/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
akkumuleringstank på en-streng
Fra : 1901
Vist : 4422 gange
300 point
Dato : 25-02-06 09:12

Hej.

Jeg har et en-strengs anlæg i mit hus, og overvejer at montere en akkumuleringstank. Der er kun 10 grader forskel på fremløb/retur. Jeg har fået fortalt at med en så lille temp. forskel vil en tank ikke fungere optimalt fordi vandet vil blande sig i tanken. Findes der en fidus til at løse det problem, evt. en ventil eller???

MVH.
Per

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 25-02-06 09:18

det er ikke det store problem , men hvordan det laves kommer an på hvor tanken ligger
har du mulighed for at få den op over fyret

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 25-02-06 09:19

og hvilken slags fyr har du

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-06 09:54

Jeg synes der mangler nogen oplysninger, før nogen kan råde dig ang. en akkumuleringstank:

Hvad fyrer du med?
Hvor meget brændsel bruger du?
Hvis fastbrændselfyr, hvor ofte skal du fylde på fyret?
Hvor mange kvadratmeter fyrer du op?
Hvilket fyr har du?
Hvor stort er fyret, altså hvor meget varme/energi kan det "give fra sig", mener det måles i KW?
Hvorfor vil du ha' en akkumuleringstank?

Mange gange er der overhovedet ikke nogen fordel ved en akkumuleringstank.

Dit fyr skal være af en vis størrelse, og være i stand til at levere temmelig meget overskudsenergi før det kan betale sig, ellers bliver tanken bare en ekstra "kæmperadiator" der også skal varmes op (bruger mere brændsel).

mvh dova

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 25-02-06 11:02

Lige nu sjatfyrer jeg med pind i en gammel salamander 1.8. Men vil skifte fyret i forbindelse med inst. af akkumuleringstank til 30-35 kw for at få større brændkammer. Når salamanderen bliver proppet godt kan den klare sig ca. 5 timer for at fyre 200 kvm. middelisoleret bolig op. Tanken kan desværre ikke komme op over fyret men skal stå ved siden af.

MVH
Per

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 25-02-06 11:56

hvis du har den ved siden af kan du godt udnytte den rimeligt , den vil bare ikke være helt så effiktiv som hvis den kunne ligge ovenover
det jeg også gerne ville med at den lå højt , er at så kunne man rimeligt simpelt lave selvcirkulerende til tanken , så hvis strømmen ryger til pumpen , kan den stadig komme af med varmen uden der sker noget , der skal du være lidt mere vågen hvis den ligger ved siden af fyret
det nemmeste er hvis du kan få en tegning med fra den vvs du køber fyr og tank af
ellers kan jeg godt lave en lille skitse og maile dig , det er ikke nemt at forklare det i tekst , uden det nemt bliver misforstået

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 25-02-06 12:06

Jeg vil meget gerne hvis du gider at lave en skitse. nielsen@tele2adsl.dk

MVH
Per

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 150 point
Dato : 25-02-06 12:41

så er der sendt en skitse med vejledning
er vedhæftet som worddokument , håber du kan åbne det , ellers sig til

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-06 13:20

Jeg har en gammel Salamander også, bare noget større end din, og fyrer knap 250 kvadratmeter op, også med træ.

jeg har fået at vide af to smede uafhængigt af hinanden, at det aldrig kan gå med akkumuleringstank på mit anlæg (ham jeg bor sammen med, havde nemlig også bildt sig selv ind, at det var det eneste rigtige).

mvh dova

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 25-02-06 13:31

dove>>det er det samme for mig , men det er tit at det er rart at have den ekstra kapasitet , og især i overgangsperioderne hvor der ikke bruges så meget varme , samt hvis der ikke kan fyres når man er i byen elig , er det en stor fordel
og hvis det er lavet rigtigt , har du ikke ekstraudgifter til at varme tanken op , samt du har en sikkerhed hvis strømmen til pumpen ryger , så kan den stadig komme af med varmen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-02-06 18:07
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-02-06 20:07

Hvor stor er din pumpe? Højst sandsynlig er trykket for stort.
En moderne pumpe, med 3 hastigheder, ville måske være løsningen, så vandet ikke
kom for hurtigt gennem systemet.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-02-06 20:13

Jeg har kigget på Hr Pallebhansens forslag, og ville
nok også vælge et såkaldt ladeventilsæt, som ser fremragende ud.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 25-02-06 20:20

TAK for tegningen bredker,men kan ikke lige "lure" hvorfor det er bedre med et t-stykke end at sende returvandet direkte i tanken, med t-stykket er det vel kun det "varmeste" af returvandet der går i tanken og på den måde har man vel en buffertank istedet for en akkumuleringstank?

Og til dova så forstår jeg ikke rigtig dine smede, for hvor dælen skulle varmen blive af når tanken er isoleret kan den jo aldrig komme til at virke som en "kæmperadiator"!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-02-06 22:33

"Og til dova så forstår jeg ikke rigtig dine smede, for hvor dælen skulle varmen blive af når tanken er isoleret kan den jo aldrig komme til at virke som en "kæmperadiator"!"
Nej det er nok lidt overdrevet, men et varmetab har en tank jo altid, prøv at varme den op til 60 grader, og lad den stå 2 uger, så er temperaturen nede på under 40 grader.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 26-02-06 10:05

Hej Keldd. Jeg har lige fået ny pumpe på, en ups 25-40, men eneste forskel om den står på trin 1 eller 3 er hvor varme radiatorerne bliver. Mht ladeventilsættet så kender jeg godt den, men det er jo på "forbrugssiden" af tanken jeg har problemet!

MVH
Per

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-03-06 09:27

Palle....Dova's smede er nogle kludderhoveder! Det har vi diskuteret før.

Selvfølgelig duer en akkumuleringstankt. Det er der bunker af beviser på. Men selvfølgelig skal den være isoleret, eller som min (når den bliver monteret) stå et sted hvor varmetabet ligeledes bliver nyttiggjort.

Godkendelse af svar
Fra : 1901

Dato : 02-04-06 09:13

Tak for svaret bredker.