/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Forstørrelse af billeder
Fra : thewizards
Vist : 1548 gange
40 point
Dato : 01-03-06 23:20

Jeg sidder og knokler i frontpage 2002 på at få mine billeder til at gøre som jeg vil, men billederne gør ikke som jeg vil. Problemet er at jeg ikke kan få billederne i forstørrelse når jeg klikker på dem mit websted. Når jeg opretter miniature automatisk, og klikker på billederne, kommer der kun et lille billede oppe i venstre hjørne, og det synes jeg ikke er meningen. Billederne må meget gerne fylde en del mere.

Er der nogen derude som kan hjælpe mig med dette problem.

mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-03-06 23:23

Prøv at se i HTML visning om du kan ændre størrelsen der.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-06 23:52

Et link ville hjælpe

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 01-03-06 23:54

hvor ligger dine "store" billeder på din harddisk ?
ligger de i selve webstedet eller et andet sted ?
De SKAL ligge i samme mappe som selve webstedet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-06 23:58

Når du laver dine automatiske miniaturer skal du jo starte med at indsætte det store billede og når du så højreklikker på billedet og vælger automatisk miniature vil du ikke alene få et minibillede, men også et link til det store billeder der så vises uden side.
En metode jeg ikke bryder mig om da det virker klodset, men det burde fungere såfremt du får uploadet rigtigt. Eller rettere udgivet dit websted da linket er lavet til harddisken og først ændres ved udgivelse.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-03-06 23:59

Jeg kender ikke meget til frontpage - så der kan jeg ikke hjælpe. Med hensyn til billeder der giver det bedste resultat gør jeg følgende:

Jeg opretter et sæt miniature = thumbernails og et sæt i den rigtige størrelse og så linker jeg fra miniaturen til det store billed - ganske enkelt og giver også det bedste billed resultat.

Her et eksempel på hvad jeg mener http://bentjuul.bsjh.dk/slideshow/ du går bare op og peger på et af billederne og klikker.

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-06 00:03

Bent, FrontPage genererer et link tilsvarende dit hvis man anvender miniaturefunktionen korrekt.
Man kan lave ensartede miniaturer, som kan justeres i størrelse under Funktioner, Sideindstillinger, Automatisk miniature.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-03-06 00:12

BjarneD jeg var klar over at det var noget i den retning, men jeg er så gammeldags at jeg bruger et par billedprogrammer til det og sætter det hele ind manuelt og det laver jeg sikkert ikke om på. Iøvrigt laver jeg de fleste af mine diasshow i flash nu - som er et utroligt sjovt program at bruge.

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-06 00:18

Bent, var det så ikke sjovere med et php fotogalleri?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-03-06 01:06

Jeg kan ikke finde ud af php men måske kommer interessen en dag.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-03-06 01:47

følger lige med

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-03-06 03:11

Hejsa
Indsæt dit billede / foto i dit HTML dokument.
Højreklik på det indsatte billede / foto.
Vælg: Opret miniature automatisk.
Herefter (når miniaturen er oprettet) kan du igen højreklikke, og vælge Egenskaber for billede. Her kan du bla. fjerne "den blå kant" ved at tilrette kanttykkelse til 0 (nul), du kan skalere størrelsen på din "miniature" ved at hakke feltet Angiv størrelse af osv. osv.
Måske et nyttigt link:
http://www.a-begynder.dk/
og FrontPage på http://www.a-begynder.dk/frontpage/index.htm
Held og lykke med det
Søren

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-03-06 08:32

Nu kommer det lidt an på, hvor store dine originale billeder er.
Du kan ikke forvente et stort billede, hvis det er et lille billede.
Syntes du burde svare, på dine spørgsmål.
Der ligger en FrontPage guide på www.steenmartinsen.dk
skal lige beklage billedkvaliteten, men hellere lidt billeder, end ingen.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-03-06 08:55

Hvis du vil lave et pænt fotogalleri kan du bruge dette, gratis.
Hvis ikke du vil have den med Java Sun, har jeg en ældre udgave liggende på min side.
Der kan det samme.
http://jalbum.net/samples.jsp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-06 11:44

Hmm, CLAN. Når du vil gentage mig så få det hele med.

