vold. Han skal være der for pigen.
En bror, hvis søster er blevet gennembanket af sin mand er ikke nogen nytte til, hvis han rusker tremmer, fordi han ikke kunne styre sit temperament.
Det er et udtryk for, at omsorgen er malplaceret og man ønsker hævn frem for at hjælpe sin pårørende. Og hævn er et egoistisk ønske, der ikke har ofret som førsteprioritet.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-06 14:38

Fuldstændig enig med dig, vaxen!

...Men jeg har også på fornemmelsen, at når taliskoko og Jimmy17 og andre bruser op og er parate til at tæve og myrde ved bare TANKEN om visse overgreb, så handler det mere om testosteron og ungdommelighed end om sund fornuft.
Det er meget lettere at fare ud med bål og brand og brøle -måske myrde i afmagt.
Og meget, meget sværere at sætte sig ned med offeret og dele sorgen og smerten. Og forsøge at trøste og lindre.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 16:12

Det var da dejligt at vi er to, Birgitta!

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-06 17:06

Er I kun to?

Her gik man og troede, at .....!
Det må være noget feministisk ikke at kunne se ud over næsetippen og så kalde hævnlyst for noget testosteron.
Fakta er at mange kvinder er utroligt hævngerrige og er eksperter i at få testosteron drengene til at udføre det.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 17:40

Nej BjarneD, jeg er klar over, at vi heldigvis er mange flere - og jeg vil da også skyde på, at når alt kommer til alt, så er selvtægt mere noget man snakker om at gøre frem for at gøre.

Og jeg er i øvrigt enig med dig i, at der er ligeså mange kvinder med den holdning, som der er mænd. Jeg er til gengæld ikke klar over, i hvor stort et omfang det rent faktisk sker i virkeligheden - hverken for mænd eller kvinder.

Det er grundlæggende noget menneskeligt, men noget, der hører til i den del af hjernen, det limbiske systemt, som også huser andre "primitive" følelser såsom aggression og seksualitet. Vores samvittighed og vores kultur og andre forfinede menneskelige egenskaber hører til i frontallappen, og det er her det afgøres, om de ting, som kommer fra det limbiske system skal effektueres eller ej.
Der er ingen, der kan sige sig fri fra at have hævnlyst - men vi skulle gerne bevæge os i den mere civiliserede afdeling af hjernen og få kontrolleret den lyst

Og så lige en sidebemærkning til den - det ser nemlig ud som om, at mænd i højere grad en kvinder, er styret af de limbiske system... Så måske Birgitta alligvel har en pointe

Vaxen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-03-06 17:49

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 13:48

Jeg er også med. Nemlig!

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 07-03-06 18:03

Øh....er vi ikke seks, der stemmer imod?, og 6 der stemmer for selvtægt?

Og hvis der ellers er mere kan de, der er for få nogen baaank

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-03-06 18:06

>Birgitta.

Når jeg ville reagere, som jeg ville i den slags situationer, handler det ingen steder om ungdommelighed eller det andet ord :)

Det handler om at det danske retssystem er noget lort og ikke holder i nogen sammenhænge.

Jeg har hørt om voldtægtsforbrydere få 3 måneder i fængsel for deres forbrydelse

Og helt ærligt

Det har da intet med ret/retfærdighed at gøre...

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-03-06 18:08

Det hverken vil eller kan jeg stå model til.

Og det ophold i fængsel, det ligner da heller ikke noget.
Er jo ikke for ingen ting det kaldes Hotel Gitterly.

Så nej, jeg tager gerne et par måneder på feriehotel for det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-06 18:18

Jamen jimmy17, så må du smøge ærmerne op og gå i gang med at ændre samfundet så vi kan få nogle højere straffe!

Det er HELT uholdbart, hvis det skulle være i orden at rende rundt og "straffe" hinanden efter nogle helt private regler, --uden retssag og domsfældelse.

