/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
spøg og skæmt
Fra : akrolle
Vist : 2295 gange
50 point
Dato : 20-02-06 16:18

Hvor køber man helium,for at snakke sjovt ??

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 60 point
Dato : 20-02-06 16:47

Det kan du købe mange steder, hvor de sælger balloner, f.eks. her
http://www.ballonservice.dk

der er flere forhandlere rundt i landet.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 20-02-06 17:12

Hej. Du kan få det hos www.aga.dk
Helium
Helium har et stort anvendelsesområde indenfor svejsning, ballongas, dybtvandsdykking, CO2-lasermaskiner, laboratorier osv. Kvalitet og analysespecifikation afhænger af anvendelsesområdet.

Egenskaber:

Helium er en ædelgas og reagerer derfor ikke med andre stoffer
Flasken er sort med brun skulder
Ventiltilslutning er W 24,32 x 1/14" (DIN 10)

MVH. Scot.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 20-02-06 18:12

Citat
Hvordan påvirker helium stemmebåndet, således man får en lysere stemme?

Det egentlige spørgsmål er nok: ”Hvorfor kommer man til at lyde som Anders And, når man indånder helium?” Og svaret er:

Helium påvirker ikke stemmebåndet direkte, men lydens fart i helium er dobbelt så høj som i luft. Det betyder, at når vi strammer stemmebåndene for at lave en tone, kommer de til at svinge hurtigere, når det er helium, der løber imellem dem. Det giver en højere tone.

En fordobling af lydens fart betyder også en fordobling af tonens frekvens - det svarer til, hvad musikfolk kalder en oktav højere. Og det er nogenlunde det, vi oplever, når vi leger med helium.

Helium er ikke giftig og bruges sammen med ilt i luftblandinger til dykkere, der skal dybt ned. Ren ilt er nemlig giftig og giver kramper, hvis man indånder det for længe.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-02-06 19:36

Som "iah" siger så kan det være farlig, det er folk der har mistet livet fordi de skulle "snakke sjovt".
Sjove gasser som helium og lattergas er ikke legetøy.
alimak

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-02-06 21:04

lad være,det kan være at i kommer til at snakke som ANDERS AND
ELLER

Godkendelse af svar
Fra : akrolle

Dato : 24-02-06 14:36

Tak for svaret hawaii7.