/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Oversættelse fra tysk
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 891 gange
500 point
Dato : 22-02-06 10:32

Kurt Schwitters har et værk, der hedder: "Konstruktion für edle Frauen". DEn tittel vil jeg gerne have en meget præcis oversættelse af til dansk, og meget gerne uddybet. Jeg ved at billedet findes på www.archive.com, men er der nogen der kender til en tolkning af billedet?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 22-02-06 10:33

Dit link virker ikke
http://www.archive.com/

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 22-02-06 11:29

http://www.archive.com/

Det gør det her

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 22-02-06 11:35

Men jeg kan ikke finde det omtalte værk på den side.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-02-06 11:39

Det er længe sidne jeg har åbnet et link dre indeholder så meget 'snask' som dette 'archive' link som i øvrigt ikke ser ud til at indeholde ret meget om malerier?

hmm

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 22-02-06 11:47

Kan ikke anbefale siden.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-02-06 11:49

Et godt billede her
http://64.233.179.104/search?q=cache:iZfS33-DdZgJ:demo.sfgb-b.ch/TG/20erJahre/Bibliothek/Dada/SchwittersWerkschau.htm+Kurt+Schwitters+Konstruktion+f%C3%BCr+edle+Frauen&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=2

Titel: Konstruktion for adelskvinder. Han bruger ofte betegnelsen konstruktion af sine værker og edle er et gammel udtryk for edel (ædel eller adel).

Tolkning: Aner det ikke. Jeg kender ham desværre ikke, men det ser rigtigt godt ud, og ser så godt ud, at jeg burde have kendt ham. Så tak for introduktionen.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 22-02-06 12:38

Så lystner det i øst.
Kurt Schwitter er som qfha's link også fortæller dadaist, altså collage kunst. Denne kunstart var inspireret af industrisamfundets samlebånd og montage, som var nyt og facinerende på den tid. Dadaisterne var også inspireret af furturisterne, som var fremskridtselskerne. De hylde fremskridtet, altså teknikken og brugte ofte tandhjul mm. i deres billeder.

Konstruktion til adelsfruer, som er en helt korrekt oversættelse, er da også en collage. Der er brugt metal, træ og maling. Men samtidig er der en del furturisme i billedet.

Det skal altså tolke ud fra dadaismens og furturismens værdier. Kig nærmere på dem, så ser du sikkert noget andet i billedet end med vor tids værdier.

Billedet er fra 1919, hvad skete der i europa på det tidspunkt, og især i tyskland.

Gå selv videre....

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-02-06 13:14

Undskyld, jeg havde glemt et t. www.artchive.com

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-02-06 13:17
Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-06 15:31

Ordet edle bruges ikke på denne måde om en adelsdame.

For så havde der ikke stået edle Frauen, men derimod edelfrauen

Her skal det oversættes: Konstruktion til ædle kvinder.

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 22-02-06 15:38

skide popup side

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-06 20:33

Hvis i ser på linket vil i bemærke at Edle er med stort og derfor et navneord. I min røde ordbog findes ordet ikke, så der ligger nok en bevidst mening fra kunstnerens side ved at bruge et " kunstigt" ord, som ikke findes eller er meget sjældent og gammeldags.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-02-06 21:09

Det er ikke et kunstigt ord. Jeg har slået det op i Warig, som er den store tyske ordbog, her står ordet. Det står her som gammel betydning af edel, som nævnt tidligere.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-02-06 21:12

Spurgte iøvrigt også lige min bedre halvdel, som er tysk, og fik bekræftet betydningen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-06 21:19

Så er det jo "kunstigt" i den forstand at det ikke mere er normal sprogbrug. Det er ligesom med skjønne quinder. Jeg har været inde og google på tyske sider og fundet ud af at Edle kan være et navn, og at nogen bruger edle som flertalsform for edel.Der er også dem der skriver edle med stort selv om det ikke bruges som navneord. Det er vist mest i specielle sammenhæng, hvorman opfatter ordsammenhængen som et navneord . for eksempel Edle Metallen.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 22-02-06 22:37

Med hensyn til oversættelse af titlen. Vil jeg lige gøre opmærksom på, at billedet og titlen er fra 1919, altså året efter afslutningen på første Verdenskrig. Det gør måske brugen af ordet Edle mindre kunstigt, eller ligefrem normalt.

Jeg har ført ordet brugt før, da jeg i 1980'erne boede i Nortorf en lille by i nærheden af Rendsburg. Det var en gammel dame, som var voksen under 2. verdenskrig, der brugte det om en adelsfrue i en beretning om hendes ungdom, hvor hun var stuepige hos en Edle Frau. Min tyske kæreste forstod det heller ikke helt, han var hendes barnebarn og spurgte til ordet, som blev oversat til højtysk, som hun kaldte det. Jeg troede faktisk, at det var plattysk, da hun yndede at tale det og more sig over os, den uvidende ungdom.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-02-06 10:11

Hvad så med ordet für? Betyder at det er en konstruktion hvor han har brugt ædel fruer som model, og som diisse fruer kan hænge op at se på, eller er det nærmere en brugsgenstand til disse kvinder?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 23-02-06 10:45

Für er jo et af de kære forholdsord og brugen af forholdsord er det allersværeste for en udlænding at lære.