Vores samfund er jo sådan skruet sammen, at vi allesammen er med til at bestemme ved at vælge de politikere, der nu engang sidder i regeringen, som har indflydelse på vores love.

Så DU må sørge for at se dig godt for, når du skal stemme til folketingsvalget næste gang. Måske skulle du endda melde dig ind i et politisk parti??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 18:27

Som Tedd nævner tidligere i tråden, så blev en lettere udviklingshæmmet mand slået ihjel, fordi han havde stået og kløet sig på bollerne på sin egen altan...

Synes du det er retfærdighed?

Hvis man vil have, at tingene skal være anderledes i et demokrati, så går man ad demokratiets vej. Det vil sige, at stemme, at være aktiv i et parti, at være aktiv i en forening, som påvirker debatten.

Du opnår intet ved din metode. Det er noget, der ikke hører til i civiliserede samfund, som vi jo altid benævner os selv som. Det du beskriver er anarki og lovløshed. Er det virkelig det, du ønsker? Har du virkelig tænkt tanken til ende, eller er det et egoistisk behov for hævn - eller en chance for at afreagere fordi følelserne ikke kan håndteres på fornuftig vis?

Du gør ofret en bjørnetjeneste... Du tænker på dine egne følelser frem for vedkommendes. Det er en egoistisk handling....

Og jow, forresten ser det da ud som om at det står 6-6

Vaxen....

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 07-03-06 18:36

Jeg er principielt imod selvtægt, men kan stadig huske en sag da min nu 25-årige datter var 6 år. En 6 års dreng blev slået ihjel på vej til sit første "alene besøg" hos bageren. Det foregik tæt på min bopæl, min datter blev passet godt på indtil morderen var fanget....................
Men hvis det havde været hende....jeg havde uden tvivl slået ihjel for at forsvare hende, men tror egentlig også, at hvis jeg havde set morderen inden for kort tid efter drabet, så havde jeg slået al sund fornuft fra og handlet pr. instinkt.
Men jeg siger det jo selv, det ville være at slå fornuften fra, for hvis han havde gjort det, så kunne jeg jo ikke gøre nogen forskel......

Det er et af de ekstremt svære spørgsmål, måske er der ikke nogen, der kan besvare det, før de står i en situation, jeg heldigvis aldrig har prøvet - og hellere vil være fri for at prøve end at kunne besvare spørgsmålet

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-03-06 18:37

Ja, ser ud til folk er delt inden for dette.
Og et sted, heldigvis for det egentlig.

Den omtalte mand :)
Hvis han stiller sig ud til offentlig skue og klør sig der.
Så ville jeg blive sur som forbipasserende eller nabo.
Grunden til det er jo at der kan være børn, der ser det.
Og uanset, hvad man mener om børns opfattelsesevne,
så giver det dem noget dårligt at se det...

Men andet ville jeg ikke gøre ved det.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 18:41

Nej andet ville DU ikke gøre. Men andre, som som også tror på selvtægt mente at det var overgreb og tog hævn.
Grænserne er så flydende og det er så følelsesladet, så man aldrig kan garantere, at man træffer det rigtige valg.

Som Ripley siger, kan man heller aldrig vide, hvordan man reagerer før man står der - men ligefrem at planlægge, at man i en given situation ville begå selvtægt synes jeg er respektløst og i allerhøjeste grad tankeløst.

En ting er affekt, en anden er at planlægge hævn...

Vaxen

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-03-06 18:42

Selvom jeg er for selvtægt, så kan jeg som nogle har kommenteret, ikke vide, hvordan jeg vil have det, hvis jeg reelt skulle stå i en situation.

Vil da et sted håbe jeg lod en smule fornuft vinde over min mening.
Men kan jeg ikke sige uden at have været i situationen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 18:42

Det er IKKE retfærdighed...

Det er det stik modsatte....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 18:43

Det var da rart at høre, at du synes, at det er fornuftigt at lade være

Vaxen

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 07-03-06 18:51

Hvis hævn er noget, der kan planlægges, så ved man jo også at "forbrydelsen" vil ske....
Så er det nok noget der ligner at klø sig i skridtet på sin altan, og hvis man bliver forarget over det, så tror jeg man kan gå til politiet og melde vedkommende for blufærdighedskrænkelse.......

