/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Optisk camouflage ?
Fra : elo2002
Vist : 646 gange
100 point
Dato : 23-11-02 22:40

I forskellige amerikanske science fiction film, ser man ofte fjenden er blevet "usynlig" for det blotte øje, ved hjælp af advanceret teknologi.

I virkeligeheden ved vi selvfølge godt at man ikke kan blive usynlig, ligesom man kan i tegnefilm, men er det muligt at efterligne en tilsvarende effekt af usynlighed,(som i Terminator med Arnold Swarztenegger) eller retter sagt camuflere en person ved hjælp af en optisk illusion (optisk fibre!) ?

Det burde da være muligt, måske ved hjælp af optisk fibre, eller man kan vel have en slags tøj på, der er i stand til, ved hjælp af et lille kamera, kan filme baggruden af en person der står i horisonten, til forgrunden, og omvendt forgrunden bliver kopireret til baggrunden, så der derved opstår en illusion af usynlighed ?...

Accepteret svar
Fra : Kiruba

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-02 15:01

Hej elo2002,
jeg ved fra bl.a. discovery channel, at man i bl.a. det amerikanske forsvar arbejde på at "camouflere" kampvogne o.a. ved netop at anvende den teknik, du nævner, dvs. fiberoptik og kamera. Grundet åbenlyse årsager, vil myndighederne selvfølgelig ikke afsløre for meget, men......du er absolut ikke galt på den ;)
Håber det var et svar du kunne bruge til noget.
Mvh
Kiruba

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 27-11-02 19:04

Ja, jeg så godt denne udsendelse fra Discovery det var spændende, jeg har også spurgt på ASK-ALL-Expert hjemmesiden (http://www.allexperts.com), og der fik jeg et nogenlunde godt svar fra experter der arbejder indefor feltet Optik osv, deres svar var at det egentligt godt kunne lade sig gøre, men at det er svært at camouflere objekter der er kompleks i deres natur,f .eks. en person, biler osv,men jeg søger stadig en detajleret forklaring/svar om hvordan sådan et experiment kunne tage sig ud, måske ved hjælp af en projektor der kunne der kunne kaste et bagrunds billed på f.eks forsiden af en person, så selve personen matcher med baggruden, så der derved opstår en illusion af usynlighed. evt. kunne man bruge et cammera der optager baggrunden, og sender den til projektoren ved hjælp af en almenlig PCèr ?.