I FrontPage 2002 justerer man miniaturerne og deres kant i Funktioner - Sideindstillinger - Automatisk miniature -
Egenskaber for billede er en mulighed på alle billeder og man skal bestemt ikke pille ved størrelsen der selv om man kan justere visningsstørrelsen. Størrelsen skal enten reguleres i fotoprogram eller i de indbyggede indstillinger der bestemmer genereringen og tildanner et nyt miniature-billede.
Når man lader programmet generere et nyt billede kan man da lige så godt lade det gøre som man ønsker det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-03-06 17:15

følger også med

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-03-06 08:31

thewizards ...har en fantatisk evne til at stille et spørgsmål, uden at kommentere det han får forelagt, opgiver at hjælpe, da det er umuligt at vide hvad ham ønsker.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-06 11:07

BjarneD
Undskyld hvis jeg kom til at træde dig over fusserne, det var ikke meningen
Men hvis man har FrontPage installeret, så er det da så såre simpelt, at gå ind i hjælpefunktionen, her står det beskrevet punkt for punkt. Mange spørgsmål kan besvares (i flere programmer) via denne funktion. Ditto står der meget godt på mit henviste link http://www.a-begynder.dk/frontpage/index.htm som kun er et af mange på nettet.
Go' weekend til jer alle
Søren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-06 11:24

CLANDu trådte mig ikke over nogen fusser, men når du gentager hvad jeg har skrevet kunne du da godt lige fortælle videre med den rigtige metode til at ændre miniaturerne i stedet for den der hjemmestrikkede.
Fra hjælp i FP 2002:
Citat
Angive egenskaberne for en miniature
Når du angiver egenskaberne for miniaturer gælder de for de miniaturer, du opretter vha. Opret miniature automatisk, ikke de miniaturer, der allerede er oprettet.

Klik på Sideindstillinger i menuen Funktioner, og klik derefter på fanen Automatisk miniature.
Benyt en eller flere af følgende fremgangsmåder:
Klik på den indstilling, du vil bruge til at angive en størrelse, på listen Indstil, og angiv derefter værdien i pixel i boksen Pixel.
Vælg Kanttykkelse for at angive en kant, og skriv derefter værdien i pixel i boksen Pixel.
Klik på afkrydsningsfeltet Facetkant, hvis grafikobjektet skal have en facetkant.
Hvis du også har angivet en kanttykkelse, får miniaturen en facetkant på indersiden af kanten.

Hvis du for eksempel formindsker en visning i Egenskaber for billede slæber du jo rundt på noget unødvendigt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-06 11:29

Ja hvorfor kom vi ikke alle sammen med den før nu
Hygge...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-06 11:39

????

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-06 11:57
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-06 12:04

???????????????????????????????????????????????????????????????
Hvad i al verden prøver du at fortælle CLAN?
Det der omtales i de link er allerede skrevet her på siden.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-06 12:29

Jamen Bjarne... her er der vist med billeder osv. osv.
Tror lige jeg vinger af på denne tråd

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-06 12:49

CLAN, Problemet er vist at du ikke kender programmet. Desuden er spørger tilsyneladende totalt fraværende, og en tilbagemelding på om han har oprettet miniaturerne korrekt ville da være ønskelig. Hvem er i øvrigt touchy?
Spørgsmålet går jo slet ikke på det du finder link til:
Citat
Jeg sidder og knokler i [B]frontpage 2002 [/B]på at få mine billeder til at gøre som jeg vil, men billederne gør ikke som jeg vil. Problemet er at jeg ikke kan få billederne i forstørrelse når jeg klikker på dem mit websted. Når jeg opretter miniature automatisk, og klikker på billederne, kommer der kun et lille billede oppe i venstre hjørne, og det synes jeg ikke er meningen. Billederne må meget gerne fylde en del mere.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 03-03-06 13:50

thewizards har 11 tråde, de 10 virker 'glemt'
Bruger selv PHP, sååee deeet.

fjerner fluebenet

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 03-03-06 14:24

Beklager Sofus, men jeg har fået så mange input, og arbjeder stadig med billederne. Jeg har endnu ikke uploaded min side, da der stadig er arbejde at udføre. Det er muligt at jeg ikke er god til at vende tilbage og kommenterer på svar. Jeg er meget tilfreds med mange af de svar jeg har fået. Og tilynladende har mange af jer fårstået mit problem, og uden jer var jeg ikke kommet dertil hvor jeg er nu. "Sofus" Jeg vil da også gerne takke dig for din hjælp, men tilsylandende var mit spørgsmål ikke tydeligt nok for dig - det beklager jeg, men du har aligevel hjulpet mig gennem dine link. Bentjuul og BjarneD har tods alt været meget tålmodige. Uden spørgsmål - ingen svar. Jeg skal nok være mere på med kommende spørgsmål

W

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-06 14:32

Vi kan bedst hjælpe dig hvis du melder tilbage.

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 03-03-06 15:28

Tak, jeg skal gøre mit ypperste.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-03-06 15:37

Istedet for at bruge FrontPage, så prøv Jalbum.
Det er noget det nemmeste der findes.
Lav albummet, og upload det.
På din forside indsætter du bare et link, der henviser til dine billeder.
Jeg hopper fra her.

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 03-03-06 17:13

Klart, at jeg vil førsøge mig med noget, hvis det er nemmere ind frontpage. Jeg vil nu først sætte mig ind i FP verden, og derefter springe på jalbum.

W