Så er der vel ingen grund til at gribe til selvtægt, eller

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-03-06 18:53

Nej, ingen selvtægt til den stakkels mand.

Bare han vasker fingre inden han laver morgenmad...

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 07-03-06 18:59

Men hvis han nu laver morgenmad til sig selv, og ikke vasker fingre, udøver han så selv selvtægt????????????

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-03-06 19:06

Hmm, yderst retorisk spørgsmål.

Det må forventes at bakterierne gør sit for selvtægt :)

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 07-03-06 19:26

Jeg tror der flere der skal læse det her

Min kære Nevø vågner kl 2 om natten ved der bliver råbt nede i stuen, han løber ned og ser en ung mand løbe efter hans kone med en kniv i hånden, konen er bange for han skal komme ind i det bagerste værelse til deres tvillinger, min nevø går på ham og får lagt ham ned, men manden prøver at stikke med kniven, min nevø får knaldet ham en så manden mister bevistheden, konen har ringet til politiet de ankommer og anholder manden, men min nevø bliver tiltalt for at han havde slået ham bevistløs, samt han havde flækket mandens øjenbryn.

(Det samlede relsutat) Manden slap og blev sendt til afvænding for narko. Min nevø fik 3 mdr betinget, for som dommeren sagde, du behøvede ikke at slå og øve vold det var en hjælpeløs narkoman.
Mim nevø midstede sit arbejde, havde været der i 9 år, man må ikke være straffet der hvor han var.

Og nu kan i komme og sige en gang til gør aldrig selvtægt, føj for satan.

Hilsen Robert

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 19:30

Jeg siger det igen

ALDRIG selvtægt.... Det kan ikke retfærdiggøres....

Synes historien er rigtig grim og bestemt også uretfærdig... Men en uretfærdighed berettiger ikke den anden....

Vaxen

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 07-03-06 19:40

Robert, Jeg havde uden spor tvivl reageret som din nevø, hvis min nærmeste familie - og især mine børn var udsat for fare, jeg havde jo nok også fået den samme straf, men sammenlignet med hvad jeg måske havde forhindret, så...........
Og Vaxen, jo jeg er i mod selvtægt, men der er forskel på selvforsvar og selvtægt, for mig handler Roberts historie ikke om selvtægt - hans nevø forsvarer sin familie, hvis ikke han gør det, hvem skal så gøre det?????

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 20:04

Det er ikke sønnens reaktion jeg anfægter - det er selvforsvar og affekt....

Sådan som jeg forstå Roberts indlæg, er det den uretfærdighed, at nevøen bliver straffet og tyven der går fri, som han protesterer imod, og på den måde forsøger at retfærdiggøre selvtægt.

Og det synes jeg ikke er i orden.

At man er afsindig frustreret og vred over situationen kan jeg rigtig godt forstå, men at retssystemet laver lort i den betyder ikke, at lovløshed er et ideal at stræbe efter...

Vaxen

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 07-03-06 20:14

Vaxen, vi er principielt helt enige..........

Men hvad gør man lige i det tidsrum, hvor man selv eller ens nærmeste er i en virkelig reel fysisk fare og politiet altså ikke lige er kommet endnu.

Jeg vejer 54 kg. er absolut ikke kamptrænet (slet ikke) men hvis jeg var alene hjemme med prinsessen på 2 1/2 og der kom en nørd som ham Robert fortæller om, så ville jeg da også prøve at lege Laura Croft - for naiv som jeg er, så åbnede jeg selvfølgelig døren, hvis han ringede pænt på, jeg er nemlig heller ikke paranoid, men den er altså ikke nem.

Jeg ville aldrig ofre mit elskede barnebarn for at slippe for en betinget fængselsstraf, hvem vil det??