Men für kan, så vidt jeg ved kun oversættes med til (som er det mest almindelig) og for.

Für dich = til dig. Du har med garanti hørt din tyske kæreste sige, for dig og det giver jo samme mening.

Konstruktion til adelfruer, mener jeg er korrekt.

Men husk på at det er titlen på et kunstværk. Kunstneren vil sikkert sige et eller andet om sin samtid med billedet. Og hvordan var det nu med Adelen i tyskland i 1919. Var kejseren ikke væltet og Bismark blevet rigskansler. Jeg kan ikke helt huske årstallene, men nøglen til tolkningen kunne sagtens ligge der.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 23-02-06 11:04

http://www.bredalsparken.dk/~soren-kretzschmer/storhedstiden_og_revolutionen_.html

Her er et link til tysk historie.

Det havde ikke noget med Bismark at gøre. Men i november 1918 var der en revolution, som satte Kejser Wilhelm fra magten og i 1919 fødtes Weimar rep.

Jeg er sikker på at Titlen Konstruktion til Adelsfruer er korrekt. Ser jeg noget der ligner en guillantine i billedcollagen?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-02-06 11:07

Vedrørende tolkningen så tror jeg du skal have gang i noget freud. tiden biledet er malet i og titlen der lægger op til finere kvinder, gør dette valg oplagt. Dertil kommer at billedet er bygget op af "gammelt skidt" med falloshevisninger.
Hvad betyder det at billedet vender på hovedet? (signaturen er oppe) - er det fx rimeligt at antage at han ønsker at sætte tiden ud af drift (det opsplttede ud med for mange visere).

den vinkel jeg umiddelbart ville lægge var altså at det var et sindsbillede og at omtale kvinderne som ædle med den tvetydighed i omtaler i ovenstående må tillægges stor betydning.

det lyder som en skoleopgave og der er selvfølgelig nogen oplagte antagelser i en analyse, men det handler også i høj grad om at man selv finder en betydning og underbygger denne.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 23-02-06 11:15

http://www.dr.dk/P2/lyttilnyt/tema/Fluxus+tema/20060124134302.htm

Her er lidt om kunstneren.

"Alt er rigtigt og det er det modsatte også" var åbenbart dadaisternes motto.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 23-02-06 11:22

Jomfruane. Det er jo før Freuds indflydelse på kunsten.

Freud ser vi først i surrealismen, som er inspireret af dadaisterne og psykoanalysen, altså Freuds teori om det før bevidste.

At signaturen er øverst er dadaistisk: "Alt er rigtigt og det er det modsatte også"

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-02-06 11:34

Av man skulle næsten tro viviborgen var på pointjagt...

Freud (1856-1939)

At dele kunstnere op i perioder og retninger er lidt for unyanceret hvis man udelukkende lægger det ned over dem som skabelon. Man er nødt til at kigge på billedet.

skal vi gætte på der kommer svar?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 23-02-06 11:54

Selvfølgelig svare jeg.

Man kan selvfølgelig ser på kunst, som man har lyst, men jeg ser det i et kunsthistorisk perspektiv.

André Breton var en af de første dadaister og han var også manden, som skrev Surrealismens manifest i starten af tyverne. Kurt Schwitter var dadaist. Han blev ikke surrealist, som Breton, men var mere præget at futurismen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-02-06 12:54

Er der andre signaturer end

Ks

i nederstevenstre hjørne?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 23-02-06 13:43

Hvis du klikker på det link qfha har givet os, så vender billedet på hovedet. Det kunne jo være tilsigtet, at signaturen skulle stå i øverste højre hjørne og vende på hovedet, men jeg tror, at det er en fejl ved indscanningen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-02-06 17:20

Det havde jeg ikke engang opdaget!, så det er altså ikke altid til at se hvad der er opad eller nedad...............................

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 23-02-06 18:08

næ, det havde været nemmere med motivet af hjorten og skovsøen

Kommentar
Fra : steno

Dato : 25-04-06 12:36

Hej A.C.Rosmon

Jeg kontaktede statens museum for kunst. Her er deres mail svar:

Mange tak for din mail til Statens Museum for Kunst den 4. april 2006. Du spørger til den danske oversættelse af et værk af Kurt Schwitters.

Værket hedder oprindeligt Konstruktion für edle Frauen og er lavet i 1919. Det er i Los Angeles County Museum of Arts samling, hvor den engelske titel er Contruction for Noble Ladies. Det tyske og engelske ord kan oversættes som adelige eller ædelige, hvorfor det kan være svært præcist at oversætte titlen, da det jo ikke er til at vide præcist, hvad Kurt Schwitters har tænkt. Så den danske titel kan være Konstruktion til adelsfruer eller Konstruktion til ædle fruer.

Hvis du har brugt for en mere præcis oversættelse, vil jeg opfordre dig til at kontakte museet i USA.

Jeg kan informere dig om, at der er udgivet adskillige bøger om Kurt Schwitters, hvor det måske skulle være muligt at finde frem til en nærmere tolkning af billedet.

Jeg håber, du kan bruge oplysningerne i din videre jagt på billedets betydning.

Venlig hilsen

Janna Lund
T +45 3374 8545
Statens Museum for Kunst
www.smk.dk

Jeg håber du kan bruge svaret, til at komme videre !

Hilsen steno