Og hvornår er det selvforsvar og hvornår er det selvtægt.........................

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 21:23

vi er helt enige... som sagt er det ikke nevøens reaktion, der fejler noget. Når man reagerer i situationen - mens det sker eller i sekundet derefter, synes jeg det er en anden situation.

Det, som jeg ikke synes er i orden er, at en fejl fra retssystemets side - at dømme den forkerte mand, bliver til et argument for, at selvtægt er vejen frem. I retfærdighedens navn.

Det var den forkerte mand, der blev dømt, ingen tvivl om det - og selvfølgelig kan man da ikke sidde og glo på, at nogen gør ens nærmeste - eller andre - fortræd. Men at hævne sig bagefter, det er slet slet ikke i orden.

Jeg synes, at Robert argumenterer for at selvtægt er den eneste vej frem til retfærdig straf, fordi systemet ikke slår til. Sådan læser jeg hans indlæg, men jeg kan da tage fejl?

Vaxen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-03-06 21:46

Man går vel heller ikke forbi et offer for eks. en ulykke - samtidig er det strafbart, hvis man gør det!

Man må/kan da ikke bare stå og se på, at en forbryder banker løs på en uskyldig!

Som nævnt flere gange:

Er man utilfreds med vores alle sammens samfund, må man gøre noget ved det. Det er sq da kønt, om vi alle lavede hver vores love og regler lige som det passede os!!!

Handling i stedet for brok!

Jeg får tit det indtryk, at mange mennesker opfatter love og regler som lavet, udenlukkende for at genere dem.

De bliver ligefrem fornærmet, hvis der er lavet en lov/regel, som ikke liiiige passer ind i deres liv. "Så har man da ret til at bryde den lov/regel" (selvtægt).

Skidt med, at loven/reglen er lavet, for at vi alle skal fungere sammen i dette samfund, som er os alle sammen!!!

Hanne

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-03-06 22:56

Nu er jeg godt og grundig træt af at se nogle sige at
vi kan jo bare gøre noget ved det.

Det er jo netop det vi ikke kan.
Politikerne er da ligeglad med os alm. danskere og vores mening.
Og alle deres valgløfter, som de iht. grundloven ikke behøver holde, fører heller ikke noget med sig.

Hvis vi virkelig skal have loven strammet op og ændret på denne måde, så jeg og mange andre, som til dels er fortaler for selvtægt og dels er utilfreds med retssystemet, så kræver det at hele danmarks befolkning, via medier bliver gjort opmærksom på, at der altså er det problem her, som nok er større end Anja Andersen.

Som har fyldt meget i medierne de sidste 2 døgn.
Sidespring...

Men er det nok til at råbe politikerne op?
Er der overhovedet nogen, der tør røre ved dette område?

Jeg får ikke noget igennem ved at blive politiker og kæmpe for dette, for der er ved medierne ikke nok fokus på dette.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 23:07

Så tror jeg, du skal flytte til et land, der ikke er demokratisk. Det er altså sådan, man forandrer et demokratisk samfund. Hvis man vil noget, så skal man GØRE noget. Det nytter ikke noget at sidde at spille kællingefornærmet og så forresten gøre som det passer en uden at skele til, hvilke konsekvenser det har, for de mennesker, der er omkring en.

Den der kliche om, at det er politikernes skyld altsammen er til at stikke skråt op. Vi har magt, når vi sætter vores kryds. Vi har magt, når vi melder os ind i en forening eller interesseorganisation - eller et politisk parti. Hvor langt vi kommer afhænger af det engagement, der bliver lagt for dagen. Tror du Anders Fogh Rasmussen satte sig i en krog og mukkede? Nej, han besluttede sig for, at han ville forandre samfundet - fuldstændig ligesom alle de andre politikere, som er valgt her i landet.

Da Grundloven blev lavet i 1849 var det Guds gave til Danmark og danskere. Der er mange mennesker, der er døde eller har lidt i kampen om at få det samfund, vi har i dag.
Det ville være forrykt, om det skulle ødelægges fordi, der er nogen, der ikke kan leve med, at alting ikke kører præcis efter deres hovede...

Jeg er overbevist om, at du ikke ville leve i et samfund, der har de regler, som du siger, du går ind for... prøv nu at tænk tanken til ende... Forestil dig, at vi alle kunne gøre, som det passede os... Hvor rart tror du, her ville være?

Smut en tur til Nigeria eller Sudan....så kan du se det....

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-06 23:28

Jimmy17, du kunne jo overveje at imigrere til et land med sharia lovgivning. Der kan du næppe klage over straffene, men om det så er retfærdigt er jo en anden sag.

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 09-03-06 22:50

Øje for øje og tand for tand

Det er jo ren islam

Selvtægt er primitivt, hører ikke hjemm blandt civilicerede mennesker

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-06 23:53

...eller gl. testamentlig lærdom,men hvad kristendommen bygger jo på Jesu liv og gerninger som er beskrevet i det nye testamente.
Jesus prædikede tilgivelse og det er jo egentlig det den Vesteuropæiske kultur bygger på.
..selv om vi vist har glemt det!

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 09-03-06 23:54

Jimmy, du skriver:
Citat
Politikerne er da ligeglad med os alm. danskere og vores mening.
Og alle deres valgløfter, som de iht. grundloven ikke behøver holde, fører heller ikke noget med sig.

Politikere er almindelige mennesker. De er valgt af folket. Det kræver ikke nogle kvalifikationer at blive valgt som politiker, men det kræver en ren straffeattest. Man er nemlig ikke valgbar, hvis man er straffet efter straffeloven. Så man kan sige, at de kriminelle sættes uden for indflydelse og fratages en rettighed. Det er også straf. Dog mister de ikke stemmeretten.

Så Jimmy, hvis du mener, at strengere straffe vil skabe et bedre samfund, så vil du gøre klogt i at glemme alt om selvtægt og melde dig ind i f.eks. Det konservative Folkeparti. De går ind for strengere straffe, det er endda en af deres mærkesager.

Hvis du drømmer om at gøre selvtægt lovligt, så er det en stor opgave, der kræver en grundlovsændring, nemlig magtens fordeling.

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 10-03-06 08:42

politikere er IKKE almindelige mennesker ( er personligt i tvivl om hvorvidt de overhovedet er mennersker) !
men det er nok fordi at der ikke er nogel almindelige mennesker det kan tale i timevis om ingen ting.
politikere er akedemikere , og representere overhovedet ikke det danske samfund ,fåstået på den måde at ingen af de folkevalgte på chr.borg f.eks. har nogen form for håndværker-eller arbejder-baggrund.
Meningerne i disse kredse er ofte mere i retning af selvtægt ,da man er oplært til at slå på et søm for at få det i tømret , det er sq ikke nok at tale til et søm(jeg har aldrig hørt om et hus der er blevet bygget på den måde)

SOM SAGT FØR : der er ikke noget der opdrager som et velplaceret slag på rette tid og sted!!!

og så hold alt jeres socilistiske ævl og at det er islam , for det er sq socialisterne der har lagt den bløde linie an
"DØD VED KØLLE"

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-03-06 15:47

Der folk i folketinget, som ikke er akademikere. Pia Kjærsgaard er hjemmehjælper. Folketingets formand Kristen Maigaard er landmand. Bendt Bendtsen er politimand og der er flere...

...men du har ret, man bliver ikke valgt, hvis man kommer med argumenter, som du gør. Det er ikke fordi du måske ikke har en akademisk uddannelse, men simpelthen, fordi der ikke er mennesker nok der vil stemme på en, som mener, at søm kan sidestilles med mennesker.

Demokrati er ikke socialisme....liberale går også ind for demokrati.....for hvad er alternativet?
Diktatur!!

Selvtægt er noget SHIT....fat det eller du får klø

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-10-06 16:57

Tak for svaret Nordsted1.